Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne Ja, nee en misschien…

Steeds vaker krijgen we e-mails in onze inbox met een Call to action die ons een keuze laat maken. In de illustratie zie je er een voorbeeld van.

email_keuzeAan de lezer wordt in de CTA de keuze gelaten. Klik op ‘ja’ of klik op ‘nee’. Uiteraard is die ‘ja’ het beoogde doel. Een specifieke landingspagina die het verkoopsgesprek verder in goede banen leidt, is het gevolg. Hier wordt een berekening gevraagd. Er wordt gepeild naar de NAW-gegevens en vervolgens kan de sales-afdeling deze warme lead verder afwerken. In dit voorbeeld leidde de ‘nee’ naar een blanco-pagina.

Geen kansen laten liggen

Is dit een gemiste kans? Rekende men er niet op dat de lezer hier op zou klikken en was alleen maar het psychologisch contrast het doel van de ‘nee’? Wij zouden er wel degelijk een landingspagina achter gehangen hebben. Misschien met wat extra argumenten. Of met een uitschrijf boodschap. Mogelijkheden genoeg zouden we denken. Want als je de keuze laat, dan moet je alle opties openhouden.

Sociale media geven keuze

Want zeker de jongere contacten zijn dergelijke keuzes vanuit de sociale media meer dan gewoon.  Daar worden ze uitgenodigd op een evenement en klikken ze al even natuurlijk op één van de drie mogelijkheden: ‘ja’, ‘nee’ of ‘weet nog niet’ (de ‘misschien’ in grote mensentaal). Een dergelijk bericht dat zij onder ogen krijgen, is immers een deel van hun dagelijks communicatief leven. En al even vaak zullen ze hun leven voor een stukje een richting geven door op één van die mogelijkheden te klikken.

Opportuniteit van een MISSCHIEN

Vertaald naar e-mailmarketing is dat een gouden kans. Want zeer vaak leggen we al ons heil in die éne CTA waarvan we verwachten dat de lezer klikt. Maar misschien is die nog niet klaar voor het volle engagement. Door te werken met verschillende keuzemogelijkheden bij een CTA kan je niet alleen de boodschap verder aanscherpen, maar ook de diversificatie van je e-mailmarketinglijst aanscherpen. Want niet klikken zegt ook iets, alleen weten we nu niet wat precies!

Een JA als model

Een ‘ja’ leidt tot hetzelfde type van landingspagina’s die je in het oude model zou toepassen. De verkoop is nakend. Een ‘misschien’ leidt eerder naar een pagina met meer argumenten, mogelijkheden of opties. Vergeet niet, wie op een doorklik binnenkomt, is aandachtig. Met enkele extra keuzemogelijkheden op de landingspagina kan je het profiel aanscherpen, maar ook een gepaste vervolgactie opstarten. Zeker handig als je e-mailplatform scenario’s ondersteunt.

Met enkele extra keuzemogelijkheden op de landingspagina kan je het profiel aanscherpen, maar ook een gepaste vervolgactie opstarten.

Leren van NEE

Zelfs een ‘neen’ is een mogelijke kans. In eerste instantie is het duidelijk dat de lezer op het ogenblik van de ontvangst niet ontvankelijk is voor je boodschap. Maar hij heeft hem wel gelezen en allicht ook begrepen. Je kan deze klik gebruiken om een pauze in te lassen in het benaderen. Je kan ook een landingspagina voorzien met wat mogelijkheden in de stijl van nooit meer, later nog eens en ja zelfs een schrijf me uit. Zo blijft je lijst zuiver en werk je tegelijkertijd ook aan het imago van de marketinglijst.

mei 17, 2016Michelle Dassen
Previous storyStuur een kat een e-mail in 4 stappenNext storyE-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.
Home Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne
4 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends308
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg. jun 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Woorden in onderwerpregels kunnen botsen met spamfilters

Het werken met onderwerpregels die de bestemmeling moet verleiden tot lezen, is een aparte tak van sport. Er wordt dus druk gesleuteld, maar soms beseft men niet wat de gevolgen van dat gesleutel zouden kunnen zijn. okt 8, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!

De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten? mrt 20, 2014Ann Flipkens

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Nubli, nieuwsoortig drempel voor de e-marketeer?

Het fenomeen is gekend. Een beetje zakelijk druk bezet mens ziet op een dag behoorlijk wat e-mail verkeer voorbij komen. Hoofdzaak en bijzaak scheiden is voor deze dame of heer belangrijk. Nubli wil daar een antwoord op formuleren. nov 10, 2009Thomas Vangelooven

Tips

Interactie vergoeden met punten

Conversie, we schreven het reeds meermaals, daar doen we het om. Maar conversie lukt pas goed als je de prospect of klant aan het lezen krijgt. En na dat lezen moet ook het doorklikken volgen. InterContinental Hotels Group heeft er een nieuwe tactiek voor in het leven geroepen. okt 13, 2010Thomas Vangelooven

Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

Toerisme Vlaanderen choisit la plate-forme e-mail marketing de Flexmail

Toerisme Vlaanderen fournit des informations touristiques en ligne via le site Internet d’entreprise www.toerismevlaanderen.be, différents médias sociaux (Toerisme Vlaanderen et @toerisme_vla), une lettre d’information électronique et des mailings spécifiques. Pour ces deux derniers canaux, l’agence était à la recherche d’un système de mailing en ligne avec lequel il est possible de rédiger, de composer et […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,750

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail