Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne Ja, nee en misschien…

Steeds vaker krijgen we e-mails in onze inbox met een Call to action die ons een keuze laat maken. In de illustratie zie je er een voorbeeld van.

email_keuzeAan de lezer wordt in de CTA de keuze gelaten. Klik op ‘ja’ of klik op ‘nee’. Uiteraard is die ‘ja’ het beoogde doel. Een specifieke landingspagina die het verkoopsgesprek verder in goede banen leidt, is het gevolg. Hier wordt een berekening gevraagd. Er wordt gepeild naar de NAW-gegevens en vervolgens kan de sales-afdeling deze warme lead verder afwerken. In dit voorbeeld leidde de ‘nee’ naar een blanco-pagina.

Geen kansen laten liggen

Is dit een gemiste kans? Rekende men er niet op dat de lezer hier op zou klikken en was alleen maar het psychologisch contrast het doel van de ‘nee’? Wij zouden er wel degelijk een landingspagina achter gehangen hebben. Misschien met wat extra argumenten. Of met een uitschrijf boodschap. Mogelijkheden genoeg zouden we denken. Want als je de keuze laat, dan moet je alle opties openhouden.

Sociale media geven keuze

Want zeker de jongere contacten zijn dergelijke keuzes vanuit de sociale media meer dan gewoon.  Daar worden ze uitgenodigd op een evenement en klikken ze al even natuurlijk op één van de drie mogelijkheden: ‘ja’, ‘nee’ of ‘weet nog niet’ (de ‘misschien’ in grote mensentaal). Een dergelijk bericht dat zij onder ogen krijgen, is immers een deel van hun dagelijks communicatief leven. En al even vaak zullen ze hun leven voor een stukje een richting geven door op één van die mogelijkheden te klikken.

Opportuniteit van een MISSCHIEN

Vertaald naar e-mailmarketing is dat een gouden kans. Want zeer vaak leggen we al ons heil in die éne CTA waarvan we verwachten dat de lezer klikt. Maar misschien is die nog niet klaar voor het volle engagement. Door te werken met verschillende keuzemogelijkheden bij een CTA kan je niet alleen de boodschap verder aanscherpen, maar ook de diversificatie van je e-mailmarketinglijst aanscherpen. Want niet klikken zegt ook iets, alleen weten we nu niet wat precies!

Een JA als model

Een ‘ja’ leidt tot hetzelfde type van landingspagina’s die je in het oude model zou toepassen. De verkoop is nakend. Een ‘misschien’ leidt eerder naar een pagina met meer argumenten, mogelijkheden of opties. Vergeet niet, wie op een doorklik binnenkomt, is aandachtig. Met enkele extra keuzemogelijkheden op de landingspagina kan je het profiel aanscherpen, maar ook een gepaste vervolgactie opstarten. Zeker handig als je e-mailplatform scenario’s ondersteunt.

Met enkele extra keuzemogelijkheden op de landingspagina kan je het profiel aanscherpen, maar ook een gepaste vervolgactie opstarten.

Leren van NEE

Zelfs een ‘neen’ is een mogelijke kans. In eerste instantie is het duidelijk dat de lezer op het ogenblik van de ontvangst niet ontvankelijk is voor je boodschap. Maar hij heeft hem wel gelezen en allicht ook begrepen. Je kan deze klik gebruiken om een pauze in te lassen in het benaderen. Je kan ook een landingspagina voorzien met wat mogelijkheden in de stijl van nooit meer, later nog eens en ja zelfs een schrijf me uit. Zo blijft je lijst zuiver en werk je tegelijkertijd ook aan het imago van de marketinglijst.

mei 17, 2016Michelle Dassen
Previous storyStuur een kat een e-mail in 4 stappenNext storyE-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.
Home Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne
6 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends310
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips

7 tips voor een perfect online kerstkaartje

Het koud winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting wordt binnenkort weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen. […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken. nov 10, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Keer het principe van de content eens om..

Degelijke content is de sleutel tot succesvolle e-marketing. In de klassieke situatie sturen we content naar de contacten in de e-marketinglijst. Nadat ze tenminste hun e-mailadres achterlieten in een opt-in formulier. Maar we kunnen het principe ook omdraaien… jun 14, 2013Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips

De anatomie van twee opt-in formulieren

Het uitbouwen van een e-marketinglijst met voldoende e-mailadressen, het is een titanenwerk. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Maar elke drempel die je legt, maakt de kans op een nieuw adres weer kleiner. Het is steeds weer balanceren tussen minimalisme en een maximum aan informatie. jul 29, 2016Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Verhoog je afleverpercentage met een SPF-record

SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Het is een methode om vervalsing van het afzenderadres van e-mailberichten tegen te gaan. Met andere woorden: de technologie voorkomt dat je afzenderadres wordt misbruikt voor spam.  mei 20, 2011Ann Flipkens

List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt. mrt 11, 2011Thomas Vangelooven

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,132

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail