Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje.
Opvolgen
Als je een dubbel opt-in-proces hebt, waarbij de klant zich één keer aanmeldt via het registratieformulier (meestal via de website) en vervolgens zijn inschrijving moet bevestigen via een confirmatiebericht in zijn e-mailcliënt, kan het gebeuren dat die laatste stap wordt overgeslagen. Om te vermijden dat je de aandacht van de abonnee verliest, volg je hem het best op in dit proces. Dessy Group verzekert een hoog conversiecijfer door de klant een (eenmalige) herinneringsmail te sturen.
Tip 4: De abonnee is er zich niet altijd van bewust dat hij zijn inschrijving moet bevestigen. Zorg voor een hoog conversiecijfer door de klant op te volgen, hem een herinneringsmail te sturen bij nonchalance en de bevestiging zo eenvoudig mogelijk te maken. Dat kan door bijvoorbeeld een knop aan te maken ‘finish your sign-up now’ in je e-mailcampagne.
Dankbaarheid
Een tip die op het eerste gezicht logisch lijkt, maar vaak over het hoofd gezien wordt: bedank de nieuwe abonnee voor zijn inschrijving! De e-mail is bovendien een niet te missen opportuniteit om het gebruikersengagement meteen vast te houden. Het bedrijf Fandango hangt daarom meteen een ‘beloning’ vast aan de dankmail door de abonnee op te nemen in een tombola waarmee hij filmtickets kan winnen (mogelijk was dit de reden voor de inschrijving), en geeft nog eens duidelijk mee wat de abonnee kan verwachten van de e-mailcampagnes in de toekomst.
Tip 5: Wend de dankmail aan om de ontvanger te vertellen wat, wanneer en waarom hij kan verwachten en zorg dat je de consumentenverwachtingen naar behoren invult. Op die manier stimuleer je lange termijnengagement.
Update
Moedig de abonnee aan om zijn voorkeuren in zijn profiel regelmatig te updaten, net zoals zijn opt-in. Op die manier kan je je e-mailcampagnes beter afstemmen op de veranderende consumentenbehoeftes en kan je je adressenlijst zuiveren van ongeïnteresseerde ontvangers. United Airlines pakt dat efficiënt aan door… omkoping! Als de leden hun profiel aanpassen ontvangen ze extra airmiles.
Tip 6: Een actueel ledenprofiel helpt je om je e-mailcampagne af te stemmen op de consumentenbehoeften en dus zo een relevant mogelijk bericht op te stellen. Vraag je abonnee om je daarin te helpen en hang er desnoods een beloning aan vast.