Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje.

Naast ‘relevantie’ is ‘engagement’ de meest besproken uitdaging voor e-mailmarketing. In de vorige blogpost gaven we al een aantal tips uit succesvolle praktijkvoorbeelden waarmee je het gebruikersengagement kunt aanpakken. In dit artikel hebben we nog een aantal tips, die voor jou relevant kunnen zijn, verzameld.

Opvolgen

Als je een dubbel opt-in-proces hebt, waarbij de klant zich één keer aanmeldt via het registratieformulier (meestal via de website) en vervolgens zijn inschrijving moet bevestigen via een confirmatiebericht in zijn e-mailcliënt, kan het gebeuren dat die laatste stap wordt overgeslagen. Om te vermijden dat je de aandacht van de abonnee verliest, volg je hem het best op in dit proces. Dessy Group verzekert een hoog conversiecijfer door de klant een (eenmalige) herinneringsmail te sturen.

Tip 4: De abonnee is er zich niet altijd van bewust dat hij zijn inschrijving moet bevestigen. Zorg voor een hoog conversiecijfer door de klant op te volgen, hem een herinneringsmail te sturen bij nonchalance en de bevestiging zo eenvoudig mogelijk te maken. Dat kan door bijvoorbeeld een knop aan te maken ‘finish your sign-up now’ in je e-mailcampagne.

Dankbaarheid

Een tip die op het eerste gezicht logisch lijkt, maar vaak over het hoofd gezien wordt: bedank de  nieuwe abonnee voor zijn inschrijving! De e-mail is bovendien een niet te missen opportuniteit om het gebruikersengagement meteen vast te houden. Het bedrijf Fandango hangt daarom meteen een ‘beloning’ vast aan de dankmail door de abonnee op te nemen in een tombola waarmee hij filmtickets kan winnen (mogelijk was dit de reden voor de inschrijving), en geeft nog eens duidelijk mee wat de abonnee kan verwachten van de e-mailcampagnes in de toekomst.

Tip 5: Wend de dankmail aan om de ontvanger te vertellen wat, wanneer en waarom hij kan verwachten en zorg dat je de consumentenverwachtingen naar behoren invult. Op die manier stimuleer je lange termijnengagement.

Update

Moedig de abonnee aan om zijn voorkeuren in zijn profiel regelmatig te updaten, net zoals zijn opt-in. Op die manier kan je je e-mailcampagnes beter afstemmen op de veranderende consumentenbehoeftes en kan je je adressenlijst zuiveren van ongeïnteresseerde ontvangers. United Airlines pakt dat efficiënt aan door… omkoping! Als de leden hun profiel aanpassen ontvangen ze extra airmiles.

Tip 6: Een actueel ledenprofiel helpt je om je e-mailcampagne af te stemmen op de consumentenbehoeften en dus zo een relevant mogelijk bericht op te stellen. Vraag je abonnee om je daarin te helpen en hang er desnoods een beloning aan vast.

feb 4, 2011Michelle Dassen
Previous storyJaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tipsNext storyDrijf je opt-ins op met een omvattende strategie
Home Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)
12 jaar geleden Strategie, Targeting, Tips147
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

Content, List Building, Targeting

Waarom extra inspanningen de moeite waard zijn

E-mailmarketeers richten hun inspanningen meestal op loyale klanten, die regelmatig een aankoop doen. Niet- geëngageerde klanten worden vaker genegeerd. Hoewel die tijdsverdeling logisch lijkt, laten de marketeers daar toch heel wat potentieel onbenut.  jun 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer: E-mailmarketing blijft groeien!

Het begin van een traditie, de e-mailbarometer van Flexmail heeft nu haar eerste update achter de rug. Gestart eind 2013, volgde in het laatste kwartaal van 2014 een nieuwe bevraging naar het gebruik van e-mail als marketinginstrument in België. Vandaag zijn de cijfers bekend. feb 28, 2015Michelle Dassen

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Social media

Sociale mediatips voor durvers: een best practice

Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone. feb 3, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing

Hang geen bijlage aan je e-mail, verwijs er naar!

Je wil extra info meegeven in je e-mail boodschap. Een pdf document,met alle eigenschappen van je nieuwste product meegeven, lijkt de ideale piste. Alleen denkt je lezer daar helemaal anders over. jul 30, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail