Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje.

Naast ‘relevantie’ is ‘engagement’ de meest besproken uitdaging voor e-mailmarketing. In de vorige blogpost gaven we al een aantal tips uit succesvolle praktijkvoorbeelden waarmee je het gebruikersengagement kunt aanpakken. In dit artikel hebben we nog een aantal tips, die voor jou relevant kunnen zijn, verzameld.

Opvolgen

Als je een dubbel opt-in-proces hebt, waarbij de klant zich één keer aanmeldt via het registratieformulier (meestal via de website) en vervolgens zijn inschrijving moet bevestigen via een confirmatiebericht in zijn e-mailcliënt, kan het gebeuren dat die laatste stap wordt overgeslagen. Om te vermijden dat je de aandacht van de abonnee verliest, volg je hem het best op in dit proces. Dessy Group verzekert een hoog conversiecijfer door de klant een (eenmalige) herinneringsmail te sturen.

Tip 4: De abonnee is er zich niet altijd van bewust dat hij zijn inschrijving moet bevestigen. Zorg voor een hoog conversiecijfer door de klant op te volgen, hem een herinneringsmail te sturen bij nonchalance en de bevestiging zo eenvoudig mogelijk te maken. Dat kan door bijvoorbeeld een knop aan te maken ‘finish your sign-up now’ in je e-mailcampagne.

Dankbaarheid

Een tip die op het eerste gezicht logisch lijkt, maar vaak over het hoofd gezien wordt: bedank de  nieuwe abonnee voor zijn inschrijving! De e-mail is bovendien een niet te missen opportuniteit om het gebruikersengagement meteen vast te houden. Het bedrijf Fandango hangt daarom meteen een ‘beloning’ vast aan de dankmail door de abonnee op te nemen in een tombola waarmee hij filmtickets kan winnen (mogelijk was dit de reden voor de inschrijving), en geeft nog eens duidelijk mee wat de abonnee kan verwachten van de e-mailcampagnes in de toekomst.

Tip 5: Wend de dankmail aan om de ontvanger te vertellen wat, wanneer en waarom hij kan verwachten en zorg dat je de consumentenverwachtingen naar behoren invult. Op die manier stimuleer je lange termijnengagement.

Update

Moedig de abonnee aan om zijn voorkeuren in zijn profiel regelmatig te updaten, net zoals zijn opt-in. Op die manier kan je je e-mailcampagnes beter afstemmen op de veranderende consumentenbehoeftes en kan je je adressenlijst zuiveren van ongeïnteresseerde ontvangers. United Airlines pakt dat efficiënt aan door… omkoping! Als de leden hun profiel aanpassen ontvangen ze extra airmiles.

Tip 6: Een actueel ledenprofiel helpt je om je e-mailcampagne af te stemmen op de consumentenbehoeften en dus zo een relevant mogelijk bericht op te stellen. Vraag je abonnee om je daarin te helpen en hang er desnoods een beloning aan vast.

feb 4, 2011Michelle Dassen
Previous storyJaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tipsNext storyDrijf je opt-ins op met een omvattende strategie
Home Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)
12 jaar geleden Strategie, Targeting, Tips154
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Verras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stap

In onze vorige blogpost ontsluierden we een eerste dimensie van video in e-mail. Tips en tricks om video’s sterker te maken maar ook voordelen van de integratie van video in e-mailcampagnes. Het vorige artikel gemist of een opfrissing nodig? HIER kan je het artikel terugvinden en nalezen. Vandaag gaan we dieper in op een tweede dimensie: […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap… okt 15, 2015Michelle Dassen

Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

In e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers. Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met […]

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om te stelen

Van tijd tot tijd valt er zo een parel in onze inbox, waaruit we dadelijk bruikbare ideetjes oprapen. Een nieuwe televisie-app verenigt in een e-mailbericht een trits klassieke elementen. dec 19, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail