Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier een aantal best practices op een rijtje.

Naast ‘relevantie’ is ‘engagement’ de meest besproken uitdaging voor e-mailmarketing. Natuurlijk bestaan er verschillen in hoe e-mailmarketeers de term definiëren, maar het is wel zeker dat er nieuwe meetinstrumenten nodig zijn om het engagement te meten.

De welbekende open- en doorklikratio’s, spamklachten en uitschrijvingen volstaan niet meer om een correct beeld te geven van het engagement van de abonnee. Om die reden worden nieuwe criteria geïntroduceerd zoals het aantal berichten dat gelezen en daarna verwijderd wordt, dat niet bekeken en toch verwijderd wordt en dat beantwoord wordt (via feedback of het ondernemen van een actie/aankoop) en zelfs de frequentie van het ontvangen het lezen van de berichten van de zender wordt van dichtbij bekeken.

Kortom, de e-mailmarketeer moet zijn spectrum verbreden. Het analyseren van het cijfermateriaal is op het eerste gezicht een tijdrovende opdracht, maar het resultaat is een belangrijke informatiebron om je doelgroep in te schatten. Bovendien zijn er uitgebreide rapporteringmogelijkheden ingebouwd in het gebruiksvriendelijke e-mailmarketingplatform Flexmail, die je aardig op weg helpen. Hier geven we enkele succesverhalen van bedrijven die actief inzetten op het gebruikersengagement.

Goed doel
Het kledingmerk Gap verhoogt het engagement van de abonnee met een e-mailcampagne waaraan een goed doel vasthangt. De abonnee kan een percentage van zijn aankoop aan een goed doel naar keuze schenken. Bovendien wordt hij aangemoedigd om de kortingsbon te delen met vrienden. Daarmee wordt nog een bijkomende aankoop aangemoedigd.

Tip 1: Als je het engagement van je abonnee wilt verhogen, moet je hem content of aanbiedingen toesturen waar hij genoeg om geeft om er op in te gaan.

Crossmediaal
Een e-mailcampagne van Crocs speelt dan weer in op verschillende kanalen om het gebruikersengagement de hoogte in te jagen. Zo kan de abonnee een sms-code ingeven om de dagaanbiedingen via mobiel internet te ontvangen. Er wordt ook een link geïmplementeerd naar sociale media zoals Facebook en Twitter. Op die manier sta je de abonnee toe om op het kanaal naar keuze je merk op te volgen.

Tip 2: Sta je abonnee toe om informatie over zijn voorkeuren voor content met je mee te delen, en dat via verschillende kanalen.

Interactie
GameStop beloont de abonnee voor zijn interactie met het bedrijf. De onderwerpregel ‘by invitation only’ grijpt de aandacht van de abonnee meteen vast en hangt een gevoel van exclusiviteit vast aan het e-mailbericht. Daarnaast somt GameStop op waarom het voordelig is voor de abonnee om met het bedrijf in dialoog te treden. Zo kan het invullen van een online-enquête een beloning opleveren.

Tip 3: Luister en leer van je abonnee door met hem in dialoog te treden. Je moet hem wel een reden geven om zich te engageren. Soms kan dat al met een simpele vraag voor feedback.

Voor meer best practices, blijf ons volgen op deze weblog.

feb 2, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyInteractieve e-mailmarketing blijft scorenNext storyJaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)
Home Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips
10 jaar geleden Strategie, Targeting, Tips221
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design

Nog meer tips voor een geslaagde call-to-action

De verwoording van je call-to-action en de locatie van de knop hebben een behoorlijke impact op het gedrag van de abonnee. In dit artikel ontdekt je nog twee peilers voor een doeltreffende call-to-action.  aug 3, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

E-mailmarketing, Trends

E-mail blijft de basis van e-marketing!

Mathieu Blaine, CMO van het Amerikaanse Lyris zet enkele trends die hij ziet doorbreken in 2010 op een rijtje. Voor kenners niet verwonderlijk,maar e-mail en een sterke analyse van haar performance vormen voor hem nog steeds de basis. jan 4, 2010Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument. dec 13, 2013Ann Flipkens

Alle karakters in je e-mailadres, begin van ellende?

Op 30 oktober besliste in Seoul de algemene vergadering van internet regulator ICANN dat domeinnamen op internet niet meer exclusief met Latijnse karakters moeten worden geschreven. De eerste alfabetten kunnen vanaf midden november al ingediend worden. nov 2, 2009Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail