Twee blogberichten deden even onze fantasie op hol slaan. We destilleerden een nieuwe trend die e-mailmarketing straks nog juister kan laten mikken op potentiële en bestaande klanten!
Het eerste bericht was het meest bizarre. Een virus was in de computergeheugens gekropen van heel wat apparaten. Vooral ijskasten bleken de favoriete slachtoffers te zijn. Het gevolg was dat al deze apparaten begonnen te spammen. Geen gewenst effect natuurlijk. Maar het leerde nog iets anders. Ijskasten kunnen e-mailen en dus ook e-mail ontvangen. Combineer dit met een boodschappenlijstje en je bent al een eind. Deze lijst kan naar de leverancier gestuurd worden, maar de leverancier weet dan ook wat in de ijskast zit.
Intelligent
Een tweede bericht leerde hoe Amazon.com intelligent omging met het surfgedrag van haar klanten op de webshop. Deze wereldwijde speler in online verkoop heeft een paar honderdduizend referenties in haar webshop. Boeken, muziek, speelgoed tot, ja ijskasten toe. Als een bezoeker van de webshop een paar keer naar een product gekeken heeft, zal Amazon dat specifieke product alvast naar het meest nabije magazijn versturen. Om straks snel te kunnen uitleveren. En eens het bekeken product in de buurt is, zal er natuurlijk een passende aanbieding in de inbox vallen.
Ijskast
Als we beide verhalen aan elkaar knopen kan strak het boodschappenlijstje netjes naar het grootwarenhuis gestuurd worden. En daar is men er op voorbereid. Ze kregen immers van de ijskast het signaal dat de melk op haar einde aan het lopen was. Tegelijkertijd heeft de e-mailrobot een passende aanbieding op het scherm van de ijskast neergezet. Conversie is eenvoudig. Gewoon klikken en je ijskast regelt het wel met het verkooppunt.
Bijna…
Eén en ander wordt bevestigd per e-mail. Het is nog niet voor vandaag, maar technologisch zijn we gewoon klaar. En het is niet alleen je ijskast die je e-mailmarketing kan sturen. Wat met je wagen die aan een onderhoud toe is? Of de keuring die een bericht stuurt naar het scherm in de auto? Of de drive-in waar je bijna passeert?