Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren?

socialmediain email social_media_in_emailEn de inhoud van de sociale media in het e-mailbericht opnemen. Je krijgt dan niet alleen een levende e-mail, maar je kan ook rechtstreeks vanuit het e-mailbericht inter-ageren met de content.

Technisch vraagstuk

Technisch moet je natuurlijk wat kunstgrepen uithalen. Het is dus niet zo maar voor iedereen weggelegd. Met HTML5 en de overvloed aan webbased e-mailclients is natuurlijk heel wat mogelijk. Sociale media bieden allen de nodige API’s om dit te realiseren. In de HTML van het e-mailbericht komt er een plaatshouder die wakker schiet als het e-mailbericht wordt geopend. Op de server wordt dan het echte stukje HTML opgehaald, dat op haar beurt de recentste berichten ophaalt en toont. Zo krijg je de meest recente feeds in je bericht. Iedere keer weer als het bericht geopend wordt. Vandaag een zaak voor techneuten, volgend jaar rond deze tijd misschien misschien wel omarmd door de e-marketingwereld.

Twee voorbeelden

We zijn in onze zoektocht op twee leuke voorbeelden gestoten. De eerste komt van National Geographic die de discussie over #FutureofFood onder de aandacht van de ingeschrevenen op hun e-marketinglijst wil brengen. Je krijgt live de discussie te zien en de kans dat iemand terstond reageert is meer dan behoorlijk. Een tweede voorbeeld komt van het populaire jeugdkanaal Nickelodeon. Daar worden de kinderen aangespoord om mee te tweeten met de hashtag #KidsChoiceSports. Maar je moet jezelf niet beperken tot sociale media. Je kan deze techniek ook gebruiken om bijvoorbeeld op een automatisch wijze een wekelijkse samenvatting te generen die de laatste blogs toont. Maar dan echt de laatste blogs, niet die van het moment dat de e-mail werd verzonden.

Onvoorspelbaar

Uiteraard zijn dit soort van berichten niet gemaakt om een bepaald product te verkopen of een specifieke boodschap neer te zetten. Net zoals sociale media voortdurend evolueren en ook onvoorspelbaar zijn, zullen ook deze e-mailberichten het ook zijn. Ze zijn vooral bedoeld om interactie te creëren en hun sociale kanalen te promoten. Want eens de kinderen of de natuur bezorgde mensen beslist hebben het aangeboden Twitter kanaal te omarmen, is de operatie geslaagd.

Sociale e-mail

Want daarom kijken mensen voortdurend naar hun sociale muur, omdat ie permanent verandert. Dit zou ook een reden kunnen zijn om een e-mailbericht een tweede keer te openen. Levende feeds vanuit sociale media en e-mail worden sociale e-mails. Deze berichten staan ook in voor een betere verspreiding van al de content die een bedrijf los laat op haar sociale media. Iemand die in het verleden alleen maar benaderd werd via e-mail, is niet absoluut een Twitteraar. Maar krijg je hem zover om te reageren, dan is het engagement groter dan wanneer hij alleen maar op de deel-mij knop klikt.

Nieuwsgierigheid

Uiteraard moet een e-mailbericht niet alleen die live-feed bevatten. Het moet ook de klassieke ingrediënten van e-mailmarketing inbedden. De aanbieding van de week, nuttige content voor de lezer, de aankondiging van de solden, … maar zelfs al interesseert je aanbieding de lezer niet, toch is er een grote kans dat hij je bericht zal openen. Voor de laatste conversaties die altijd leuk zijn. Maar in één ruk heeft hij de aanbieding uiteraard ook gezien. E-mailmarketing mag gerust een beetje steunen op de nieuwsgierigheid van de mens.

dec 18, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen pop-up werkt. Hier het bewijs!Next story12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerken
Home Je sociale muur in je e-mailbericht
7 jaar geleden Social media, Trends125
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Tips

‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing

Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen. nov 10, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Thema-mailings, Trends

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

Heb jij al goede voornemens gemaakt voor 2014? Misschien wil je wat eerder gaan slapen, stoppen met roken of gezonder gaan leven. Maar laat ons eerlijk zijn, elk jaar houden de meeste goede voornemers maar enkele weken (dagen?) stand. Je levensstijl aanpassen is misschien een zware klus, maar het is een stuk gemakkelijker om goede […]

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht […]

Waarom segmenteren?

Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen. dec 17, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail