Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten.

Het is bijna routine geworden. Overal waar je iets koopt en je een bestelbon moet invullen of een getrouwheidskaart wordt aangemaakt, is het bijna doodnormaal dat je je e-mailadres opgeeft. Meestal achteloos, zonder dat je er bij stil staat. Op dat ogenblik ben je klant geworden van firma xyz en is er volgens de wet een impliciete toestemming om het verkregen e-mailadres voor digitale communicatie te gebruiken. Weliswaar voor gelijkaardige producten.

Elastiek

Veel marketing gedreven organismen schieten dan in gang, onder het motto “een conversie van 0,01 is ook conversie, dus e-mailen maar!” Iemand die een autovakantie geboekt heeft, krijgt allerhande aanbiedingen die niets met autovakanties te maken hebben. Cruises, vliegvakanties, trektochten door de jungle of een strandvakanties voor tieners zijn immers geen gelijkaardige producten. Tenzij dat je het woord reizen als gemeenschappelijke noemer neemt. Maar dan is naar de maan reizen ook een gelijkaardig product. Dat opent perspectieven voor het ruimte toerisme.

Relevant

Het is slechts een voorbeeld. Maar zelf kan je allicht ook wel enkele gelijkaardige situaties bedenken waarin jij het doelwit was van de overijverige e-marketeer. En dan weet je ook wat waarschijnlijk je reactie was: zo snel mogelijk uitschrijven en de e-mail uit je e-mailbox kieperen. Je kan met een beetje Googlen tientallen onderzoeken opdiepen waar in de conclusies duidelijk te lezen valt dat alleen relevante informatie een onverwacht aangesproken lezer kan bekoren. Iemand die een ski-reis naar de Franse alpen boekt kan je misschien nog van dienst zijn met een aanbieding in de Oostenrijkse bergen als het volgende winterseizoen er aan komt. Maar niet met een zeilvakantie in de Caraïben.

CRM

Iedere marketing gedreven organisatie weet eigenlijk veel over haar klanten. De boekingen, de offerten en de verkoopgesprekken worden allen geboekstaafd in een Customer Relations Management databank. Het leest als een boek met als enig hoofdstuk de interesses van de klant. Waarom deze informatie niet gebruiken op het ogenblik dat je je e-marketinglijsten samenstelt? Je lezer zal zich gegarandeerd beter voelen met deze aanpak. Want de extra service die je verleent zal hij weten te appreciëren. Je herinnert je klant er tijdig aan dat hij zijn winters verzetje moet reserveren. Als dat je conversie ratio niet ten goede komt?

sep 23, 2009Ann Flipkens
Previous storyZakelijk spamverbod in Nederland bijna van krachtNext storyZelfs met opt-in heb je nog géén aflever garantie
Home Je weet al wat je klant relevant vindt!
14 jaar geleden Targeting205
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s

De tips en tricks, die in de Flexmailblog worden meegegeven, zijn een handig vertrekpunt voor de e-mailmarketeer. Maar hoe ziet de ideale e-mailcampagne er nu precies uit? mrt 4, 2011Michelle Dassen

Content, List Building

Drie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houden

Relevantie en waarde zijn de twee sleutelwoorden van efficiënte e-mailmarketing. Maar als je abonnee niet de moeite doet om je e-mail te openen of te lezen, dan mist de e-mail zijn doel. Volg daarom deze tips om hem bij de les te houden.  aug 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing in 2020

De teller van de eeuwigheid heeft het jaar weer met één eenheid verhoogd. Het eerste decennium van de twintigste eeuw is afgesloten. En anders dan de collega’s blikken wij voor een keer niet terug, maar wel vooruit. Hoe zou e-mail marketing anno 2010 er uit zien? dec 31, 2009Thomas Vangelooven

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Cases, Tips

Graaf eens in je blacklist

Correcte e-mailmarketing houdt rekening met het contact. Als die wil aangeven geen e-mail meer te willen ontvangen, dan is er de uitschrijflink met eventueel bijhorende blacklist. okt 16, 2013Michelle Dassen

Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

Waarom segmenteren?

Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen. dec 17, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail