Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten.

Het is bijna routine geworden. Overal waar je iets koopt en je een bestelbon moet invullen of een getrouwheidskaart wordt aangemaakt, is het bijna doodnormaal dat je je e-mailadres opgeeft. Meestal achteloos, zonder dat je er bij stil staat. Op dat ogenblik ben je klant geworden van firma xyz en is er volgens de wet een impliciete toestemming om het verkregen e-mailadres voor digitale communicatie te gebruiken. Weliswaar voor gelijkaardige producten.

Elastiek

Veel marketing gedreven organismen schieten dan in gang, onder het motto “een conversie van 0,01 is ook conversie, dus e-mailen maar!” Iemand die een autovakantie geboekt heeft, krijgt allerhande aanbiedingen die niets met autovakanties te maken hebben. Cruises, vliegvakanties, trektochten door de jungle of een strandvakanties voor tieners zijn immers geen gelijkaardige producten. Tenzij dat je het woord reizen als gemeenschappelijke noemer neemt. Maar dan is naar de maan reizen ook een gelijkaardig product. Dat opent perspectieven voor het ruimte toerisme.

Relevant

Het is slechts een voorbeeld. Maar zelf kan je allicht ook wel enkele gelijkaardige situaties bedenken waarin jij het doelwit was van de overijverige e-marketeer. En dan weet je ook wat waarschijnlijk je reactie was: zo snel mogelijk uitschrijven en de e-mail uit je e-mailbox kieperen. Je kan met een beetje Googlen tientallen onderzoeken opdiepen waar in de conclusies duidelijk te lezen valt dat alleen relevante informatie een onverwacht aangesproken lezer kan bekoren. Iemand die een ski-reis naar de Franse alpen boekt kan je misschien nog van dienst zijn met een aanbieding in de Oostenrijkse bergen als het volgende winterseizoen er aan komt. Maar niet met een zeilvakantie in de Caraïben.

CRM

Iedere marketing gedreven organisatie weet eigenlijk veel over haar klanten. De boekingen, de offerten en de verkoopgesprekken worden allen geboekstaafd in een Customer Relations Management databank. Het leest als een boek met als enig hoofdstuk de interesses van de klant. Waarom deze informatie niet gebruiken op het ogenblik dat je je e-marketinglijsten samenstelt? Je lezer zal zich gegarandeerd beter voelen met deze aanpak. Want de extra service die je verleent zal hij weten te appreciëren. Je herinnert je klant er tijdig aan dat hij zijn winters verzetje moet reserveren. Als dat je conversie ratio niet ten goede komt?

sep 23, 2009Ann Flipkens
Previous storyZakelijk spamverbod in Nederland bijna van krachtNext storyZelfs met opt-in heb je nog géén aflever garantie
Home Je weet al wat je klant relevant vindt!
13 jaar geleden Targeting201
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Hoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?

De eindejaarsfeesten zijn in aantocht. Het is voor e-marketeers één van de spannendste tijden. Vooral omdat het aantal campagnes dan traditioneel stijgt, maar ook omdat door de grote concurrentie het nog belangrijker is om je te onderscheiden. nov 20, 2013Michelle Dassen

Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is. dec 21, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Privacy, Tips

Flexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy

Flexmail doet er alles aan om de veiligheid van de gegevens van haar gebruikers te waarborgen. Naast het dagdagelijks monitoren van systemen en processen hoort daar nu een nieuwe Password Policy bij. Omwille van deze nieuwe policy dien je eenmalig een nieuw paswoord in te stellen. Wil je de policy van je account nog verder […]

Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail