Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten.
Het is bijna routine geworden. Overal waar je iets koopt en je een bestelbon moet invullen of een getrouwheidskaart wordt aangemaakt, is het bijna doodnormaal dat je je e-mailadres opgeeft. Meestal achteloos, zonder dat je er bij stil staat. Op dat ogenblik ben je klant geworden van firma xyz en is er volgens de wet een impliciete toestemming om het verkregen e-mailadres voor digitale communicatie te gebruiken. Weliswaar voor gelijkaardige producten.
Elastiek
Veel marketing gedreven organismen schieten dan in gang, onder het motto “een conversie van 0,01 is ook conversie, dus e-mailen maar!” Iemand die een autovakantie geboekt heeft, krijgt allerhande aanbiedingen die niets met autovakanties te maken hebben. Cruises, vliegvakanties, trektochten door de jungle of een strandvakanties voor tieners zijn immers geen gelijkaardige producten. Tenzij dat je het woord reizen als gemeenschappelijke noemer neemt. Maar dan is naar de maan reizen ook een gelijkaardig product. Dat opent perspectieven voor het ruimte toerisme.
Relevant
Het is slechts een voorbeeld. Maar zelf kan je allicht ook wel enkele gelijkaardige situaties bedenken waarin jij het doelwit was van de overijverige e-marketeer. En dan weet je ook wat waarschijnlijk je reactie was: zo snel mogelijk uitschrijven en de e-mail uit je e-mailbox kieperen. Je kan met een beetje Googlen tientallen onderzoeken opdiepen waar in de conclusies duidelijk te lezen valt dat alleen relevante informatie een onverwacht aangesproken lezer kan bekoren. Iemand die een ski-reis naar de Franse alpen boekt kan je misschien nog van dienst zijn met een aanbieding in de Oostenrijkse bergen als het volgende winterseizoen er aan komt. Maar niet met een zeilvakantie in de Caraïben.
CRM
Iedere marketing gedreven organisatie weet eigenlijk veel over haar klanten. De boekingen, de offerten en de verkoopgesprekken worden allen geboekstaafd in een Customer Relations Management databank. Het leest als een boek met als enig hoofdstuk de interesses van de klant. Waarom deze informatie niet gebruiken op het ogenblik dat je je e-marketinglijsten samenstelt? Je lezer zal zich gegarandeerd beter voelen met deze aanpak. Want de extra service die je verleent zal hij weten te appreciëren. Je herinnert je klant er tijdig aan dat hij zijn winters verzetje moet reserveren. Als dat je conversie ratio niet ten goede komt?