Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent.
Volgens een onderzoek van Jupiter Research blijken Amerikaanseconsumenten zo wat elke 6 maanden een nieuw e-mail adres aan te maken. Het vorige adres wordt nog aangehouden, maar minder frequent geraadpleegd. Tot die inbox uiteindelijk helemaal uit het oog verloren wordt.
Een ander onderzoek van Return Path leerde dat inschrijvers op een nieuwsbrief of een e-marketing lijst doodleuk jaarlijks van e-mailadres veranderen. Dit fenomeen kan het natuurlijke verloop op de inschrijvingen op je nieuwsbrieven voor een groot deel verklaren. Als de lezer tenminste zijn of haar adres aanpast. Maar daar kan je, nu je deze cijfers kent, ook weer niet zeker van zijn.
In ieder geval illustreert deze grafiek een bekend marketingprincipe. Hoe recenter de lead, hoe beter. In e-marketing is dat niet anders!