Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben.

Maar woordjes als ‘gratis’ en ‘free’, daar hebben we wat meer moeite mee. We willen graag onze e-mailadressen uit de opt-in lijst verwennen met een aanbieding. Daar dachten ze bij het Amerikaanse Hubspot net eender over. Ze deden een experiment en kwamen tot een onthutsende vaststelling.

Free
Zij wilden nu wel eens weten of het woordje ‘free’ daadwerkelijk nog steeds alle rode vlaggen van de spamfilters deden zwaaien. Ze stuurden een e-mail naar een deel van hun doelgroep volgens een A/B test principe. Versie A kreeg als onderwerpregel ‘Free guide…’ en het woordje ‘free’ werd in de bodytekst nog een aantal keer herhaald.

Not Free
In versie B werd het woordje ‘free’ totaal gebannen en werd de onderwerpregel gewijzigd in ‘SEO guide’.  Bij het uitsturen zocht men een antwoord op twee vragen. Zal het woordje ‘free’ mijn afleverratio schaden? En zal dat laatste ook verschil maken bij de open- en doorklikratio? Het antwoord was eerder verrassend.

Gelijk
Over de afleverratio kunnen we kort zijn. Versie A overleefde 7 van de 9 filters uit Return Path’s SPAM filter check en werd aan 99.3% van de door HubSpot’s geselecteerde ontvangers afgeleverd. Versie B, zonder het woordje ‘free’ sprong door  8 van die 9 filters en was bij 99.2% van het door HubSpot’s geselecteerde staal afgeleverd. Nauwelijks een verschil dus.

Ongelijk
Kunnen we dan onze gang gaan met gratis aanbiedingen? Blijkbaar niet zo maar. Want wat was de onthutsende vaststelling? Versie B, met de ‘SEO guide’ in de titel was de duidelijke winnaar in het doorklikgedrag. Bij Hubspot detecteerden ze een stijging van 17 procent tegenover de versie met het gratis aanbod. En dat kan tellen.

Moraal
Wat is dan de moraal van het verhaal? Losstaande woordjes zijn niet dadelijk meer gevaarlijk voor de spamfilters. Deze zijn ook een stuk intelligenter geworden en kijken naar de context. Termen als ‘free’ en ‘gratis’ zullen in een serieus content verhaal ongestoord passeren. Maar de lezer blijkt niet altijd gevoelig te zijn voor dat woordje gratis. Wat dus weerom ons pleidooi voor voortdurend testen ondersteunt!

okt 26, 2012Ann Flipkens
Previous storyHet is nu al Kerstmis!Next storyWaar ligt je focus?
Home Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?
11 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, TipsA/B testing, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, trends in e-mailmarketing835
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Tips

Tip: Doe de dubbelsplash!

Splash pagina’s, hebben we ze echt nodig? Ja, soms hebben we ze nodig om de aandacht van de bezoeker te trekken. Maar daarbij vergeten we maar al te vaak de insteek van de e-mailmarketing. dec 12, 2012Thomas Vangelooven

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail