Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben.

Maar woordjes als ‘gratis’ en ‘free’, daar hebben we wat meer moeite mee. We willen graag onze e-mailadressen uit de opt-in lijst verwennen met een aanbieding. Daar dachten ze bij het Amerikaanse Hubspot net eender over. Ze deden een experiment en kwamen tot een onthutsende vaststelling.

Free
Zij wilden nu wel eens weten of het woordje ‘free’ daadwerkelijk nog steeds alle rode vlaggen van de spamfilters deden zwaaien. Ze stuurden een e-mail naar een deel van hun doelgroep volgens een A/B test principe. Versie A kreeg als onderwerpregel ‘Free guide…’ en het woordje ‘free’ werd in de bodytekst nog een aantal keer herhaald.

Not Free
In versie B werd het woordje ‘free’ totaal gebannen en werd de onderwerpregel gewijzigd in ‘SEO guide’.  Bij het uitsturen zocht men een antwoord op twee vragen. Zal het woordje ‘free’ mijn afleverratio schaden? En zal dat laatste ook verschil maken bij de open- en doorklikratio? Het antwoord was eerder verrassend.

Gelijk
Over de afleverratio kunnen we kort zijn. Versie A overleefde 7 van de 9 filters uit Return Path’s SPAM filter check en werd aan 99.3% van de door HubSpot’s geselecteerde ontvangers afgeleverd. Versie B, zonder het woordje ‘free’ sprong door  8 van die 9 filters en was bij 99.2% van het door HubSpot’s geselecteerde staal afgeleverd. Nauwelijks een verschil dus.

Ongelijk
Kunnen we dan onze gang gaan met gratis aanbiedingen? Blijkbaar niet zo maar. Want wat was de onthutsende vaststelling? Versie B, met de ‘SEO guide’ in de titel was de duidelijke winnaar in het doorklikgedrag. Bij Hubspot detecteerden ze een stijging van 17 procent tegenover de versie met het gratis aanbod. En dat kan tellen.

Moraal
Wat is dan de moraal van het verhaal? Losstaande woordjes zijn niet dadelijk meer gevaarlijk voor de spamfilters. Deze zijn ook een stuk intelligenter geworden en kijken naar de context. Termen als ‘free’ en ‘gratis’ zullen in een serieus content verhaal ongestoord passeren. Maar de lezer blijkt niet altijd gevoelig te zijn voor dat woordje gratis. Wat dus weerom ons pleidooi voor voortdurend testen ondersteunt!

okt 26, 2012Ann Flipkens
Previous storyHet is nu al Kerstmis!Next storyWaar ligt je focus?
Home Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?
8 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, TipsA/B testing, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, trends in e-mailmarketing543
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Doe de dubbelsplash!

Splash pagina’s, hebben we ze echt nodig? Ja, soms hebben we ze nodig om de aandacht van de bezoeker te trekken. Maar daarbij vergeten we maar al te vaak de insteek van de e-mailmarketing. dec 12, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail