Neen, het is geen opdracht voor een televisiespelletje. Het is evenmin een woordspel. Het is wel een mogelijke benadering voor e-mailmarketing.
Relevante content, het is allicht een begrip dat aan je oren uitkomt. Maar het is nog steeds de basis voor een goede conversie. Op het juiste moment dat wat hij nodig heeft aan je contact uit je e-marketinglijst aanbieden, het is de sleutel tot het succes. Daarom geven we je graag deze tip mee.
Klantenkaart
Je klanten hebben allen een klantenkaart, waarmee we ze kunnen identificeren. Dat doe we op het ogenblik dat ze aan de kassa passeren. Bij een e-shop is de login de trigger. We weten dan ook exact hetgeen gekocht werd, te combineren met de koper. Daar staat de kassa voor.
Naar CRM
Wat in onze kassa passeert, dat houden we bij in onze CRM module. Klanten beheer je tegenwoordig. We weten welke omzet ze genereren, we weten wanneer ze naar de winkel komen en we weten wat hun aankoopgedrag is. Combineren we dit met de gemiddelde klant die in je CRM omgeving zit en we kunnen een reeks vraagstukken oplossen.
Aankoopprofielen
Gelukkig koppen niet alle klanten tegelijkertijd exact hetzelfde. Anders kun je niets voorspellen vanuit het verleden en moet je ongerust met de waan van de dag leven. Maar vermits we patronen kunnen afleiden uit klantenprofielen, dan kan je op zeker ogenblik vaststellen dat mensen die bijvoorbeeld een salontafel kochten, meestal later een passend bijzettafeltje kopen.
Alles aan elkaar
En dan moet er geen tekeningetje meer bij gemaakt worden. Klant A koopt zijn salontafel en krijgt in zijn volgende e-mail een aanbieding voor een bijpassende bijzet. De kans op conversie is levensgroot aanwezig. Zo hebben we de kassa, onze CRM en e-mailmarketing aan elkaar geknoopt.
Klussers doen het
Het klusvoorzieningsbedrijf Gamma hanteert in Nederland reeds lang deze tactiek. Uit het winkelmandje van de klusser aan de kassa kunnen ze afleiden welke klus hij gaat uitvoeren. En de expertise software weet dan ook wat de volgende klus zal zijn. En natuurlijk hoort daar een materialen lijst bij, die per e-mail naar de klant gaat. Handig, niet?