Degelijke content is de sleutel tot succesvolle e-marketing. In de klassieke situatie sturen we content naar de contacten in de e-marketinglijst. Nadat ze tenminste hun e-mailadres achterlieten in een opt-in formulier. Maar we kunnen het principe ook omdraaien…
E-mailberichten, landingspagina’s en websites liggen dicht bij elkaar. De eerste heeft de tweede als terugval bij het doorklikken op de e-mailberichten. De laatste herbergt het formulier om in te schrijven op de e-nieuwsbrief. En zo is de klassieke cirkel rond. Het nadeel bij het inschrijven op een e-marketinglijst is dat er vaak geen onmiddellijke reactie in de vorm van content volgt. Een bevestiging van inschrijving hoort zeker niet onder deze categorie.
Omgekeerd
Je kunt het ook omkeren. Via een zoekmachine komen bezoekers op je website. Ze zijn immers op zoek naar een bepaalde vorm van content. Je kunt een tip van de sluier lichten. Maar je kunt voor de volledige of alle extra inhoud vragen om eerst te registreren. Met dat registreren sla je tegelijkertijd enkele vliegen in één enkele klap. Vooreerst kun je gelijk iets teruggeven aan de inschrijver. Hij of zij krijgt de content die gezocht werd onmiddellijk te zien.
Profiel aanscherpen
Als tweede kan je een nieuw e-mailadres toevoegen aan je e-marketinglijst. Want natuurlijk heb je gevraagd of je hem in de toekomst mag laten weten als er gelijkaardige content ter beschikking wordt gesteld. Daar is het e-marketingluik weer mee gediend. En tenslotte is er nog een bijkomend voordeel. Doordat je de bezoeker laat inloggen om de content op de webstek te laten zien, kun je steeds een verband leggen tussen e-mail en content. Een perfecter methode om het profiel aan te scherpen kun je echt niet verzinnen!
Weer omdraaien
Of toch? Laten we het principe weer eens omdraaien. Je beschikt over een e-marketinglijst. Waarom zou je hen niet een paswoord en login opsturen voor een afgesloten hoek van je webstek waar speciaal voor hen extra content klaarstaat. Zo maak je de cirkel perfect rond. En hou je ook je e-mailadressen actief tussen de nieuwsbrieven door. Die extra band met je lezer is onbetaalbaar!