Je moet voorkomen dat de lezer van je e-mail het gevoel krijgt dat hij of zij maar een veld in een database is. Anders zou de relatie eens vroegtijdig kunnen eindigen via de uitschrijf link. Lukraak de naam van de lezer in de e-mail droppen is niet voldoende, de lezer is wel verstandiger dan dat.
Want die weet immers ook dat database marketing de kreet van de dag is. En zelf heeft hij ook al zijn klanten bestand samengevoegd in een marketing actie.
We kennen elkaar
Mensen worden graag in hun erkend in hun belang. Een persoonlijke aanspreking in de openingszin is niet voldoende. Zeker als het ook nog eens van het scherm druipt dat wat verder volgt standaard boodschap nummer zoveel is. En als de naam ook nog niet eens correct gespeld is, dan is het zeker onvoldoende. Vroeger was het een klassieke marketing truc: “Meneer xyz, proficiat u heeft x gewonnen”. Met een beetje geluk vielen er zo wel twee of drie gelijktijdig op de mat. Met iedere keer de naam op een andere wijze geschreven. Wat deed u met die enveloppen? Wat denk je dat er in zo een situatie met jouw e-mail gebeurt?
We kennen elkaar echt
Echt kennen betekent dat je iets verwerkt in je e-mailbericht dat nog persoonlijker dan de voornaam is. Een komende verjaardag, een vervaldatum van een service contract, een herinnering naar aanleiding van een vorig bezoek of extra suggesties om nog meer uit het laatstgekochte product of dienst te halen. Dat laatste is natuurlijk de trigger om lezers echt je e-mail te laten lezen. Maar ook hier weer is het opletten geblazen. De klant die vandaag zijn nieuwste wagen heeft aangeschaft, die moet tip nummer één krijgen. Niet tip zoveel, die bovendien veronderstelt dat tip nummer één gekend is. En wees gerust, je zal beloond worden met de nodige doorklikken.
Profiel als basis
Een e-mail adres en een profiel moeten hand in hand gaan. De meeste e-marketing dienstverleners geven meestal de mogelijkheid om in vrij te definiëren velden de nodige extra informatie op te slaan over je klant of prospect. Niet alleen de voornaam, maar ook de gekochte producten, de interesses en alles wat voor je business relevant is. Dit is niet alleen nodig om persoonlijke tekst op nemen in de e-mail berichten, maar vooral om de juiste doelgroep bij de juiste e-mail campagne te selecteren.
Breinaalden
Er is niets belachelijker dan product x aan te prijzen bij een klant, als ie een week voordien net dat ene hebbeding gekocht heeft. Of om een promotiepakket breinaalden en wol aan te bieden aan een prospect die alleen maar geïnformeerd heeft naar onderdelen om zijn wagen te tunen. Dat die gasten eerst maar hun marketing tunen zal de gedachte zijn als er op de uitschrijflink geklikt wordt. Zou jij hem ongelijk geven? Kijk maar eens snel in het profiel of ‘hij’ niet toevallig als ‘zij’ aangestipt staat!