Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Ken de lezer van je e-mail

Je moet voorkomen dat de lezer van je e-mail het gevoel krijgt dat hij of zij maar een veld in een database is. Anders zou de relatie eens vroegtijdig kunnen eindigen via de uitschrijf link. Lukraak de naam van de lezer in de e-mail droppen is niet voldoende, de lezer is wel verstandiger dan dat.

Want die weet immers ook dat database marketing de kreet van de dag is. En zelf heeft hij ook al zijn klanten bestand samengevoegd in een marketing actie.

We kennen elkaar

Mensen worden graag in hun erkend in hun belang. Een persoonlijke aanspreking in de openingszin is niet voldoende. Zeker als het ook nog eens van het scherm druipt dat wat verder volgt standaard boodschap nummer zoveel is. En als de naam ook nog niet eens correct gespeld is, dan is het zeker onvoldoende. Vroeger was het een klassieke marketing truc: “Meneer xyz, proficiat u heeft x gewonnen”. Met een beetje geluk vielen er zo wel twee of drie gelijktijdig op de mat. Met iedere keer de naam op een andere wijze geschreven. Wat deed u met die enveloppen? Wat denk je dat er in zo een situatie met jouw e-mail gebeurt?

We kennen elkaar echt

Echt kennen betekent dat je iets verwerkt in je e-mailbericht dat nog persoonlijker dan de voornaam is. Een komende verjaardag, een vervaldatum van een service contract, een herinnering naar aanleiding van een vorig bezoek of extra suggesties om nog meer uit het laatstgekochte product of dienst te halen. Dat laatste is natuurlijk de trigger om lezers echt je e-mail te laten lezen. Maar ook hier weer is het opletten geblazen. De klant die vandaag zijn nieuwste wagen heeft aangeschaft, die moet tip nummer één krijgen. Niet tip zoveel, die bovendien veronderstelt dat tip nummer één gekend is. En wees gerust, je zal beloond worden met de nodige doorklikken.

Profiel als basis

Een e-mail adres en een profiel moeten hand in hand gaan. De meeste e-marketing dienstverleners geven meestal de mogelijkheid om in vrij te definiëren velden de nodige extra informatie op te slaan over je klant of prospect. Niet alleen de voornaam, maar ook de gekochte producten, de interesses en alles wat voor je business relevant is. Dit is niet alleen nodig om persoonlijke tekst op nemen in de e-mail berichten, maar vooral om de juiste doelgroep bij de juiste e-mail campagne te selecteren.

Breinaalden

Er is niets belachelijker dan product x aan te prijzen bij een klant, als ie een week voordien net dat ene hebbeding gekocht heeft. Of om een promotiepakket breinaalden en wol aan te bieden aan een prospect die alleen maar geïnformeerd heeft naar onderdelen om zijn wagen te tunen. Dat die gasten eerst maar hun marketing tunen zal de gedachte zijn als er op de uitschrijflink geklikt wordt. Zou jij hem ongelijk geven? Kijk maar eens snel in het profiel of ‘hij’ niet toevallig als ‘zij’ aangestipt staat!

aug 21, 2009Ann Flipkens
Previous storyDe balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mailNext storyWees niet te happig!
Home Ken de lezer van je e-mail
13 jaar geleden List Building161
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden. dec 17, 2012Michelle Dassen

Content, List Building, Targeting

Waarom extra inspanningen de moeite waard zijn

E-mailmarketeers richten hun inspanningen meestal op loyale klanten, die regelmatig een aankoop doen. Niet- geëngageerde klanten worden vaker genegeerd. Hoewel die tijdsverdeling logisch lijkt, laten de marketeers daar toch heel wat potentieel onbenut.  jun 1, 2011Thomas Vangelooven

Tips

Drie tips om de concurrentie een stap voor te zijn

Nieuwe abonnees op je mailinglijst zijn altijd een overwinning. Nieuwe prospecten dienen zich aan, maar dat betekent nog niet dat de klantenrelatie bezegeld is. Consumenten schuimen de markt af naar goede deals en schrijven zich daarom op meerdere mailinglijsten in. Ontdek hier hoe je de concurrentie voor kunt zijn.  aug 10, 2011Ann Flipkens

Mobile, Trends

Nog een argument voor mobiel!

Je moet als e-marketeer altijd op vinkenslag liggen. De wereld van e-marketing van vandaag is niet meer dezelfde als deze van morgen. In de wereld van de print kan men jaren teren op standvastigheid. In e-mailmarketing kun je dit juist niet. Eén van deze snelle evoluties is te zoeken in de hoek van de tools […]

Cases, List Building

Volg de lijn

E-mailmarketing staat of valt met goede e-mailadressen. Hoe meer relevante adressen, hoe groter de kans om te communiceren. En als je dan ook nog eens je contact zelf voor het diversifiëren laat instaan, dan heb je de top bereikt. De Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ heeft deze eigenschappen in een campagne gecombineerd. mrt 23, 2012Thomas Vangelooven

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

E-mailmarketing

Acht argumenten om nú met e-mailmarketing te starten

E-mailmarketing blijft een sterk communicatiemiddel. Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn, geven we hier acht argumenten waarom je er best vandaag nog mee start! nov 12, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail