Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep.

Als je de statistieken van een e-mailcampagne bestudeert, dan zal je keer op keer moeten vaststellen dat gedurende het eerste uur van verzending de leesdichtheid het hoogst is. En dat heb je nodig om ooit tot een doorklik en eventueel verkoop te komen.

Bovenaan

Vanaf het tweede uur begint de leesdichtheid serieus te dalen, om tenslotte in de sfeer van de serieus lage aantallen te komen. De verklaring is eenvoudig. Hoe verser je in de inbox staat, hoe groter de kans op lezen. Dit omdat je e-mailcontact in een reflex onmiddellijk leest op het moment dat het bericht binnenkomt. Maar ook omdat een contact die zijn lijst aan het uit sorteren is, in het begin nu eenmaal sneller beslist tot lezen. Hoe verder hij of zij afdaalt in het ruime aanbod van de e-mail, hoe kleiner de motivatie om toch je bericht te lezen. Binnenvallen op het moment dat je contact de vinger op de muis heeft, is dus het ideale droommoment.

Jonge huismoeders

In een B2C omgeving wordt soms gemakkelijk gesteld dat je die e-mailcampagnes best om 17.00 uur de wereld instuurt. Dan vinden je contacten je boodschap bij thuiskomst in de inbox. Maar een jonge huismoeder, die rijdt op dat tijdstip langs de crèche om de kleine op te vissen. Bij thuiskomst staat er geen computer te wachten, wel een keukenaanrecht. Er moet eten op tafel komen. De jongste spruit moet nog in bad en … voor je het weet is je contact pas rond 20.00 toe aan het controleren van de inbox. Als je de feiten uit de statistieken herinnert, dan weet je dat je een behoorlijke kans hebt gemist.

Scholieren

De jeugd die om vier uur de schoolpoort achter zich toetrekt, heeft dan weer een andere agenda. Met hun smartphones checken ze vlug even Facebook en e-mail. Dat doen ze voor ze op de bus stappen en ook nog eens op diezelfde bus. Tegen dat ze thuiskomen moeten ze aan tafel. En is je tijdsvenster voor deze doelgroep voorbij. Want er wacht hen een bak aan huistaken. Het zijn slechts twee arbitraire doelgroepen die we hier schetsen. Maar de moraal van ons verhaal zal nu wel duidelijk zijn. Misschien moeten we het diversifiëren van onze e-marketingbestanden ook uitbreiden met het vermoedelijk moment van lezen. Het is niet voor niets dat e-mailcampagnes naar B2C contacten zelfs op zondag hoge ogen gooien!

nov 14, 2012Michelle Dassen
Previous story9 sleutelelementen voor elk berichtNext storyOpletten als je van afzender verandert!
Home Wanneer moet je je bericht versturen?
10 jaar geleden List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testinge-mailmarketingtips, leesdichtheid, verzendmoment570
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail