Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep.
Als je de statistieken van een e-mailcampagne bestudeert, dan zal je keer op keer moeten vaststellen dat gedurende het eerste uur van verzending de leesdichtheid het hoogst is. En dat heb je nodig om ooit tot een doorklik en eventueel verkoop te komen.
Bovenaan
Vanaf het tweede uur begint de leesdichtheid serieus te dalen, om tenslotte in de sfeer van de serieus lage aantallen te komen. De verklaring is eenvoudig. Hoe verser je in de inbox staat, hoe groter de kans op lezen. Dit omdat je e-mailcontact in een reflex onmiddellijk leest op het moment dat het bericht binnenkomt. Maar ook omdat een contact die zijn lijst aan het uit sorteren is, in het begin nu eenmaal sneller beslist tot lezen. Hoe verder hij of zij afdaalt in het ruime aanbod van de e-mail, hoe kleiner de motivatie om toch je bericht te lezen. Binnenvallen op het moment dat je contact de vinger op de muis heeft, is dus het ideale droommoment.
Jonge huismoeders
In een B2C omgeving wordt soms gemakkelijk gesteld dat je die e-mailcampagnes best om 17.00 uur de wereld instuurt. Dan vinden je contacten je boodschap bij thuiskomst in de inbox. Maar een jonge huismoeder, die rijdt op dat tijdstip langs de crèche om de kleine op te vissen. Bij thuiskomst staat er geen computer te wachten, wel een keukenaanrecht. Er moet eten op tafel komen. De jongste spruit moet nog in bad en … voor je het weet is je contact pas rond 20.00 toe aan het controleren van de inbox. Als je de feiten uit de statistieken herinnert, dan weet je dat je een behoorlijke kans hebt gemist.
Scholieren
De jeugd die om vier uur de schoolpoort achter zich toetrekt, heeft dan weer een andere agenda. Met hun smartphones checken ze vlug even Facebook en e-mail. Dat doen ze voor ze op de bus stappen en ook nog eens op diezelfde bus. Tegen dat ze thuiskomen moeten ze aan tafel. En is je tijdsvenster voor deze doelgroep voorbij. Want er wacht hen een bak aan huistaken. Het zijn slechts twee arbitraire doelgroepen die we hier schetsen. Maar de moraal van ons verhaal zal nu wel duidelijk zijn. Misschien moeten we het diversifiëren van onze e-marketingbestanden ook uitbreiden met het vermoedelijk moment van lezen. Het is niet voor niets dat e-mailcampagnes naar B2C contacten zelfs op zondag hoge ogen gooien!