Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep.

Als je de statistieken van een e-mailcampagne bestudeert, dan zal je keer op keer moeten vaststellen dat gedurende het eerste uur van verzending de leesdichtheid het hoogst is. En dat heb je nodig om ooit tot een doorklik en eventueel verkoop te komen.

Bovenaan

Vanaf het tweede uur begint de leesdichtheid serieus te dalen, om tenslotte in de sfeer van de serieus lage aantallen te komen. De verklaring is eenvoudig. Hoe verser je in de inbox staat, hoe groter de kans op lezen. Dit omdat je e-mailcontact in een reflex onmiddellijk leest op het moment dat het bericht binnenkomt. Maar ook omdat een contact die zijn lijst aan het uit sorteren is, in het begin nu eenmaal sneller beslist tot lezen. Hoe verder hij of zij afdaalt in het ruime aanbod van de e-mail, hoe kleiner de motivatie om toch je bericht te lezen. Binnenvallen op het moment dat je contact de vinger op de muis heeft, is dus het ideale droommoment.

Jonge huismoeders

In een B2C omgeving wordt soms gemakkelijk gesteld dat je die e-mailcampagnes best om 17.00 uur de wereld instuurt. Dan vinden je contacten je boodschap bij thuiskomst in de inbox. Maar een jonge huismoeder, die rijdt op dat tijdstip langs de crèche om de kleine op te vissen. Bij thuiskomst staat er geen computer te wachten, wel een keukenaanrecht. Er moet eten op tafel komen. De jongste spruit moet nog in bad en … voor je het weet is je contact pas rond 20.00 toe aan het controleren van de inbox. Als je de feiten uit de statistieken herinnert, dan weet je dat je een behoorlijke kans hebt gemist.

Scholieren

De jeugd die om vier uur de schoolpoort achter zich toetrekt, heeft dan weer een andere agenda. Met hun smartphones checken ze vlug even Facebook en e-mail. Dat doen ze voor ze op de bus stappen en ook nog eens op diezelfde bus. Tegen dat ze thuiskomen moeten ze aan tafel. En is je tijdsvenster voor deze doelgroep voorbij. Want er wacht hen een bak aan huistaken. Het zijn slechts twee arbitraire doelgroepen die we hier schetsen. Maar de moraal van ons verhaal zal nu wel duidelijk zijn. Misschien moeten we het diversifiëren van onze e-marketingbestanden ook uitbreiden met het vermoedelijk moment van lezen. Het is niet voor niets dat e-mailcampagnes naar B2C contacten zelfs op zondag hoge ogen gooien!

nov 14, 2012Michelle Dassen
Previous story9 sleutelelementen voor elk berichtNext storyOpletten als je van afzender verandert!
Home Wanneer moet je je bericht versturen?
11 jaar geleden List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testinge-mailmarketingtips, leesdichtheid, verzendmoment570
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing

Doe de kijktest!

De meeste lezers van je e-mail nieuwsbrief scannen je bericht. Letterlijk, woord voor woord lezen is eerder een uitzondering. Heeft het dan zin om een periodieke nieuwsbrief de digitale wereld in te sturen? Natuurlijk! dec 7, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst! sep 28, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail