Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

Kleur je e-mailcampagne in

En mijn kleurtje dan?

Vind jij een e-mail met heldere kleuren, een mooie banner en minder tekst ook aangenamer te lezen dan een e-mail waar je na twee zinnen al afgeleid wordt van je muiscursor? Ik in ieder geval wel en ik ben niet de enige. Een verbluffende 85% van de consumenten geven aan dat kleur hun aankoop beïnvloedt.

Kleuren/marketeers spelen op je gemoed

Het is bewezen dat kleuren emoties opwekken waar wij allemaal (on)bewust gevoelig voor zijn. Wetende dat een ontvanger, vanaf het moment dat hij de e-mail opent, gemiddeld maar 8 seconden naar je bericht kijkt, maakt het eens zo uitdagend voor een marketeer om de e-mail zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Eens het bericht geopend, gaat je oog niet naar de tekst maar naar de afbeeldingen, kleuren, design, enzovoort. Maar welke kleuren wekken welke gevoelens op binnen de e-mailmarketing? Hieronder vind je ze kort uitgelegd:

 

Naast passie en romantiek in ons dagelijks leven gaat rood in e-mailmarketing iets anders opwekken. De kleur rood zorgt voor een energieboost maar roept ook een fight-or-flight-impuls op en verhoogt de bloeddruk. Met andere woorden: moet er snel een beslissing gemaakt worden? Wil je het koopgedrag positief beïnvloeden? Leg de nadruk er dan NU op!


Oranje representeert warmte, plezier en wekt vertrouwen op. Deze kleur zorgt ervoor dat je product of dienst als positief wordt ervaren door de ontvanger. Oranje is dan ook de ideale kleur om te gebruiken voor CTA’s.


Geel is voor velen onder ons niet de meest favoriete kleur en nochtans heeft deze binnen de e-mailmarketing wel een positief effect. Gele accenten roepen jeugdigheid en blijdschap op. Het zorgt voor optimisme en bevordert de communicatie.


Bang om een blauwtje te lopen? Wel, dan niet met deze kleur! Blauw is niet enkel de meest geliefde kleur in het dagelijks leven, het geeft ook een vertrouwensgevoel bij de consument. Verwerk deze kleur zeker in je e-mail indien je organisatie voor loyaliteit en eerlijkheid staat en je dat ook naar de buitenwereld wilt uitdragen.

 

Paars klinkt behoorlijk funky maar in onze wereld, de e-mailmarketing wereld, is het de kleur van royalty en wijsheid. We gaan zelfs een tikkeltje verder met paars want over deze kleur is bewezen dat het ons probleemoplossend hersengedeelte triggert en onze creativiteit bevordert. Je gaat natuurlijk niet vragen aan je ontvanger om creatief met je bericht om te gaan maar je kan wel hun creatieve geest triggeren door de wijze beslissing te maken om deel uit te maken van een bepaald event.

Het is een algemeen geweten dat groen voor natuurlijke elementen staat. Wie natuur zegt, zegt rust en harmonie. Is je doelstelling bij het versturen van je e-mail rust en evenwicht over te brengen?  Wil je de ontvanger zich in een ontspannende atmosfeer laten vertoeven? Laat dan zien dat je geen groentje bent.


Wit, zo puur en zuiver. Het kan niet anders dan een positief effect te hebben?! Nochtans wordt wit regelmatig verkeerd gebruikt en aldus verkeerd geïnterpreteerd door de ontvanger of gewoonweg onmiddellijk gedeletete. Miss-use van wit wekt saaiheid op. Waarbij deze stante pede in de prullenmand belandt. Je product in het juiste daglicht door deze op een witte achtergrond te plaatsen zal perfectie uitschijnen. Het ‘wauw-effect’ dat je van elke ontvanger wilt verkrijgen.


Black widow, black magic, black crow,… Zwart wordt gezien als een duistere kleur die negatieve gevoelens opwekt, maar bij correct gebruik binnen e-mailmarketing gaat zwart net de nodige klasse en dus extra waarde toevoegen aan je product.


Mr. & Mrs.

Kleuren blijven nu ook eenmaal persoonlijk. Dat vrouwen en mannen van elkaar verschillen is al lang duidelijk. Niet enkel de manier hoe we communiceren verschilt maar ook hoe wij over kleuren denken en ze ervaren. Zo gaf in een experiment 57% van de mannen aan dat blauw hun favoriete kleur is. Bij vrouwen kwam blauw ook uit als nummer één gevolgd door paars met 23%. In tegenstelling tot bij de mannen heeft de paarse kleur absoluut geen succes, 0% van de mannen heeft paars gekozen als een favoriete kleur. Conclusie: je e-mail extra personaliseren a.d.h.v. het geslacht is een slimme zet.

Niet zeker van je campagne? A/B-testing helpt je hiermee!

Afgaan op voorgaande onderzoeken is goed, maar niks is relevanter dan je eigen data onder de loep nemen en je eigen onderzoek uit te voeren. Wat geldt voor een ander bedrijf is daarom niet van toepassing op jouw klantendatabase. De beste test is de A/B-test. Gebruik hiervoor verschillende kleuren voor verschillende segmenten binnen dezelfde campagne. Analyseer je resultaten, pas toe en geniet van een hogere conversie.

Opletten geblazen met SPAM-filters

Spam-filters, zorgen voor de nodige frustraties bij marketeers en bedrijven. Ondertussen weten we maar al te goed dat bepaalde woorden, zinnen en symbolen de filter niet passeren, maar hoe zit dat met kleur? Het is algemeen geweten dat door een tekstversie te genereren je je berichten optimaliseert voor toestellen die geen HTML ondersteunen zoals bijvoorbeeld smartwatches. Het hebben van een tekstbericht zal je score bij de spamfilter ook positief beïnvloeden MAAR met de kleur rood kan dat wel een nadeel hebben. Het overmatig gebruik van de kleur rood bijvoorbeeld kan een alarmbel triggeren bij de spam-filter.

In een notendop

Het gebruik van kleuren binnen je e-mailcampagne is noodzakelijk maar overdrijf hier niet in. Weet wie je doelgroep is, wie je contacten zijn en test je campagne eerst. Ga niet uit van veronderstellingen. A/B-test knows best. Om te concluderen kunnen we zeggen dat de kleuren rood, oranje en geel binnen e-mailmarketing opwinding opwekken, terwijl groen en blauw kleuren zijn die ontspanning stimuleren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je e-mailcampagne een kleurenpalet wordt. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik bereiken met mijn campagne? Waarvoor staat mijn product, dienst en bedrijf? Communiceer hetgeen wat je wilt overbrengen niet enkel met woorden maar gebruik hiervoor ook de juiste kleuren.

 

Show your love through email marketing and use colors!

 

jul 19, 2018Naomi Dujardin
Previous storyDe onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketingNext story"It's a salesting", wat?
Home Kleur je e-mailcampagne in
5 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips402
Naomi Dujardin
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

Plaats eens een advertentie in je bericht

E-mailmarketing is voortdurend op zoek naar conversie. We doen dat door een in het oog springende e-mail te ontwerpen met een kei van een ‘Call To Action’. Hier en daar zien we een nieuwe trend opduiken… jan 25, 2014Ann Flipkens

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

Content, E-mailmarketing, Tips

Hoe ‘droog’ is uw bevestiging?

Als iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief, krijgt hij meestal een e-mail bevestiging. Soms wordt er gevraagd om even op een link te klikken om de inschrijving daadwerkelijk te bevestigen. “Dank voor de inschrijving, klik hier om te bevestigen”, klinkt meestal droog… jul 2, 2009Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail