Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

Kleur je e-mailcampagne in

En mijn kleurtje dan?

Vind jij een e-mail met heldere kleuren, een mooie banner en minder tekst ook aangenamer te lezen dan een e-mail waar je na twee zinnen al afgeleid wordt van je muiscursor? Ik in ieder geval wel en ik ben niet de enige. Een verbluffende 85% van de consumenten geven aan dat kleur hun aankoop beïnvloedt.

Kleuren/marketeers spelen op je gemoed

Het is bewezen dat kleuren emoties opwekken waar wij allemaal (on)bewust gevoelig voor zijn. Wetende dat een ontvanger, vanaf het moment dat hij de e-mail opent, gemiddeld maar 8 seconden naar je bericht kijkt, maakt het eens zo uitdagend voor een marketeer om de e-mail zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Eens het bericht geopend, gaat je oog niet naar de tekst maar naar de afbeeldingen, kleuren, design, enzovoort. Maar welke kleuren wekken welke gevoelens op binnen de e-mailmarketing? Hieronder vind je ze kort uitgelegd:

 

Naast passie en romantiek in ons dagelijks leven gaat rood in e-mailmarketing iets anders opwekken. De kleur rood zorgt voor een energieboost maar roept ook een fight-or-flight-impuls op en verhoogt de bloeddruk. Met andere woorden: moet er snel een beslissing gemaakt worden? Wil je het koopgedrag positief beïnvloeden? Leg de nadruk er dan NU op!


Oranje representeert warmte, plezier en wekt vertrouwen op. Deze kleur zorgt ervoor dat je product of dienst als positief wordt ervaren door de ontvanger. Oranje is dan ook de ideale kleur om te gebruiken voor CTA’s.


Geel is voor velen onder ons niet de meest favoriete kleur en nochtans heeft deze binnen de e-mailmarketing wel een positief effect. Gele accenten roepen jeugdigheid en blijdschap op. Het zorgt voor optimisme en bevordert de communicatie.


Bang om een blauwtje te lopen? Wel, dan niet met deze kleur! Blauw is niet enkel de meest geliefde kleur in het dagelijks leven, het geeft ook een vertrouwensgevoel bij de consument. Verwerk deze kleur zeker in je e-mail indien je organisatie voor loyaliteit en eerlijkheid staat en je dat ook naar de buitenwereld wilt uitdragen.

 

Paars klinkt behoorlijk funky maar in onze wereld, de e-mailmarketing wereld, is het de kleur van royalty en wijsheid. We gaan zelfs een tikkeltje verder met paars want over deze kleur is bewezen dat het ons probleemoplossend hersengedeelte triggert en onze creativiteit bevordert. Je gaat natuurlijk niet vragen aan je ontvanger om creatief met je bericht om te gaan maar je kan wel hun creatieve geest triggeren door de wijze beslissing te maken om deel uit te maken van een bepaald event.

Het is een algemeen geweten dat groen voor natuurlijke elementen staat. Wie natuur zegt, zegt rust en harmonie. Is je doelstelling bij het versturen van je e-mail rust en evenwicht over te brengen?  Wil je de ontvanger zich in een ontspannende atmosfeer laten vertoeven? Laat dan zien dat je geen groentje bent.


Wit, zo puur en zuiver. Het kan niet anders dan een positief effect te hebben?! Nochtans wordt wit regelmatig verkeerd gebruikt en aldus verkeerd geïnterpreteerd door de ontvanger of gewoonweg onmiddellijk gedeletete. Miss-use van wit wekt saaiheid op. Waarbij deze stante pede in de prullenmand belandt. Je product in het juiste daglicht door deze op een witte achtergrond te plaatsen zal perfectie uitschijnen. Het ‘wauw-effect’ dat je van elke ontvanger wilt verkrijgen.


Black widow, black magic, black crow,… Zwart wordt gezien als een duistere kleur die negatieve gevoelens opwekt, maar bij correct gebruik binnen e-mailmarketing gaat zwart net de nodige klasse en dus extra waarde toevoegen aan je product.


Mr. & Mrs.

Kleuren blijven nu ook eenmaal persoonlijk. Dat vrouwen en mannen van elkaar verschillen is al lang duidelijk. Niet enkel de manier hoe we communiceren verschilt maar ook hoe wij over kleuren denken en ze ervaren. Zo gaf in een experiment 57% van de mannen aan dat blauw hun favoriete kleur is. Bij vrouwen kwam blauw ook uit als nummer één gevolgd door paars met 23%. In tegenstelling tot bij de mannen heeft de paarse kleur absoluut geen succes, 0% van de mannen heeft paars gekozen als een favoriete kleur. Conclusie: je e-mail extra personaliseren a.d.h.v. het geslacht is een slimme zet.

Niet zeker van je campagne? A/B-testing helpt je hiermee!

Afgaan op voorgaande onderzoeken is goed, maar niks is relevanter dan je eigen data onder de loep nemen en je eigen onderzoek uit te voeren. Wat geldt voor een ander bedrijf is daarom niet van toepassing op jouw klantendatabase. De beste test is de A/B-test. Gebruik hiervoor verschillende kleuren voor verschillende segmenten binnen dezelfde campagne. Analyseer je resultaten, pas toe en geniet van een hogere conversie.

Opletten geblazen met SPAM-filters

Spam-filters, zorgen voor de nodige frustraties bij marketeers en bedrijven. Ondertussen weten we maar al te goed dat bepaalde woorden, zinnen en symbolen de filter niet passeren, maar hoe zit dat met kleur? Het is algemeen geweten dat door een tekstversie te genereren je je berichten optimaliseert voor toestellen die geen HTML ondersteunen zoals bijvoorbeeld smartwatches. Het hebben van een tekstbericht zal je score bij de spamfilter ook positief beïnvloeden MAAR met de kleur rood kan dat wel een nadeel hebben. Het overmatig gebruik van de kleur rood bijvoorbeeld kan een alarmbel triggeren bij de spam-filter.

In een notendop

Het gebruik van kleuren binnen je e-mailcampagne is noodzakelijk maar overdrijf hier niet in. Weet wie je doelgroep is, wie je contacten zijn en test je campagne eerst. Ga niet uit van veronderstellingen. A/B-test knows best. Om te concluderen kunnen we zeggen dat de kleuren rood, oranje en geel binnen e-mailmarketing opwinding opwekken, terwijl groen en blauw kleuren zijn die ontspanning stimuleren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je e-mailcampagne een kleurenpalet wordt. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik bereiken met mijn campagne? Waarvoor staat mijn product, dienst en bedrijf? Communiceer hetgeen wat je wilt overbrengen niet enkel met woorden maar gebruik hiervoor ook de juiste kleuren.

 

Show your love through email marketing and use colors!

 

jul 19, 2018Naomi Dujardin
Previous storyDe onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketingNext story"It's a salesting", wat?
Home Kleur je e-mailcampagne in
4 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips369
Naomi Dujardin
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips

De anatomie van twee opt-in formulieren

Het uitbouwen van een e-marketinglijst met voldoende e-mailadressen, het is een titanenwerk. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Maar elke drempel die je legt, maakt de kans op een nieuw adres weer kleiner. Het is steeds weer balanceren tussen minimalisme en een maximum aan informatie. jul 29, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

Hoe je e-mail laten landen op een profielpagina?

De invloed van sociale netwerken op het digitale gedrag van de mensen neemt als maar toe. In het verlengde daarvan volgt natuurlijk het consumentengedrag. Een internaut beslist steeds minder alleen wat hij leest en dus interesse voor heeft. Dat doet zijn of haar netwerk. okt 1, 2009Ann Flipkens

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

Alle karakters in je e-mailadres, begin van ellende?

Op 30 oktober besliste in Seoul de algemene vergadering van internet regulator ICANN dat domeinnamen op internet niet meer exclusief met Latijnse karakters moeten worden geschreven. De eerste alfabetten kunnen vanaf midden november al ingediend worden. nov 2, 2009Ann Flipkens

Content, Personalisatie, Targeting, Tips, Trends

Relevantie uit je databases trekken

Heb je meer dan één product, dan heb je gegarandeerd ook meer dan één type klant. Volgens het relevantie principe kan je de grote verzameling van je klanten dan ook niet met dezelfde e-mail bedienen. Zeker als je gamma aan producten ver uit elkaar loopt. okt 30, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!

Flexmail wint ‘Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie’

We won! Gisteren wonnen we de prijs voor ‘Fastest-growing company in de sector Communicatie’ in de Fast 50 van Deloitte Belgium. We zijn bijzonder trots om deze award mee naar Genk te mogen nemen, maar zonder ons team en onze klanten was dat nooit gelukt. Dream team Een team waar het tof is om in […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail