E-mailmarketing is niet statisch, ze evolueert. De fundamenten zijn gelegd, maar de tactieken veranderen door de jaren wanneer nieuwe technologieën hun intrede doen. Ook het veranderlijke consumentengedrag heeft een invloed op de evolutie. Maar wat betekent dat nu juist voor de e-marketeer?
Sociale media en smartphones zijn veelbesproken fenomenen waar menig e-mailmarketeer zich over buigt. Doemdenkers zien e-mailmarketing zelfs verdwijnen wanneer Facebook messaging, de geïntegreerde berichtenservice van de sociale netwerksite, doorbreekt.
Mix & match
Die doemdenkers overzien intussen een belangrijk aspect, waarmee elke behoorlijke marketingafdeling vertrouwd is: de marketingmix. Het heeft geen zin om op één paard te wedden. Je marketinginspanningen moeten verdeeld worden over verschillende kanalen om je klanten en prospecten optimaal te bereiken.
Integreer
Belangrijk is dat je de kanalen in die mix integreert. Zo kan je de informatie uit de sociale netwerken aanwenden om relevante informatie te voorzien in je e-mailcommunicatie. Maar het kan nog concreter: je kan zogenaamde ‘deelknoppen’ invoegen om je e-mailbericht te verspreiden over verschillende platformen.
Ambassadeur
De meerwaarde van die integratie gaat verder dan alleen het bereik van je boodschap te vergroten, je kan ook een relatie opbouwen met je abonnees die hen aanmoedigt om als ‘merk ambassadeurs’ op te treden.
Content
Bovendien biedt dit een nieuw kanaal aan waaruit je waardevolle content kan garen. Gebruik de reacties uit die netwerken in je e-mailbericht. Ontdek zo hoe je de communicatie kan optimaliseren naar de behoeften van je publiek.
Smartphones
E-mailmarketeers zijn over het algemeen erg enthousiast over de opmars van smartphones. De ontvangers lezen steeds vaker hun e-mails onderweg en dat biedt twee grote mogelijkheden. Met locatiegebonden marketing bereik je de prospecten met relevante content op een relevante locatie. Ten slotte komt er een overvloed aan gegevens vrij via een nieuw platform.
Blijf ons zeker volgen als je up-to-date wil blijven over de nieuwste ontwikkelingen in e-mailmarketing. Schrijf je in op onze nieuwsbrief om de nieuwe tips rechtstreeks in je mailbox te ontvangen.