Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips

Kortere onderwerpregels scoren betere ratio’s!

In het “email marketing metrics report” van het Amerikaanse ‘Mailermailer’ wordt aangetoond dat kortere onderwerplijnen duidelijk de lezer kunnen bekoren. Een analyse met een paar praktische TIPS…

Er is een duidelijke correlatie tussen kortere onderwerpregels en hogere open en lees cijfers van de digitale boodschappen. Onderwerpregels die beneden de 35 tekens blijven scoren duidelijk beter dan langere zinnen. Maar het is opletten geblazen. Hoewel een kortere onderwerpregel over het algemeen beter scoort, is dit nog geen digitale natuurwet.

Relatie

Het is zeker niet verkeerd om te testen waar lezers op reageren. Zo kan een iets langere onderwerpregel toch beter scoren omdat ze inhoudelijk beter te begrijpen is. Bovendien zijn open ratio’s natuurlijk ook sterk verbonden met de relatie die je met de geadresseerde hebt. Een jarenlange trouwe klant heeft minder uitgebalanceerde onderwerpregels nodig dan een wildvreemde prospect.

Klikken

De lengte van de onderwerpregel blijkt eveneens een invloed te hebben op het doorklikgedrag. Ook hier weer is de boodschap, hoe korter de tekst, hoe beter het resultaat. Natuurlijk is dit voor een deel ook logisch. Om door te klikken moet je natuurlijk ook eerst een e-mail openen en lezen. En daar zijn de kortere onderwerpregels sterk in.

Praktische tips

Enkele praktische tips voor de e-mailmarketeer alvorens hij of zij op de verzendknop duwt. Vraag jezelf even af of de onderwerpregel niet korter en bondiger zou kunnen weergegeven worden. Bovendien, bedenk ook even of je tekst begrijpbaar is voor de vluchtige lezer. ‘Hernieuw je abonnement’ klinkt eerder als een aandacht trekker voor alles wat spammers trachten aan te bieden.

Een specifieke titel of merknaam verandert de perceptie van de lezer. Bovendien moet je weten dat een Nederlandstalige e-mailclient ook een Nederlandstalige tekst verlangt. Vooral Outlook is daar sterk in. Woordjes als ‘Free’ en ‘$$$’, al dan niet in combinatie met overdadig gebruik van leestekens, zorgen er voor dat je zelfs geen zorgen hoeft te maken over de ratio’s. De e-mail wordt dadelijk afgevoerd naar de spambox!

okt 6, 2009Ann Flipkens
Previous story65 procent van je lezers schrijft zich regelmatig uit!Next storyWoorden in onderwerpregels kunnen botsen met spamfilters
Home Kortere onderwerpregels scoren betere ratio’s!
13 jaar geleden Testing, Tips142
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Testing

Enig idee wat de e-mailclient bij de ontvanger van je boodschap bakt?

Bij een gedrukte communicatie weet je dat de ontvanger deze op dezelfde wijze te zien krijgt als jij de boodschap de drukkerij ziet verlaten. Bij een digitale communicatie heb je niet altijd de garantie dat de lezer ziet wij jij ziet. Flexmail heeft hier in de nieuwste versie van haar een antwoord op geformuleerd. sep […]

Inspiratie!

Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen

Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven. jan 16, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

5 keer het product centraal bij UI Stencils

In e-mailmarketing zien we langzaam maar zeker de eenvoud, de rust van de lay-out en de focus op één welbepaald product als trend weerkeren. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. UI stencils is gespecialiseerd in het maken van mallen om schermen voor digitale media in ontwerp te schetsen. feb 6, 2015Ann Flipkens

Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden. apr 22, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Het best renderende kanaal om je e-marketinglijst te laten groeien

Het Amerikaanse Techlicious.com zweert bij een dagelijkse update per e-mail. Daarvoor heb je natuurlijk een uit de kluiten gewassen groep contacten nodig. Daarom hebben ze daar geëxperimenteerd met verschillende kanalen. feb 15, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

Mobile, Trends

Nog een argument voor mobiel!

Je moet als e-marketeer altijd op vinkenslag liggen. De wereld van e-marketing van vandaag is niet meer dezelfde als deze van morgen. In de wereld van de print kan men jaren teren op standvastigheid. In e-mailmarketing kun je dit juist niet. Eén van deze snelle evoluties is te zoeken in de hoek van de tools […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail