In het “email marketing metrics report” van het Amerikaanse ‘Mailermailer’ wordt aangetoond dat kortere onderwerplijnen duidelijk de lezer kunnen bekoren. Een analyse met een paar praktische TIPS…

Er is een duidelijke correlatie tussen kortere onderwerpregels en hogere open en lees cijfers van de digitale boodschappen. Onderwerpregels die beneden de 35 tekens blijven scoren duidelijk beter dan langere zinnen. Maar het is opletten geblazen. Hoewel een kortere onderwerpregel over het algemeen beter scoort, is dit nog geen digitale natuurwet.
Relatie
Het is zeker niet verkeerd om te testen waar lezers op reageren. Zo kan een iets langere onderwerpregel toch beter scoren omdat ze inhoudelijk beter te begrijpen is. Bovendien zijn open ratio’s natuurlijk ook sterk verbonden met de relatie die je met de geadresseerde hebt. Een jarenlange trouwe klant heeft minder uitgebalanceerde onderwerpregels nodig dan een wildvreemde prospect.
Klikken
De lengte van de onderwerpregel blijkt eveneens een invloed te hebben op het doorklikgedrag. Ook hier weer is de boodschap, hoe korter de tekst, hoe beter het resultaat. Natuurlijk is dit voor een deel ook logisch. Om door te klikken moet je natuurlijk ook eerst een e-mail openen en lezen. En daar zijn de kortere onderwerpregels sterk in.
Praktische tips
Enkele praktische tips voor de e-mailmarketeer alvorens hij of zij op de verzendknop duwt. Vraag jezelf even af of de onderwerpregel niet korter en bondiger zou kunnen weergegeven worden. Bovendien, bedenk ook even of je tekst begrijpbaar is voor de vluchtige lezer. ‘Hernieuw je abonnement’ klinkt eerder als een aandacht trekker voor alles wat spammers trachten aan te bieden.
Een specifieke titel of merknaam verandert de perceptie van de lezer. Bovendien moet je weten dat een Nederlandstalige e-mailclient ook een Nederlandstalige tekst verlangt. Vooral Outlook is daar sterk in. Woordjes als ‘Free’ en ‘$$$’, al dan niet in combinatie met overdadig gebruik van leestekens, zorgen er voor dat je zelfs geen zorgen hoeft te maken over de ratio’s. De e-mail wordt dadelijk afgevoerd naar de spambox!