Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken.

Repeat-x-Perfectly-Basics-SjaalHet voorbeeld van vandaag komt van een modebedrijf dat we hier eerder in deze blog opvoerden. Ze hebben al te vaak originele manieren om de aandacht van de klanten te trekken. Als je deze filosofie in het oneindige kan doortrekken, dan krijg je een extra motivatie van de potentiële lezer om voorbij de onderwerpregel te stappen en de boodschap te lezen. Argumenten zoals “wat hebben ze vandaag weer verzonnen” is misschien niet volgens de boekjes, maar ze werken. Noem het gewoon spelen op de intrinsieke motivatie van de lezer.

1 Het idee en de uitwerking van het e-mailbericht mag dan zo gek zijn als je wil, toch houdt men zich consequent aan de klassieke header. Het sobere logo als eerst, netjes in het midden. Vervolgens de menu, zoals je die ook op de digitale webshop ziet. Hoe cassanter de rest van het bericht is, des te belangrijker is om te zorgen voor de herkenbaarheid. Dat heeft men hier – net zoals in de andere berichten – ook zeker gedaan. Een klant mag je wel verrassen, maar niet afschrikken!

2 We starten voorzichtig. Op het eerste zicht wordt de normale routine verder gezet. Een sjaal wordt in chocoladeletters aangekondigd. De prijs is speciaal. Daarom is hier ineens die prijs met de hand er bij geschreven. Geef toe, dit is een opvallende situatie. Als je wat vluchtig scant doorheen het complete bericht, is die € 59,95 eigenlijk de eerste plek waar het oog aan blijft vasthaken. Heb je eveneens gezien dat het eerste speelse element ook vlak bij een Call-To-Action [SHOP NU] staat? Het is de heilige Drievuldigheid van e-mailmarketing: een mooie aanbieding, een scherpe prijs en een CTA

3 Hier wordt de lay-out een stuk speelser. Foto’s net alsof die uit een modeboekje geknipt werden, lijken op het scherm op het scherm gekleefd. Net alsof je je eigen op maat gemaakte ‘mood-book’ voor ogen hebt. De tekst lijkt geschreven. En naar inhoud is het geen echte verkooppraat. Wel een verklarende uitleg waarom je dit modeding wil hebben. Het getekende vliegtuigje en parasol zijn al even nonchalant, maar ook dit werkt. Wie heeft er niet in een flits aan een vakantie gedacht? De body van dit e-mailbericht kabbelt zo verder. Iedere keer een blok beelden met commentaar, maar dan telkens afgewisseld met een duidelijke CTA.

Langzaam maar zeker gaat het e-mailbericht op het einde terug over op de klassieke format waarbij de figuren terug recht staan en de gewone tekstvorm met rechte gedrukte letters hun plaats weer innemen. Daardoor springt de body die een tikkeltje anders is, uiteraard nog meer in het oog. Een e-mailformat om eens goed te overwegen. Uiteraard is er hier wel nog een waarschuwing op zijn plaats.

Als tekst in afbeeldingen steekt, dan weet je natuurlijk nooit of een spamfilter hier geen problemen mee heeft. En helaas zijn er nog steeds e-mailclients die hardnekkig de afbeeldingen standaard op uit hebben staan. Niet alleen wordt de alt-tag super belangrijk. De lezer kan uiteraard ook beslissen de afbeeldingen alsnog te laden, maar dan in de magie van de nonchalante vorm weg. Dat is gewoon zonde!

okt 30, 2015Ann Flipkens
Previous storyFlexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015Next storyFilosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie
Home Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht
3 jaar geleden Cases, Tips127
Ann Flipkens
Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  • De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing 23 mei 2018
  • De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox 2 mei 2018
  • De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken 24 april 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

Abonnees meest benaderbaar in de ochtend

Wat doe jij zodra je op je werk bent? Misschien zet je eerst koffie, maar zodra je computer aanstaat, doen we allemaal hetzelfde: we checken onze e-mails. Het mag dan ook niet verbazen dat het open-en doorklikratio het hoogst is in de ochtend. aug 31, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient. feb 26, 2016Michelle Dassen

E-commerce, Inspiratie!

De anatomie van een B2B ‘verkoop’ e-mail…

Het blad Trends is een tijdschrift dat zeer sterk in zakelijke middens haar lezers werft. Dus, hoewel op een persoon gericht, heeft deze e-mail de argumentatie van een B2B boodschap. jun 5, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Content, Reporting, Targeting

Boek meer succes door je e-mail dubbel te versturen

Heb je er al eens aan gedacht om een e-mail dubbel te versturen? Als je het slim aanpakt, kan je het open ratio behoorlijk de hoogte injagen.  apr 22, 2011Ann Flipkens

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,741

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,967

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,236

Een animated gif als een conversie aanjager

3,100

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,670

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,468

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,329

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

2,265

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2018 © Flexmail