Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is.


Leidt, maar misleidt niet!

Rek de waarheid in de onderwerpregel niet op. Vertel gewoon waarover het gaat, maar beloof geen luchtkastelen. Een lezer vang je daar maar één keer mee. De volgende keer leest hij of zij gewoon niet meer. Zorg er ook voor dat je geen onmogelijke randvoorwaarden in je e-mail bericht inbouwt die er voor zorgen dat de in de onderwerpregel aangekondigde kortingsbon of promotie bijna een fata morgana wordt.

Schrijf eerst je onderwerpregel

Geef het gerust toe. Je schrijft de onderwerpregel steeds na het bericht en meestal op dat ene ogenblik dat je de e-mail-campagne gaat verzenden. En dan moet het zo nodig snel, snel en met een ongelooflijke haast. Als je eerst aan de onderwerpregel denkt, dan focus je vanzelf op de campagne. En dat kan de samenhang alleen maar ten goede komen. En als je tijdig aan deze belangrijke zin begint, dan kan je allicht ook meer dan één test uitvoeren. De meeste e-mail platformen laten het toe om mini-campagnes met een beperkte test e-marketingcampagne gratis te versturen. Waarom daar geen gebruik van maken?

Duik in je archief

De ideale onderwerpregel bestaat niet. Afhankelijk van een specifieke combinatie van doelgroep en van product of dienst zal de ene slagzin beter werken dan de andere. En de enige die met die unieke combinatie ervaring heeft, dat ben jij. Duik daarom in het archief van je e-mailberichten en vergelijk ze met de rapporteringen van je e-mail platform. Welke hadden een behoorlijke doorklik ratio? Onderzoek wees overigens uit dat het woord ‘tips’ of synoniemen aardige aandachttrekkers zijn. Lees even de titel van dit verhaal terug.

Brei aan een vervolg

Bepaalde thema’s en onderwerpen worden vaker gelezen dan anderen. Het gebeurt zelfs dat bepaalde e-mailberichten meerdere keren worden geopend. Met ratio’s die soms veelvouden zijn van de unieke lezers als gevolg. Gebruik die thema’s om een nieuwe aflevering van je nieuwsbrief of je aanbieding te maken. Een vervolg suggereren leidt meestal tot herkenning. En laat dat nu eens de sleutel tot lezen zijn! Bij twijfel, herlees dan nog eens een keer de titel van dit verhaal.

Doe de mensentest

Geef het e-mailbericht eens aan je collega’s of je vrienden. En stel hen eens twee vragen. Als je deze onderwerpregel leest, bekruipt je dan het gevoel dat bij niet verder lezen je echt iets gaat missen? Of als je deze onderwerpregel in je bulk-box ziet staan. Ga je dan in een reflex denken ‘hé, dit is belangrijk. Direct naar de inbox verhuizen?’ Twee keer ja, de kans is groot dat je de perfecte onderwerpregel hebt gedicht. Twee keer neen, dan moet je gewoon opnieuw beginnen. Dan niet de titel van dit verhaal herlezen, maar wel het complete artikel. Misschien zelfs wel alle drie!

dec 21, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaarom segmenteren?Next storyWat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?
Home Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?
13 jaar geleden Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing330
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    13 jaar geleden

    En…
    Let op de spamgevoeligheid van je onderwerpregel. Neem geen spamgevoelige woorden als “Sale”, “Korting” etc en probeer het gebruik van alleen hoofdletters te vermijden. Met alleen hoofdletters trekt u sowieso niet meer aandacht van uw lezers dan dat u het in kleine letters doet.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Trends

Doe mee aan de Email Barometer en bekijk hoe jouw e-mail strategie scoort ten opzichte van andere Belgische marketeers

Elk jaar rond maart wordt de Email Barometer gelanceerd, waarin we de strategie van de Belgische e-mail marketeers in kaart willen brengen, en nieuwe trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap willen blootleggen. De editie van dit jaar zal er echter iets anders gaan uitzien. Met de komst van de GDPR willen we inzoomen […]

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid

De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker […]

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing, Trends

Hoe geliefd is een browser bij de e-maillezer?

Er is een duidelijke groei naar het lezen van e-mail via webbased e-mailclients. Het is zelfs geen trend meer. Er komt een dag dat de traditionele e-mailclient voltooid verleden tijd is. Zo komt steeds meer nadruk te liggen op de webbrowser die gebruikt wordt om de e-mail te lezen. feb 21, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Trek de twijfelaars over de streep met de volgende stappen

Heb je de raad uit de vorige blogpost opgevolgd? Dan heb je het overgrote deel van je database overtuigd om over te schakelen naar het nieuwe product. Ontdek hier hoe je de overige klanten over de streep kan trekken.  apr 29, 2011Thomas Vangelooven

De belangrijkste meetcijfers op een rijtje

Eén van de sterke punten vane-mailmarketing is de mogelijkheid om meteen gedetailleerde informatie over het succes van de campagne te ontvangen. Maar voor de onervaren e-mailmarketeer kan de hoeveelheid informatie overdonderend zijn. Om het bos nog door de bomen te zien, bespreken we hier de populariteit van bepaalde cijfers. jan 5, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail