Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is.


Leidt, maar misleidt niet!

Rek de waarheid in de onderwerpregel niet op. Vertel gewoon waarover het gaat, maar beloof geen luchtkastelen. Een lezer vang je daar maar één keer mee. De volgende keer leest hij of zij gewoon niet meer. Zorg er ook voor dat je geen onmogelijke randvoorwaarden in je e-mail bericht inbouwt die er voor zorgen dat de in de onderwerpregel aangekondigde kortingsbon of promotie bijna een fata morgana wordt.

Schrijf eerst je onderwerpregel

Geef het gerust toe. Je schrijft de onderwerpregel steeds na het bericht en meestal op dat ene ogenblik dat je de e-mail-campagne gaat verzenden. En dan moet het zo nodig snel, snel en met een ongelooflijke haast. Als je eerst aan de onderwerpregel denkt, dan focus je vanzelf op de campagne. En dat kan de samenhang alleen maar ten goede komen. En als je tijdig aan deze belangrijke zin begint, dan kan je allicht ook meer dan één test uitvoeren. De meeste e-mail platformen laten het toe om mini-campagnes met een beperkte test e-marketingcampagne gratis te versturen. Waarom daar geen gebruik van maken?

Duik in je archief

De ideale onderwerpregel bestaat niet. Afhankelijk van een specifieke combinatie van doelgroep en van product of dienst zal de ene slagzin beter werken dan de andere. En de enige die met die unieke combinatie ervaring heeft, dat ben jij. Duik daarom in het archief van je e-mailberichten en vergelijk ze met de rapporteringen van je e-mail platform. Welke hadden een behoorlijke doorklik ratio? Onderzoek wees overigens uit dat het woord ‘tips’ of synoniemen aardige aandachttrekkers zijn. Lees even de titel van dit verhaal terug.

Brei aan een vervolg

Bepaalde thema’s en onderwerpen worden vaker gelezen dan anderen. Het gebeurt zelfs dat bepaalde e-mailberichten meerdere keren worden geopend. Met ratio’s die soms veelvouden zijn van de unieke lezers als gevolg. Gebruik die thema’s om een nieuwe aflevering van je nieuwsbrief of je aanbieding te maken. Een vervolg suggereren leidt meestal tot herkenning. En laat dat nu eens de sleutel tot lezen zijn! Bij twijfel, herlees dan nog eens een keer de titel van dit verhaal.

Doe de mensentest

Geef het e-mailbericht eens aan je collega’s of je vrienden. En stel hen eens twee vragen. Als je deze onderwerpregel leest, bekruipt je dan het gevoel dat bij niet verder lezen je echt iets gaat missen? Of als je deze onderwerpregel in je bulk-box ziet staan. Ga je dan in een reflex denken ‘hé, dit is belangrijk. Direct naar de inbox verhuizen?’ Twee keer ja, de kans is groot dat je de perfecte onderwerpregel hebt gedicht. Twee keer neen, dan moet je gewoon opnieuw beginnen. Dan niet de titel van dit verhaal herlezen, maar wel het complete artikel. Misschien zelfs wel alle drie!

dec 21, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaarom segmenteren?Next storyWat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?
Home Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?
11 jaar geleden Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing272
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    11 jaar geleden

    En…
    Let op de spamgevoeligheid van je onderwerpregel. Neem geen spamgevoelige woorden als “Sale”, “Korting” etc en probeer het gebruik van alleen hoofdletters te vermijden. Met alleen hoofdletters trekt u sowieso niet meer aandacht van uw lezers dan dat u het in kleine letters doet.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Boeiende discussie over e-marketinglijsten in tweede Masterclass

In de tweede masterclass die Flexmail organiseerde in samenwerking met 2imagine, lieten de deelnemers zich niet onbetuigd. Er ontspon zich bij de voorstelling van het webplatform van Flexmail een boeiende discussie over het beheren van e-marketinglijsten. jan 21, 2010Thomas Vangelooven

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

E-mailmarketing, Tips

Nog drie tips om de concurrentie een stap voor te zijn

Vele bedrijven hebben hun weg gevonden naar e-mailmarketing. Nieuwsbrieven zijn dan ook niets nieuws onder de zon. Om het engagement van de abonnee te verhogen, samen met je open- en doorklikratio, kan het geen kwaad om jouw e-mailcampagne te onderscheiden van de rest. Lees hier hoe je dat kan doen. aug 12, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer! okt 4, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Testing, Tips, Trends

Flexmail lanceert voor het derde jaar op rij de resultaten van haar Email Barometer

E-mailmarketing is permanent onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom peilt Flexmail met haar Email Barometer ieder jaar naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers. mrt 30, 2016Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

10 elementen – van eenvoudig tot geraffineerd – voor een goede e-mail

Deze viel in onze inbox. En in één oogopslag zagen we een voorbeeld dat we de lezers niet wilden onthouden. Dit e-mailbericht van Thalys is tegelijkertijd stralend eenvoudig, maar details laten zien dat er behoorlijk wat denkwerk achter steekt. Het is een bericht volgens het boekje met een aantal verrassende invalshoeken. We zetten ze graag […]

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail