Iedere e-marketeer, die tenminste zijn huiswerk heeft gemaakt, heeft er voor gezorgd dat op de juiste plaats een opt-in inschrijfformulier staat voor zijn of haar digitale nieuwsbrief. Helaas levert dit formulier niet altijd geldige e-mailadressen op…
Het gebeurt meer dan eens, zeker als je alle controle achterwege laat, dat internauten per ongeluk een foutje tikken en sneller op de verzendknop gedrukt hebben dan ze de tijd genomen hebben hun tikwerk na te kijken. De fout aan jouw kant rechtzetten is niet altijd evident.
Controle
Een e-mailadres moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Er moet een identificatie van een persoon insteken in combinatie met een @, een domein en een extensie van dat domein. Allemaal elementen die eenvoudig te controleren zijn op het ogenblik dat de nieuwe prospect op de verzendknop drukt. En dan kan je natuurlijk om een verbetering vragen. Klinkt logisch, maar niet iedere e-marketeer heeft op dit vlak zijn huiswerk wel gemaakt.
Pro-actief verbeteren
Natuurlijk is het binnenhalen van het e-mailadres de eerste zorg. Vandaar dat men er wel voor waakt om de bezoeker van een webstek die zijn e-mailadres wil doorgeven niet te veel kopzorgen wil bezorgen. Want misschien haakt ie alsnog af. Daarom is het zeker niet verkeerd om pro-actieve verbeter mogelijkheden in je inschrijfscript te laten inbouwen. Een fout in homtail en tenelet moet niet meer onder de neus van de schrijver geduwd worden. Laat dat maar door de computer rechtgezet worden.
Paswoord
Pro-actief verbeteren kent natuurlijk haar beperkingen. Enkel die elementen die objectief af te leiden zijn komen voor deze techniek in aanmerking. Of Janssens dan wel met een of twee “s-en” geschreven wordt, daar kan natuurlijk geen enkel computeralgoritme een zinnig antwoord op geven. Daarom kiezen sommige e-marketeers er voor om een e-mailadres bij een opt-in op dezelfde wijze te behandelen als een paswoord. Ze vragen de internaut om het twee keer in te tikken als een vorm van zelfcontrole. Alleen moet je even afwegen hoeveel potentiële inschrijvers zich hier door laten afschrikken.