Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen.
Vandaag keren we het verhaal dat we al eerder vertelden – zet sociale media in om je e-marketinglijsten te vullen – eens om. Zet je e-mailmarketing in om je fans aan te vullen.
Verzoek
Je krijgt van tijd tot tijd wel een vriendschapsverzoek in je inbox om lid of fan te worden van een bedrijfspagina of om contact te maken met een relatie of een vriend. Al deze berichten zijn niet alleen vrij uniform, maar ook sterk herkenbaar aan kleurstelling en afbeeldingen. Je nieuwsgierigheid is snel gewekt. Je kijkt in ieder geval even na wie je uitverkoren heeft om bevriend te zijn.
Kleurstelling
Wel, waarom volgen we niet voor een keer deze strategie. Laat die template die je voor elke communicatie gebruikt eens voor een keertje aan de kant. Gebruik Facebook blauw, Twitter hemelsblauw of het lichtblauw van LinkedIn. Zet de logo’s van de sociale media eens prominent bovenaan en je eigen bedrijfslogo voor één keer onderaan. Vraag aan je contact uit je e-marketinglijst om vriend te worden. En vul dan je nieuwsbrief verder aan met de klassieke content.
Matigheid
Je zult zien dat het aantal vrienden in verhouding behoorlijk zal aandikken. Want je hebt de aandacht getrokken door eens uit de band te springen. Maar we moeten ook even waarschuwen. De houdbaarheid van deze tip is vrij laag. Als je je e-marketinglijst aanschrijft met een tint van Facebook, dan kan je niet de dag nadien de truc herhalen met een LinkedIn-kleedje. De originaliteit is er dan af en je loopt het risico op enige irritatie. En we wezen reeds voldoende op het risico als contacten massaal je bericht naar de vuilbak beginnen te slepen.