Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer.

Illegal mining 510x340_0Relevantie kan je bereiken door op verschillende sporen te gaan rijden. Enerzijds moet je zoveel mogelijk steunen op wat je contacten willen. Dat kan je afleiden uit het onderwerp van de nieuwsbrief waarvoor ze inschreven. Maar misschien is dat niet voldoende. Vaak wordt dit aangevuld met een vragenlijstje om een profiel op te stellen. Als je van daaruit differentieert, dan zal de content wel relevant zijn is de redenering.

Gedeeltelijk zouden we hier positief op kunnen antwoorden. Maar er zijn evenveel redenen om te stellen dat er nog een behoorlijke brok aan informatie in de mijngangen ligt te blinken, tot het opgedolven wordt. Want je weet ook dat je een invulformulier bij een opt-in zo summier mogelijk moet houden. Dus je kan wel wat vragen, maar je weet nog lang niet alles. Bovendien kan element A bij inschrijven wel relevant zijn, maar x tijd later is het voor je contact een gepasseerd station en is element B juist relevant geworden. Daarom zetten we nog wat tips op een rijtje om zelf eigenhandig het profiel van je contact aan te vullen en te onderhouden.

Kijk naar het gedrag van je contact. Bevestigt de inhoud van de landingspagina’s waarop hij of zij doorklikt, met wat je in het profiel genoteerd hebt? Je kan zelfs met een score werken waarbij beneden een bepaalde drempel een signaal afgegeven wordt dat het contact niet meer conformeert aan wat je van hem weet. Het is dan tijd voor de volgende stap.

Laat sales het contact aanvullen. Zij kennen de klant of het betreffende prospect immers het beste. Ze kunnen je perfect vertellen dat mevrouw x vroeger alleen een kleine wagen wilde, maar nu overgeschakeld is naar het segment gezinswagens wegens uitbreiding van de familie. Aankopen, offertes, vragen tot informatie, allemaal grondstof om een  profiel aan te vullen.

Kijk naar de sociale media. Daar zit een bron aan informatie verborgen. Je contact vertelt op zijn Facebook pagina en zijn LinkedIn pagina ongelooflijk veel over zichzelf. Het is eenvoudig om de interessesferen en sleutelwoorden te verzamelen en het profiel aan te vullen. Een arbeidsintensief werkje dat natuurlijk niet lonend is voor producten in de categorie kostenleiderschap.

Kijk nog een keer naar de sociale media. Maar dan niet afzonderlijk naar een contact, wel naar de groepen waar meerdere van je contacten in figureren. Uit discussies en geposte berichten valt ook gegarandeerd een rode draad af te leiden. Het startpunt om de relevantie weer een stuk aan te scherpen. Want wees gerust, jij als e-marketeer blijft niet stilstaan, je e-marketinglijst al evenmin!

nov 8, 2013Ann Flipkens
Previous storyGij zult niet storenNext storyKnoop sociale media vast aan je e-mailmarketing
Home Kruip voor relevantie in een mijngang!
9 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends311
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Enquêtes

E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback

Surveys in e-mail zijn handige instrumenten om in interactie te treden met je contacten. Bovendien ligt de responsratio meestal een pak hoger in vergelijking met je mainstream e-mailmarketing. In deze blogpost geven we je een aantal aandachtspunten mee. feb 16, 2011Ann Flipkens

Social media, Tips

Onderschat de forward functie niet!

Soms hoor je wel eens klinken dat e-mail als communicatie middel minder hip is. De sociale webtoepassingen zouden stilaan de plaats innemen van de eenvoudige e-mail. Al was het maar om je vrienden iets onder de aandacht te brengen. Niets is echter minder waar! okt 21, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

Trends

Google tracht e-mail te herdefiniëren!

Google tracht reeds jaren haar webbased applicaties te slijten aan bedrijven. Maar daarnaast is Gmail ook een hit onder de particulieren. Als Google iets met e-mail uitspookt dan is het opletten geblazen! feb 17, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Blaas je B2C-relatie nieuw leven in met deze tips

Een e-mail mailinglijst samenstellen is makkelijk. Maar een krachtige lijst opstellen is een stuk lastiger. Die extra inspanning is wat een succesvolle e-mailmarketeer onderscheidt van een minder succesvolle. okt 22, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail