Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer.

Illegal mining 510x340_0Relevantie kan je bereiken door op verschillende sporen te gaan rijden. Enerzijds moet je zoveel mogelijk steunen op wat je contacten willen. Dat kan je afleiden uit het onderwerp van de nieuwsbrief waarvoor ze inschreven. Maar misschien is dat niet voldoende. Vaak wordt dit aangevuld met een vragenlijstje om een profiel op te stellen. Als je van daaruit differentieert, dan zal de content wel relevant zijn is de redenering.

Gedeeltelijk zouden we hier positief op kunnen antwoorden. Maar er zijn evenveel redenen om te stellen dat er nog een behoorlijke brok aan informatie in de mijngangen ligt te blinken, tot het opgedolven wordt. Want je weet ook dat je een invulformulier bij een opt-in zo summier mogelijk moet houden. Dus je kan wel wat vragen, maar je weet nog lang niet alles. Bovendien kan element A bij inschrijven wel relevant zijn, maar x tijd later is het voor je contact een gepasseerd station en is element B juist relevant geworden. Daarom zetten we nog wat tips op een rijtje om zelf eigenhandig het profiel van je contact aan te vullen en te onderhouden.

Kijk naar het gedrag van je contact. Bevestigt de inhoud van de landingspagina’s waarop hij of zij doorklikt, met wat je in het profiel genoteerd hebt? Je kan zelfs met een score werken waarbij beneden een bepaalde drempel een signaal afgegeven wordt dat het contact niet meer conformeert aan wat je van hem weet. Het is dan tijd voor de volgende stap.

Laat sales het contact aanvullen. Zij kennen de klant of het betreffende prospect immers het beste. Ze kunnen je perfect vertellen dat mevrouw x vroeger alleen een kleine wagen wilde, maar nu overgeschakeld is naar het segment gezinswagens wegens uitbreiding van de familie. Aankopen, offertes, vragen tot informatie, allemaal grondstof om een  profiel aan te vullen.

Kijk naar de sociale media. Daar zit een bron aan informatie verborgen. Je contact vertelt op zijn Facebook pagina en zijn LinkedIn pagina ongelooflijk veel over zichzelf. Het is eenvoudig om de interessesferen en sleutelwoorden te verzamelen en het profiel aan te vullen. Een arbeidsintensief werkje dat natuurlijk niet lonend is voor producten in de categorie kostenleiderschap.

Kijk nog een keer naar de sociale media. Maar dan niet afzonderlijk naar een contact, wel naar de groepen waar meerdere van je contacten in figureren. Uit discussies en geposte berichten valt ook gegarandeerd een rode draad af te leiden. Het startpunt om de relevantie weer een stuk aan te scherpen. Want wees gerust, jij als e-marketeer blijft niet stilstaan, je e-marketinglijst al evenmin!

nov 8, 2013Ann Flipkens
Previous storyGij zult niet storenNext storyKnoop sociale media vast aan je e-mailmarketing
Home Kruip voor relevantie in een mijngang!
7 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends282
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken. jan 2, 2013Ann Flipkens

Design, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Zoek de drie verschillen, met en zonder afbeeldingen!

Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden. jul 12, 2013Ann Flipkens

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Denk nog eens na over de afzender

Alle elementen binnen e-mailmarketing zijn van belang. Je contact neemt maar enkele seconden de tijd om te beslissen of hij je e-mailbericht zal lezen. Volgens het Amerikaanse Epsilon zou 65 procent van de potentiële lezers naar het afzendadres kijken om te beslissen of ze het e-mailbericht gaan lezen. feb 1, 2013Ann Flipkens

Reporting, Targeting, Testing

Boek meer succes met minder e-mailcontacten

Paradoxaal genoeg is de beste manier om je e-mailprestaties te verbeteren, je mailinglijsten te laten inkrimpen. Scheid het kaf van het koren door niet oprecht geïnteresseerde abonnees uit te filteren. nov 3, 2010Ann Flipkens

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Trends

E-mail en storytelling, een perfect match

Content en nog eens content, dat was de kreet van iedere e-marketeer die je de voorbije jaren ondervroeg. En dat zal ie nog jaren roepen. Want een lezer van een e-mailbericht, die wil reeds lang geen platte verkoop meer, die wil iets leren. Maar vandaag vult men deze kreet al even vaak aan: die content […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail