Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie.
Het is belangrijk dat e-mailmarketing en het beheren van de sociale media gebeuren het best door dezelfde personen in een organisatie. Sociale media inzetten is prima, maar je moet dit natuurlijk ook consequent doortrekken. Voorzie je landingspagina’s met een link naar de sociale media. Maar gebruik van de Facebook fanpagina’s en de ‘deel dit of dat’ functionaliteit die overal te vinden is.
Ping pong
Je moet je klanten en prospecten immers actieveren. Niet gewoon verzamelen. De middeleeuwen van de eenrichtings marketing is voorbij. Moderne marketing is eerder een ping pong spelletje. Een goed voorbeeld? Wel, het woordje ‘speciaal’ moet niet per se gevolgd worden door een ‘aanbieding’. Je kan ook met je klanten en prospecten in dialoog gaan over welke kortingen en voordeelbonnen ze zoeken. Dat kan je natuurlijk gemakkelijk uitlokken door een fanpagina van Facebook in te zetten als landingspagina.
Leercurve
Acties en reacties op je Facebook pagina kan tegelijkertijd een goede input vormen voor het schrijven van je e-mailberichten. Je ziet wat hip is, je leert het taalgebruik van je lezers kennen. Wat wil je nog meer op een plateau aangeboden krijgen? Extra segmentatie? Wel, waarom niet vragen naar sociale data (Facebook, Twitter) om een beter inzicht te krijgen in de opt-in lezers. Niet alleen kan je zo beter diversifiëren, je kan ze nog meer op het cross-mediale pad benaderen! En is dat niet relevant?