Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie

Laat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelen

Beperkt personalisatie in jouw e-mails zich tot “Beste Pieter” of “Hallo Marthe”? Dan is dit het uitgelezen moment om te ontwaken uit je winterslaap en je te verdiepen in de grenzeloze mogelijkheden van dynamic content. Marketeers koppelen al enige tijd informatie van hun contacten terug in hun nieuwsbrieven, maar vanaf nu steken we nog een extra tandje bij. Door de inzet van voorkeuren, interessegroepen, webtracking en API voorzie jij je contacten van de best mogelijke gepersonaliseerde inhoud.

Maak van statische campagnes naar een enkele contactenlijst geen regel maar uitzondering. In dit blogartikel bouwen we het niveau van dynamic content geleidelijk op, steeds begeleid door een inspirerend voorbeeld. Met deze handige tips geven we jou ook alvast een duwtje in de goede richting.

Spits je oren naar de voorkeuren van je contacten
Het is de kunst om steeds de interesse van je lezers te blijven opwekken. Het laatste wat je uiteraard wil is dat je ontvangers zich uitschrijven. Niet omdat jouw activiteiten hen niet aanspreken, maar wel omdat ze informatie ontvangen die voor hen irrelevant is. Reik hen daarom een medium aan om hun voorkeuren naar jou te communiceren. Zijn ze geïnteresseerd in promoties? Willen ze van jou expertise leren? Willen ze op de hoogte blijven van evenementen of is er misschien één producttype waarnaar hun aandacht uitgaat? Hou in het achterhoofd dat ook de frequentie een niet te onderschatten aandeel heeft in het engagement van jouw lezer. Laat je contacten liever signaleren dat ze je nieuwsbrief wekelijks willen ontvangen, eerder dan ze iedere dag te overladen met mails en het risico te lopen dat ze zich klakkeloos voor al jouw communicatie uitschrijven. Flexmail werkt daarvoor met een handige feature, namelijk het Preference Center. Met het Preference Center krijgen de contacten de kans om hun voorkeuren aan te geven. Zo kun je je boodschap naar dit publiek ook specificeren door een nieuwsbrief te sturen naar een lijst met een bepaalde voorkeur of naar een lijst met een combinatie van voorkeuren door middel van segmentatie.

We staven het gebruik van het Preference Center even met een voorbeeldje. Stel je runt een webshop gespecialiseerd in Italiaanse streekproducten en je wil weten in welke producten en communicatie-uitingen je klanten geïnteresseerd zijn. Van zodra je contacten zich inschrijven, vraag je je klanten waar hun voorkeur naar uitgaat. Willen ze informatie ontvangen over wijn, kaas of pasta? Of willen ze meer weten over jouw blogposts, recepten en evenementen? Dan is dit het uitgelezen moment.

Preferences

Heeft een contact ‘kaas’ en ‘blog’ aangeduid? Dan kun je je e-mailcampagnes zo opzetten dat elk contact enkel die berichten ontvangt of enkel die artikels per bericht te zien krijgt die specifiek verwijzen naar hun geselecteerde voorkeuren.

Registreer het gedrag van je contacten achter de schermen
Je krijgt niet alleen een zee van informatie binnen door de voorkeuren die je contacten zelf aangeven. Ook het klikgedrag van de ontvangers is een onuitputtelijke bron aan informatie. Wil je weten waar de interessepunten van je contacten liggen in een nieuwsbrief? Volg dan het klikgedrag van je contacten. Meer nog, op basis van het klikgedrag van de contacten kan je ze automatisch aan bepaalde interessegroepen toewijzen. Anders dan bij voorkeuren worden de interessegroepen namelijk achter de schermen opgeslagen, zodat je ook deze strategisch in kan zetten.

Dat is opnieuw de deur op een kiertje om de inhoud van je nieuwsbrief te personaliseren naar de interesses van je contacten. We grijpen opnieuw even terug naar het voorbeeld van onze Italiaanse webshop. Dan kun je je contacten eenvoudigweg aan de groep ‘Wijn’ toevoegen als je contacten op een artikel over wijn klikken via deze Workflow:

Workflows groups

Ook het tegenovergestelde scenario is denkbaar. Is het al een tijdje windstil aan de overkant? Dan kun je je contacten nog een laatste keer aanwakkeren door opvolgcampagnes te lanceren via de Workflows.

Volg je contacten op de voet op met webtracking
En we gaan nog een stapje verder. Bij Flexmail kun je niet enkel de beweging binnen een nieuwsbrief opvolgen, maar ook daarbuiten. Onze feature Webtracking laat je toe om het traject te registreren dat een bezoeker op je website aflegt nadat hij via een e-mailbericht op je website terecht komt. Zo kun je enerzijds de activiteiten van je contacten op je website opvolgen. Met deze toepassing kun je contacten ook automatisch aan een groep toevoegen of een workflow starten waardoor hij automatisch een reeks van campagnes ontvangt. Anderzijds zorgt de cookie er ook voor dat je automatisch gegevens van de contacten kan opslaan, waardoor je die informatie automatisch kan laten invullen bij de velden van een formulier.

Heeft een persoon een webpagina met een specifiek pastaproduct uit je online store bezocht? Laat dit moment dan niet onaangeraakt voorbijgaan. Stuur die persoon bijvoorbeeld automatisch een mailtje via een Workflow met een promotie om hem terug naar je online store te lokken:

Webtracking workflow

Geen enkele zet blijft onopgemerkt met API
En met onze laatste toepassing overtreffen we vast alle verwachtingen. Via een connectie met API krijg je nog concretere informatie van je website door. Als je bijvoorbeeld een webshop beheert, kun je nagaan of een contact bepaalde producten in zijn winkelkarretje heeft gestoken. Als je merkt dat ze hun winkelkarretje achterlieten zonder te bestellen, dan kun je hen een reminder sturen. Leuke toepassingen daarvan vind je terug in het artikel van Dollar Shave Club. Bovendien laat API je toe om externe systemen met je Flexmail-account te verbinden, waardoor je bijvoorbeeld ook gemakkelijk contactpersonen uit je database kunt importeren in je adressenbestand in Flexmail.

Nu is het aan jou
Probeer zelf ook originele manieren te bedenken om gegevens en activiteiten van jouw contacten in te zetten door gebruik te maken van het Preference center, groepen, webtracking en API. Gepersonaliseerde inhoud is immers wat contacten over de streept trekt om te klikken, te lezen, in te schrijven of te kopen. Geen reden om dat aan je neus voorbij te laten gaan, toch?

mei 27, 2016Melanie Schaekers
Previous storyE-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.Next storyOntdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0
Home Laat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelen
6 jaar geleden Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie393
Melanie Schaekers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie

Hiep Hiep Hoera

Hiep hiep hoera… jarig zijn is -in mijn wereld toch- altijd een feest! Deze week was het weer zover! Dat merkte ik niet enkel aan de smsjes, whatsappjes, facebookberichten maar ook aan de  fijne mails in mijn mailbox. Als e-mailmarketing expert zou ik mezelf niet zijn als ik daar niet met een kritisch oog naar […]

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje. feb 4, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Maak de vertraging tot je voordeel!

Je lanceert een e-marketing campagne! En in de eerste uren die volgen op de start van je e-mails krijg je de conversie. En dan zakt langzaam maar zeker het succes van je bericht tot de grafiek van de geregistreerde doorklikken langzaam maar zeker naar de bodem evolueert. jun 18, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings

8 Valentijns e-mail marketing tips

Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje! jan 28, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail