Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht aan te besteden.

flex_adam flex_delorgeEen knop laat de lezer van een e-mailbericht immers duidelijk zien wat de volgende te zetten stap is. Een mens is immers gewend om op die dingen te klikken. Want een oud gezegde zegt immers dat “bekendheid bruikbaarheid voedt”. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Dat is de reden waarop we nog altijd onze bestanden in onze computer naar een afbeelding van een vuilbak slepen als we ze niet meer nodig hebben. En daarom blijven we ook klikken op knoppen.

Beide recente voorbeelden respecteren duidelijk de spelregels van een goede knop. We zetten ze nog eens even op een rijtje.

  • De vorm : Wanneer je een CTA als een knop ontwerpt, wees dan niet te creatief in de vormen. Het moet nog steeds een knop blijven. Dus beperk je tot rondjes, vierkantjes en rechthoeken.
  • De grootte : Een knop die een belangrijke of de voornaamste CTA bevat is behoorlijk wat groter dan de gewone tekst in het bericht. Zeker als je het vergelijkt met een link onder een stukje tekst. Een knop moet gewoon de aandacht van een scannend oog trekken.
  • Het design : Een knop die voor de CTA wordt ingezet bevatten juist bewust een reeks opmaakelementen die tekstlinks niet hebben. Een schaduw, gradiënten in de kleurvlakken, extra figuren, alles is goed, als ze maar opvallen en ook het uitzicht hebben van een echte knop zoals in software. Een typische link kenmerk, namelijk het lijntje onder de tekst hebben ze dan net weer niet.
  • De kleur : Een knop die een CTA bevat gaat niet op in het design. Integendeel hun kleur is contrasterend tegenover de achtergrond en de rest van de tekst in het e-mailbericht. Opvallen is immers de boodschap.
  • De witruimte : Een knop met een CTA moet echt gescheiden worden van de andere elementen in een e-mailbericht. Het mag zeker niet opgaan in de rest van de tekst. Daarom wordt vaak geopteerd om rondom witruimte te voorzien. Die moet uiteraard niet letterlijk wit zijn. Deze afstandsruimte kan ook de kleur van de achtergrond aannemen. Uiteraard is dit moeilijker als de CTA in een foto gelegd wordt. Daar zijn de eerste drie puntjes dan nog niet iets belangrijker.

 

Als je al deze elementen op rijtje ziet staan, dan besef je wel dat de button vooral gemaakt is voor de scannende lezer. En dat is nu net wat je contact doet wanneer hij aan de inbox begint. Maar naast de opmaak is er uiteraard ook de plaats in het e-mailbericht. Uiteraard staat de button zo dicht mogelijk  staat zo dicht mogelijk het stukje tekst waar het over gaat. Maar al even natuurlijk is het e-mailbericht op een repetitieve wijze opgebouwd. Onder repetitief verstaan we dat ofwel de boodschap – en ook de knop – dan wel de knop zelf verschillende keren verspreid over de volledige lengte.

feb 5, 2016Ann Flipkens
Previous storyStaat de essentie boven de vouw?Next storyThink outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content
Home Laat je CTA lekker opvallen!
7 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips406
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

Content, E-mailmarketing, Tips

5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregels

Je hebt slechts 35 tot 50 tekens om van je e-mailcampagne een succes te maken. Je onderwerpregel is immers het eerste wat de lezer onder ogen krijgt. Dat zorgt er voor dat het schrijven van een onderwerpregel bijna een even  grote uitdaging is als het schrijven  van de e-mailtekst. Deze 5 vuistregels kunnen een hulp […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie

Intelligentie in je e-mailstrategie

Secretsales.com is een bedrijf dat online kledij, accessoires en schoonheidsproducten verkoopt van grote merken. Niet wat er vandaag in de winkel ligt, wel stockoverschotten en kleding die uit vroegere seizoenen komen.  Zij leveren zo aan 1.500 merken over de hele wereld een snel en efficiënt platform om van hun overschotten af te raken, er nog […]

Tips

Verkorte url’s wegens korte houdbaarheidsdatum niet aan te raden voor e-mail

Soms is een doorlink naar een bepaalde pagina op je webstek een ingewikkelde en lange formulering. Niet handig om te onthouden. En toch kan het absoluut belangrijk zijn dat de lezer van je nieuwsbrief net die ene url onthoudt. aug 11, 2009Ann Flipkens

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

Content, Design

Onderschat jij de waarde van je call-to-action?

Je zou alvast niet de enige zijn. Marketeers geloven dat consumenten al beslist hebben of ze een aanbieding al dan niet interessant vinden, voor ze de call-to-action te zien krijgen. Wat er dus in dat ene regeltje staat is dus weinig van belang omdat de klant sowieso gaat doorklikken…Fout!  jul 29, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail