Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht aan te besteden.

flex_adam flex_delorgeEen knop laat de lezer van een e-mailbericht immers duidelijk zien wat de volgende te zetten stap is. Een mens is immers gewend om op die dingen te klikken. Want een oud gezegde zegt immers dat “bekendheid bruikbaarheid voedt”. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Dat is de reden waarop we nog altijd onze bestanden in onze computer naar een afbeelding van een vuilbak slepen als we ze niet meer nodig hebben. En daarom blijven we ook klikken op knoppen.

Beide recente voorbeelden respecteren duidelijk de spelregels van een goede knop. We zetten ze nog eens even op een rijtje.

  • De vorm : Wanneer je een CTA als een knop ontwerpt, wees dan niet te creatief in de vormen. Het moet nog steeds een knop blijven. Dus beperk je tot rondjes, vierkantjes en rechthoeken.
  • De grootte : Een knop die een belangrijke of de voornaamste CTA bevat is behoorlijk wat groter dan de gewone tekst in het bericht. Zeker als je het vergelijkt met een link onder een stukje tekst. Een knop moet gewoon de aandacht van een scannend oog trekken.
  • Het design : Een knop die voor de CTA wordt ingezet bevatten juist bewust een reeks opmaakelementen die tekstlinks niet hebben. Een schaduw, gradiënten in de kleurvlakken, extra figuren, alles is goed, als ze maar opvallen en ook het uitzicht hebben van een echte knop zoals in software. Een typische link kenmerk, namelijk het lijntje onder de tekst hebben ze dan net weer niet.
  • De kleur : Een knop die een CTA bevat gaat niet op in het design. Integendeel hun kleur is contrasterend tegenover de achtergrond en de rest van de tekst in het e-mailbericht. Opvallen is immers de boodschap.
  • De witruimte : Een knop met een CTA moet echt gescheiden worden van de andere elementen in een e-mailbericht. Het mag zeker niet opgaan in de rest van de tekst. Daarom wordt vaak geopteerd om rondom witruimte te voorzien. Die moet uiteraard niet letterlijk wit zijn. Deze afstandsruimte kan ook de kleur van de achtergrond aannemen. Uiteraard is dit moeilijker als de CTA in een foto gelegd wordt. Daar zijn de eerste drie puntjes dan nog niet iets belangrijker.

 

Als je al deze elementen op rijtje ziet staan, dan besef je wel dat de button vooral gemaakt is voor de scannende lezer. En dat is nu net wat je contact doet wanneer hij aan de inbox begint. Maar naast de opmaak is er uiteraard ook de plaats in het e-mailbericht. Uiteraard staat de button zo dicht mogelijk  staat zo dicht mogelijk het stukje tekst waar het over gaat. Maar al even natuurlijk is het e-mailbericht op een repetitieve wijze opgebouwd. Onder repetitief verstaan we dat ofwel de boodschap – en ook de knop – dan wel de knop zelf verschillende keren verspreid over de volledige lengte.

feb 5, 2016Ann Flipkens
Previous storyStaat de essentie boven de vouw?Next storyThink outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content
Home Laat je CTA lekker opvallen!
5 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips400
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren. apr 11, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Trends

Zwitsere post levert briefwisseling af per e-mail

Zwitsers zouden geen Zwitsers zijn als ze niet in staat waren iets eeuwenouds te verfijnen met de laatste technieken. De klassieke papieren post wordt door hen sinds half juni, op vraag van de geadresseerde, gedigitaliseerd. jul 15, 2009Ann Flipkens

Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Een digitale relatie moet je voeden!

Het is een gekende en veel geroepen vaststelling. Een prospect bewegen om een nieuwe klant te worden kost vele keren meer dan een bestaande tot je eigen klantenkring te behouden.  Een goed uitgebouwd e-mail marketing programma is de ideale weg om je relaties op te volgen. aug 14, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Maak de vertraging tot je voordeel!

Je lanceert een e-marketing campagne! En in de eerste uren die volgen op de start van je e-mails krijg je de conversie. En dan zakt langzaam maar zeker het succes van je bericht tot de grafiek van de geregistreerde doorklikken langzaam maar zeker naar de bodem evolueert. jun 18, 2013Ann Flipkens

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail