Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht aan te besteden.

flex_adam flex_delorgeEen knop laat de lezer van een e-mailbericht immers duidelijk zien wat de volgende te zetten stap is. Een mens is immers gewend om op die dingen te klikken. Want een oud gezegde zegt immers dat “bekendheid bruikbaarheid voedt”. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Dat is de reden waarop we nog altijd onze bestanden in onze computer naar een afbeelding van een vuilbak slepen als we ze niet meer nodig hebben. En daarom blijven we ook klikken op knoppen.

Beide recente voorbeelden respecteren duidelijk de spelregels van een goede knop. We zetten ze nog eens even op een rijtje.

  • De vorm : Wanneer je een CTA als een knop ontwerpt, wees dan niet te creatief in de vormen. Het moet nog steeds een knop blijven. Dus beperk je tot rondjes, vierkantjes en rechthoeken.
  • De grootte : Een knop die een belangrijke of de voornaamste CTA bevat is behoorlijk wat groter dan de gewone tekst in het bericht. Zeker als je het vergelijkt met een link onder een stukje tekst. Een knop moet gewoon de aandacht van een scannend oog trekken.
  • Het design : Een knop die voor de CTA wordt ingezet bevatten juist bewust een reeks opmaakelementen die tekstlinks niet hebben. Een schaduw, gradiënten in de kleurvlakken, extra figuren, alles is goed, als ze maar opvallen en ook het uitzicht hebben van een echte knop zoals in software. Een typische link kenmerk, namelijk het lijntje onder de tekst hebben ze dan net weer niet.
  • De kleur : Een knop die een CTA bevat gaat niet op in het design. Integendeel hun kleur is contrasterend tegenover de achtergrond en de rest van de tekst in het e-mailbericht. Opvallen is immers de boodschap.
  • De witruimte : Een knop met een CTA moet echt gescheiden worden van de andere elementen in een e-mailbericht. Het mag zeker niet opgaan in de rest van de tekst. Daarom wordt vaak geopteerd om rondom witruimte te voorzien. Die moet uiteraard niet letterlijk wit zijn. Deze afstandsruimte kan ook de kleur van de achtergrond aannemen. Uiteraard is dit moeilijker als de CTA in een foto gelegd wordt. Daar zijn de eerste drie puntjes dan nog niet iets belangrijker.

 

Als je al deze elementen op rijtje ziet staan, dan besef je wel dat de button vooral gemaakt is voor de scannende lezer. En dat is nu net wat je contact doet wanneer hij aan de inbox begint. Maar naast de opmaak is er uiteraard ook de plaats in het e-mailbericht. Uiteraard staat de button zo dicht mogelijk  staat zo dicht mogelijk het stukje tekst waar het over gaat. Maar al even natuurlijk is het e-mailbericht op een repetitieve wijze opgebouwd. Onder repetitief verstaan we dat ofwel de boodschap – en ook de knop – dan wel de knop zelf verschillende keren verspreid over de volledige lengte.

feb 5, 2016Ann Flipkens
Previous storyStaat de essentie boven de vouw?Next storyThink outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content
Home Laat je CTA lekker opvallen!
7 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips406
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop

Het versturen van e-mails vinden we bijna even normaal als ademen. Net zoals we het gevoel hebben dat we voor de lucht die we inademen niet moeten betalen, hebben we allen het gratis gevoel als we e-mail in grote aantallen versturen. Daar zou in de toekomst wel eens verandering in kunnen komen. aug 12, 2009Ann […]

Cases, Tips

Graaf eens in je blacklist

Correcte e-mailmarketing houdt rekening met het contact. Als die wil aangeven geen e-mail meer te willen ontvangen, dan is er de uitschrijflink met eventueel bijhorende blacklist. okt 16, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

Mobile

Is jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?

Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst. mrt 2, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail