E-mail is natuurlijk in eerste instantie het uitgelezen instrument om content in de inbox van je contact te brengen. Maar je kan je e-mailmarketing ook laten voeden door een ander luik in je e-marketingstrategie: de sociale media!
Wij zetten een paar tips op een rijtje om het optimum te halen uit de combinatie e-mail en sociale media.
Sluit in je e-mailbericht steeds de links in naar je pagina’s op sociale media
Het is natuurlijk maar een eenvoudige tip, maar ze wordt al te vaak vergeten. E-mailmarketing kan immers een perfecte ‘trigger’ zijn om je vriendengroep op je Facebook of LinkedIn pagina aan te zwengelen. Gewoon de juiste knoppen in je nieuwsbrief meenemen. In Flexmail kan dit overigens standaard met één druk op de knop. Contacten die fan worden zijn zeker potentiële omzetbrengers. Maar er is nog een extra voordeel. De vrienden van je contact zien dit ook. Zo vergroot je gemakkelijk je relatiekring.
Koppel actie op je fan pagina terug in je e-nieuwsbrief
Sociale media zijn ideale kanalen om reacties, meningen of ideetjes van klanten op te vangen. Dat levert soms pareltjes aan extra info op. Waarom zou je deze niet, van tijd tot tijd, opnemen in je nieuwsbrief? Het zijn meningen van bevriende klanten die de andere contacten in je e-marketinglijst zouden kunnen interesseren. Misschien is het net dat duwtje dat ze nog nodig hadden om zaken met je te doen.
Zet een Facebook fan in de kijker
Sociale media zijn nu eenmaal gestoeld op het zoeken van aandacht onder de vrienden. Je netwerk uitbreiden is nog zo eentje. Waarom niet af en toe één van je Facebook of LinkedIn contacten zelf onder het spotlicht plaatsen? Laat haar of hem even zichzelf voorstellen. En als ze eerlijk zijn, dan zullen ze ook even vertellen dat ze gelukkige klanten zijn. Als fans en volgers zien dat hun bijdragen een nuttige waarde hebben, dan zullen ze nog actiever worden. En zo zal je pagina op de sociale media nog zichtbaarder worden.
Stuur zelf je lezer naar Facebook of LinkedIn
Lezers van je nieuwsbrief zullen, zeker als je naast productinformatie ook relevante content brengt, soms een aanvullende gedachte hebben. In een nieuwsbrief is het moeilijk discussiëren. Maar waarom zulke teksten in je nieuwsbrief niet afsluiten met een uitnodiging om de discussie verder te zetten op één van je pagina’s in de sociale media? Dat geeft weer stof om straks terug te koppelen. En je fans op Facebook en LinkedIn die nog niet in je e-maillijst zitten, zullen misschien bij het zien van de discussie interesse tonen voor je nieuwsbrief en zich inschrijven.
Daarom is het zeker aan te raden om op al je pagina’s in de sociale media een opt-in formulier voor je nieuwsbrief te voorzien. Maak het je toekomstige lezer gemakkelijk!