Slechts een minderheid van de e-marketeers zien hun e-marketinglijsten op een snelle manier groeien. De grootste groep is tegenwoordig al lang blij, als de lijsten niet krimpen. Een e-marketinglijst samenstellen is hard labeur. Daarom is het goed om weten waar je het best je energie insteekt.
We pikten deze statistiek uit het ‘Email Benchmark Survey 2013’ van het Amerikaanse Marketing sherpa. Daarin werd aan de collega’s gevraagd wat volgens hen de meest effectiever methode was om e-mailadressen te oogsten.
Verkoop
Het mag misschien raar klinken, maar de grote winnaar blijkt de verkoopstransactie te zijn. Met 63 procent in de categorie ‘zeer effectief’ steekt het met kop en schouders boven alle anderen uit. Als je dit jaar één accent legt, dan moet je hier zeker kijken hoe je aan de kassa het juiste moment grijpt. De nodige achtergrond kan je in het bericht ‘E-mailmarketing start aan de kassa!’ lezen.
Website
De traditionele webstek blijft een voorname trekker. Met 39 procent ‘zeer effectief’ en 46 procent ‘effectief’ is zeker een mooie zilveren medaille. De moraal van het verhaal is dat je de klassieke methodes zeker niet uit het oog moet verliezen. Een ander moment dat het midden houdt tussen een verkoop en een klassiek formulier zijn de evenementen. Ze worden door de collega’s als behoorlijk bestempeld.
Sociale media
Opmerkelijk is dat de hype van de eeuw, de sociale media helemaal niet hoog scoren in het waarderingslijstje van de e-marketeers. Daar moet Facebook het doen met een magere 13 procent in de hoogste categorie en de knoppen om de sociale media te delen scoren ook vrij laag. Laag wil niet zeggen dat het een dood kanaal is, wel dat als je moet kiezen je hier de minste middelen op inzet!