Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Laat je lezers meespelen in je e-mailbericht!

Het voorbeeld dat we vandaag opvoeren van Frankwatching, is een duidelijk voorbeeld van hoe content ingezet wordt om uiteindelijk omzet te draaien. Maar er zijn nog meer opmerkelijke elementen in dit e-mailbericht terug te vinden.
frankwatching
1 Uiteraard beginnen we met de header. Dat de eerste zin is voorbehouden voor de webbased e-mailclients, dat is ondertussen gesneden koek. Net zoals rechtsboven wel de vaste plek blijkt geworden te zijn, waar je op zoek kan gaan naar de op internet leesbare versie van de nieuwsbrief. Niets nieuws onder de zon dus. Wel is de ondertitel onder het logo opmerkelijk en eerder zeldzaam. Daar wordt expliciet naar de frequentie, zijnde wekelijks verwezen. Je houdt de lezer permanent op de hoogte waar hij zich mag aan verwachten. Onderzoek wees reeds meermaals uit dat een afgesproken verwachtingspatroon, dat ook concreet ingevuld wordt, tot hogere leesdichtheid leidt. Nog altijd de eerste vereiste voor een goede conversie ratio?

2 Hier starten we met de body van het e-mailbericht. Het start linksboven met een bericht waar de content het belangrijkste is. Maar daarnaast staat wel de blok die naar de conversie moet leiden. Niet dat het een platte banner of tekst is die een product of een promotie aanprijst. het is gewoon een eenvoudige agenda. De conversie ligt nog een paar klikken verder. Let ook op de afbeelding. Daar zit, door de stralen, een zekere vorm van dynamiek in. Zoals alle afbeeldingen in dit bericht. Een ‘>’ teken dat beweging suggereert, een vinger die wijst, een vergrootglas dat een zoekactie suggereert. Geen enkel figuur is zomaar gekozen.

3 We pikken zomaar een blok wat verderop in de body uit. Vooral omdat ze allemaal gelijk gestructureerd zijn in de opbouw. We hadden de afbeelding liever rechts gezien, om dat mensen van links naar rechts lezen en dan allicht kunnen afhaken na het zien van de afbeelding. De boodschap is dan zelfs niet gedeeltelijk aangekomen. Maar verder zien we een duidelijke [Lees verder] knop. Nog steeds zie je in veel nieuwsbrieven meermaals een “Lees meer” knop verschijnen. Dit nodigt niet echt uit tot actie. Het loont de moeite om ook eens wat meer wervende teksten uit te testen, die specifiek voor het onderwerp van je nieuwsbrief opgemaakt zijn.

Voor de call to actions staan de sociale media te blinken. Die stonden overigens bovenaan ook al, maar die behelsden het niveau van de complete nieuwsbrief. En de Facebook en LinkedIn icoontjes fungeren hier op het niveau van de bijdrage. Zeg nu zelf, een bijdrage die al 280 keer gedeeld is, is die niet de moeite waard om lezen? Met dank aan de suggestie van de andere lezers?

4 Hier krijgen we de klassieke lijst met bullets. Hadden we persoonlijk ook al iets eerder mee gestart, want acht artikelsis echt veel. De lezer heeft al heel wat moeten scrollen eer hij of zij zo ver is. Onderzoek toont daarnaast ook aan dat de kans dat een artikel gelezen wordt sterk daalt na het vijfde artikel.
Aan de rechterzijde zien we een blok zoals we die zelden zien. Vaak krijg je wel je e-mailadres te zien of een button die uitnodigt om de gegevens aan te vullen, maar een blok die al die gegevens overzichtelijk presenteert, is nieuw. Het prikkelt de lezer uiteraard ook. Een profiel dat achter een knop verborgen zit, is een ver-van-mijn-bed-show gevoel. Maar als je letterlijk iets fout over jezelf ziet staan, ga je dan aarzelen om het feit recht te zetten? Weer een stapje richting een up-to-date database gezet… ook een vereiste voor een goed resultaat bij e-mailmarketing.

5 Deze is wel echt uniek? De lezer wordt ronduit zijn mening gevraagd over de nieuwsbrief. Net zoals je in het groot warenhuis ook je mening kan zeggen over de service en de beschikbaarheid van goederen en diensten. Je mening geven is eenvoudig – ellenlange enquêtes doen het niet, maar een impuls button doet het wel nog steeds. Waar leven die sociale media anders van? Het geeft uiteraard geen wetenschappelijk accuraat inzicht, maar iemand die positief stemt, die moet je volgen. Wie negatief stemt, die kan je alsnog een vragenlijst voorschotelen. Het is dan netjes verpakt in een service element. En dat is toch wat iedere consument wil? of niet?

nov 26, 2015Ann Flipkens
Previous storyOntvanger triggert e-mailmarketingNext storyFlexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool Award
Home Laat je lezers meespelen in je e-mailbericht!
7 jaar geleden E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips211
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

En wat vindt het panel van jouw e-mail?

Yahoo verliet reeds voor een deel de algoritmes voor het wegen van een e-mai bericht op de spam weegschaal. Microsoft doet het nu ook. Zij hebben hiervoor de ‘panellists’ in het leven geroepen. dec 1, 2009Ann Flipkens

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail