Sinds enkele maanden is het toepassen van video in e-mails de overheersende stroom geworden. Maar nog belangrijker is dat je bij het gebruik van bewegend beeld rekening houdt met wat algemeen als de juiste werkwijze wordt beschouwd.
Hoewel video nog steeds als iets vernieuwend en hip overkomt, daalt de de aantrekkingskracht met de dag. Video in e-mail is niet langer meer het toppunt van technologisch kunnen. Het ligt vandaag in ieders bereik. Maar net zoals je de boodschap van je e-mail goed overweegt en je de HTML door enkele browsers laat verteren moet je, vooraleer je video toepast in je e-mails, evenzeer met enkele spelregels rekening houden.
Video in e-mail moet…
- een zakelijke doelstelling hebben (het kweken van engagement, betere voorstelling van producten om verkoop te genereren, scholing …)
- een waarde afleveren voor de ontvanger (een video van je nieuwe kantoor is niet hip, meestal niet relevant voor de lezer en heeft geen zakelijke meerwaarde)
- overeenkomen met het merk en je producten of diensten. Amateur “talking head” video’s zijn leuk voor een individuele zelfstandige. Maar grote organisaties die het imago van een merk moeten beschermen komen zo niet professioneel over.
- als het even kan technisch correct worden weergegeven.
Dit laatste punt was het struikelblok voor de e-mail marketeers. Momenteel leeft de consensus dat je problemen op het vlak van compatibiliteit MOET vermijden door de eigenlijke video op een webpagina te plaatsen. De e-mail zelf moet je gebruiken om traffic te generen naar de video op je webstek.
En laat ons eerlijk zijn. Dit is altijd de tovertruc van e-mail marketing geweest. Trek je bezoekers aan met creativiteit rond je content. En sluis ze vervolgens naar een landingspagina waar je hen verder meeneemt in je verhaal. Dat is de enige aaibaarheidsfactor die telt!