Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd.Je kent ze wel, de lijstjes die men regelmatig voor de neus krijgt als men zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Je moet even snel aanklikken waar je interesse gebieden liggen. Een e-mail nieuwsbrief op maat zou daar het vervolg op moeten zijn. Normaal gezien – hoewel praktijk vaak anders uitwijst – proberen e-marketeers hier hun voordeel mee te doen, al dan niet aangevuld met extra info die in het CRM-pakket aan de prospect gekoppeld is.
Volledig?
Er is echter één grote maar aan dit systeem. Als je kan aankruisen dat je geïnteresseerd bent in wagens of computers, wil dat niet zeggen dat je alle info over alle wagens wil krijgen dan wel dat je naast de laptops ook geïnformeerd wilt worden over desktop configuraties. De lijstjes uitbreiden is niet echt zinvol. Vooreerst is het niet eens zeker dat de inschrijver zoveel geduld aan de dag wil leggen. Daarnaast kan je nooit volledige keuzes aanbieden, want je leert deze prospect net pas kennen.
Cookie
Business Insider pakt het anders aan. Die bewaart het surfgedrag van de toekomstige inschrijvers op het ogenblik dat ze op de bedrijfswebsite aan het rondsnuffelen zijn in een cookie. Alles wat ze gelezen hebben wordt veronderstelt relevant te zijn. Zeker als bepaalde thema’s terugkomen. Als de internaut zich dan inschrijft voor de digitale nieuwsbrief, dan wordt die cookie uitgelezen en krijgt Business Insider automatisch het juiste profiel binnen.
En nog een keer…
Keert de surfer later terug en hij logt bijvoorbeeld in om extra info te lezen of klikt hij op een bepaalde link in de digitale nieuwsbrief, dan herhaalt de operatie van het uitlezen van dat cookie telkens opnieuw. En zo wordt keer op keer het profiel scherper gesteld. Waarom zijn we daar niet eerder op gekomen?