Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan.
Bovenstaande figuur toont hoe outlook.com reageert, wanneer iemand klikt op een in een html-bericht ingebouwde “mailto”. Voor een technisch niet onderlegde lezer van je bericht is het net alsof je een virus loslaat op zijn computer. Voor Outlook.com is het “niet begrijpen” wie je e-mailt al voldoende om een groot veiligheidsrisico te vermoeden. Met deze popup tot gevolg. De kans dat je contact zal volharden en je toch een bericht zal sturen is wel bijzonder klein geworden.
Bewerkelijk
Een goede “mailto” is bovendien niet eenvoudig in te lassen. Want gewoon de e-mailclient aanroepen met een e-mailadres is niet echt voldoende. Je kan best ook de onderwerpregel meegeven waarover er gereageerd wordt. Anders weet je nog niets. Sommige contacten zullen er misschien van uit gaan dat jij wel begrijpt wat ze bedoelen, en zetten slechts een paar woorden in de e-mail. En de binnenkomende e-mailberichten zijn moeilijk met de hand te tellen. E-mailmarketing van de 21ste eeuw onwaardig. Wanneer je een contactformulier gebruikt, kan je precies sturen welke informatie het contact je moet geven. Zo weet je team precies waarover het gaat.
Handwerk
Een reactie per e-mail binnen nemen is eigenlijk een doodlopende straat. Want de reactie valt binnen in een inbox in het bedrijf. En die wacht op haar beurt tot ze gelezen wordt door een medewerker die er actie op onderneemt. We zullen dan maar ineens hopen dat de berichten niet een voor een afgedrukt worden en naar de verkoopafdeling gebracht worden. We zien de lezer al glimlachen, maar onderschat deze dagelijkse realiteit niet.
Automatisch
Daarnaast ontneem je alle autoresponders hun werk. Reageert iemand op een e-mail door via een formulier zich in te schrijven voor een evenement, dan kan een goed geautomatiseerd e-mailplaform automatisch en onmiddellijk een reactie sturen met een bedankje en de praktische gegevens. En dat op elk moment van de dag of nacht. Met een “mailto” moet je contact wachten tot je medewerker terug achter zijn inbox zit. Hadden we het al niet over de 21ste eeuw gehad?