Vele bedrijven gebruiken e-mailmarketing als een middel om brand awareness te creëren. Ze beseffen dat een consequent design voor al hun communicatiekanalen helpt om dat te realiseren. Een goede reflex, maar je bent er zeker al achter gekomen dat een website design een hele andere oefening is dan het ontwerpen van een e-mailcampagne.
In plaats van een one-size-fits-all-strategie toe te passen, kan je best de volgende zes stappen in overweging nemen.
1. Houd evenwicht tussen tekst en afbeelding
Spamfilters zijn nu eenmaal gevoelig voor dat evenwicht. Als je e-mail te veel afbeeldingen bevat, of net te veel tekst, dan kan je e-mail wel eens in de filter vast komen te zitten.
2. Bedenk hoe je e-mail eruit zal zien zonder ingebedde afbeeldingen
Als elke afbeelding in je e-mail vervangen wordt door een kleine rode ‘X’, komt de boodschap van je e-mail dan nog over? Omdat afbeeldingen door sommige e-mailcliënten niet goed ontvangen worden, moet je als e-marketeer rekening houden dat ze gewoonweg niet vertoond worden.
Zorg er daarom voor dat de boodschap van je e-mail niet in een ingebedde afbeelding opgenomen wordt. Gebruik liever een HTML-kopie om de belangrijkste informatie over te brengen naar de klanten.
Bedenk ook eens hoe het ontwerp van de e-mail eruit ziet zonder afbeeldingen. Zorg ervoor dat elke afbeelding vervangen wordt door een lege blok met dezelfde grootte als de afbeelding, zodat de lay-out intact blijft.
3. Zoek naar een alternatief voor een achtergrondafbeelding
Achtergrondafbeeldingen durven nogal eens voor problemen te zorgen. Eerder gaven we al mee hoe je hem toch kan integreren. Denk er wel aan dat populaire e-mailclients zoals Gmail en Microsoft Outlook geen ondersteuningen bieden aan achtergrondafbeeldingen. Het kan dus geen kwaad om een alternatief voor handen te hebben. Een gekleurde achtergrond als de afbeelding, ondanks je voorzorgen, toch weigert te verschijnen, kan dan de oplossing bieden.
Een professioneel e-mailmarketingplatform zoals Flexmail kan je heel wat kopzorgen besparen door het gebruik van templates. Blijf deze blog volgen en ontdek de drie valkuilen van e-maildesign.