Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen.
Als resultaat gaat een groot deel van je effect verloren. Zeg maar dag tegen een mooi conversieratio. Daarom is het belangrijk om visuele elementen strategisch te plaatsen, net op die plekken waar je wilt dat de lezer kijkt.
Overdaad aan informatie schaadt
Je wil zoveel vertellen aan je e-mailcontact. Daarom tracht je zoveel mogelijk informatie te steken in je e-mailbericht. Al snel lijkt je e-mailbericht voor de lezer op een onleesbare muur van letters die op hem afkomt. Hij of zij zal eerder volledig afhaken of hoogstens een klein stukje lezen. Neen, e-mailmarketing is een verhaal van enkele goede en korte stukjes tekst die moeten aanzetten tot doorklikken. Wil je meer informatie kwijt? Dan kan dat nog altijd op de landingspagina. Dan bereik én beloon je net die mensen die vragen voor meer info.
Ooit van de F als leeswijzer gehoord?
Dat is een vonst van Jakob Nielsen. We lezen van links naar rechts en van boven naar onder. Ondertussen durven we ook wel een aantal stukjes over te slaan. Nielsen stelt dat het traject dat we afleggen in een tekst lijkt op een F. Hoe langer je bericht wordt, hoe korter de horizontale balkjes van die F mogen zijn. Het werkt dus niet om van de linkermarge van je bericht door te schrijven naar de rechtermarge. Er is één uitzondering op dit verhaal: een mooie button aan de rechterbovenzijde van je body scoort hoog in conversie.
Tussentitels als kapstokken voor het oog
Geeft de ogen een gemakkelijke kapstop om door je e-mailbericht te fietsen. Werk met tussentitels die je in font en lettergrootte kan variëren. Laat die tussentitels gelijk vallen met de balken van je F. Je lezer ziet dan dadelijk in één oogopslag wat de grote lijn van de boodschap is. Net zoals we in deze blog met de tussentitels gedaan hebben.