Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen.
Als resultaat gaat een groot deel van je effect verloren. Zeg maar dag tegen een mooi conversieratio. Daarom is het belangrijk om visuele elementen strategisch te plaatsen, net op die plekken waar je wilt dat de lezer kijkt.

Overdaad aan informatie schaadt

Je wil zoveel vertellen aan je e-mailcontact. Daarom tracht je zoveel mogelijk informatie te steken in je e-mailbericht. Al snel lijkt je e-mailbericht voor de lezer  op een onleesbare muur van letters die op hem afkomt. Hij of zij zal eerder volledig afhaken of hoogstens een klein stukje lezen. Neen, e-mailmarketing is een verhaal van enkele goede en korte stukjes tekst die moeten aanzetten tot doorklikken. Wil je meer informatie kwijt? Dan kan dat nog altijd op de landingspagina. Dan bereik én beloon je net die mensen die vragen voor meer info.

Ooit van de F als leeswijzer gehoord?

Dat is een vonst van Jakob Nielsen. We lezen van links naar rechts en van boven naar onder. Ondertussen durven we ook wel een aantal stukjes over te slaan. Nielsen stelt dat het traject dat we afleggen in een tekst lijkt op een F. Hoe langer je bericht wordt, hoe korter de horizontale balkjes van die F mogen zijn. Het werkt dus niet om van de linkermarge van je bericht door te schrijven naar de rechtermarge. Er is één uitzondering op dit verhaal: een mooie button aan de rechterbovenzijde van je body scoort hoog in conversie.

Tussentitels als kapstokken voor het oog

Geeft de ogen een gemakkelijke kapstop om door je e-mailbericht te fietsen. Werk met tussentitels die je in font en lettergrootte kan variëren. Laat die tussentitels gelijk vallen met de balken van je F. Je lezer ziet dan dadelijk in één oogopslag wat de grote lijn van de boodschap is. Net zoals we in deze blog met de tussentitels gedaan hebben.

jul 6, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyDe juiste content voor het juiste publiekNext storyWin het gevecht met de terugkerende vakantieganger
Home Leid de ogen van je lezer
10 jaar geleden Design, E-mailmarketinge-mailmarketingtips303
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail