Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden. Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er nu eentje aan de lijst toevoegen.De reputatie van de afzender wordt in de toekomst een nieuwe parameter om rekening mee te houden. Het is duidelijk dat een techniek van witte en zwarte lijsten vooral veel werk oplevert voor zowel de Internet Service Provider als voor de netwerkbeheerder. Het toekennen van het privilege om door de filters naar de inbox van bestemmeling te reizen, vereist nog steeds een persoonlijk ingrijpen.
Kost
Als iedere ontvanger van je nieuwsbrief het afzendadres op zo’n witte lijst moet zetten en de lokale systeembeheerder heeft daar telkens vijf minuten voor nodig, dan kan je de inherente economische kost van je nieuwsbrief aan 10.000 e-mail adressen gericht inschatten. En natuurlijk ben je niet de enige die digitale nieuwsbrieven verstuurt. Op lange termijn is deze techniek niet vol te houden.
Sleutelen
Er wordt in Amerika druk gesleuteld aan een nieuwe methodiek die eigenlijk een intelligente vorm van de witte lijst is. Net zoals een robot van een zoekmachine het internet afstruint zal een intelligent bot het email verkeer monitoren. Hoeveel en met welke regelmaat wordt er vanuit een bepaald ip-adres e-mail verstuurd? Wat is de reputatie van deze e-mail verzender op het vlak van terugkerende e-mail? Zijn de berichten van die aard dat ze in spamfilters blijven kleven? Of drukken lezers in hun e-mail programma ongehoord veel op de spam knop?
Wie?
Al deze informatie wordt gewogen in een algoritme en daaruit zal een goed of slecht rapportcijfer uit komen. En als de ISP’s hier op gaan sturen, dan hebben ze geen manuele arbeid meer. Anderzijds zijn dan ook de spelregels duidelijk voor iedereen. Alleen komt nu de vraag bovendrijven wie dit ter hand moet nemen. De commerciële sector, de DNS beheerders of de overheid?
Impact
Door deze techniek wordt de kwaliteit van de e-mail lijsten van het allergrootste belang. Veel terugkerende e-mail duidt op een slecht onderhouden marketinglijst. Bovendien zal het eindoordeel van de lezer en niet de wettelijke regels opeens zwaar gaan meewegen in de beoordeling. Zorg dragen voor een interessante en in frequentie gedoseerde digitale communicatie zal nog belangrijker worden.
Onderhoud
Maar ook het intern onderhoud van je e-marketing bronnen wordt een aandachtspunt. Verwijder de als niet afleverbare teruggekeerde e-mail zo snel mogelijk. Voorkom klachten door je lezerspubliek hun eigen profiel te laten beheren. Zorg er voor dat uitschrijvingen ook daadwerkelijk uitgeschreven worden. Want nog veel te veel lezers gebruiken de spamknop als een pseudo uitschrijfmethode als ze niet dadelijk het effect van hun uitschrijving zien. En dan zit je met de nieuwe techniek alsnog met de gebakken peren!