Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er nu eentje aan de lijst toevoegen.De reputatie van de afzender wordt in de toekomst een nieuwe parameter om rekening mee te houden. Het is duidelijk dat een techniek van witte en zwarte lijsten vooral veel werk oplevert voor zowel de Internet Service Provider als voor de netwerkbeheerder. Het toekennen van het privilege om door de filters naar de inbox van bestemmeling te reizen, vereist nog steeds een persoonlijk ingrijpen.

Kost

Als iedere ontvanger van je nieuwsbrief het afzendadres op zo’n witte lijst moet zetten en de lokale systeembeheerder heeft daar telkens vijf minuten voor nodig, dan kan je de inherente economische kost van je nieuwsbrief aan 10.000 e-mail adressen gericht inschatten. En natuurlijk ben je niet de enige die digitale nieuwsbrieven verstuurt. Op lange termijn is deze techniek niet vol te houden.

Sleutelen

Er wordt in Amerika druk gesleuteld aan een nieuwe methodiek die eigenlijk een intelligente vorm van de witte lijst is. Net zoals een robot van een zoekmachine het internet afstruint zal een intelligent bot het email verkeer monitoren. Hoeveel en met welke regelmaat wordt er vanuit een bepaald ip-adres e-mail verstuurd? Wat is de reputatie van deze e-mail verzender op het vlak van terugkerende e-mail? Zijn de berichten van die aard dat ze in spamfilters blijven kleven? Of drukken lezers in hun e-mail programma ongehoord veel op de spam knop?

Wie?

Al deze informatie wordt gewogen in een algoritme en daaruit zal een goed of slecht rapportcijfer uit komen. En als de ISP’s hier op gaan sturen, dan hebben ze geen manuele arbeid meer. Anderzijds zijn dan ook de spelregels duidelijk voor iedereen. Alleen komt nu de vraag bovendrijven wie dit ter hand moet nemen. De commerciële sector, de DNS beheerders of de overheid?

Impact

Door deze techniek wordt de kwaliteit van de e-mail lijsten van het allergrootste belang. Veel terugkerende e-mail duidt op een slecht onderhouden marketinglijst. Bovendien zal het eindoordeel van de lezer en niet de wettelijke regels opeens zwaar gaan meewegen in de beoordeling. Zorg dragen voor een interessante en in frequentie gedoseerde digitale communicatie zal nog belangrijker worden.

Onderhoud

Maar ook het intern onderhoud van je e-marketing bronnen wordt een aandachtspunt. Verwijder de als niet afleverbare teruggekeerde e-mail zo snel mogelijk. Voorkom klachten door je lezerspubliek hun eigen profiel te laten beheren. Zorg er voor dat uitschrijvingen ook daadwerkelijk uitgeschreven worden. Want nog veel te veel lezers gebruiken de spamknop als een pseudo uitschrijfmethode als ze niet dadelijk het effect van hun uitschrijving zien. En dan zit je met de nieuwe techniek alsnog met de gebakken peren!

jul 24, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?Next storyNederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete
Home Let als e-marketeer op je reputatie!
11 jaar geleden Afleverbaarheid86
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft. sep 17, 2009Michelle Dassen

Trends

Website als vangnet voor e-mailadressen!

Digitale adressen, die vang je op een digitale wijze. Je website is één van de vele kanalen die je inzet om je e-marketinglijst te laten groeien. feb 15, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Maak de vertraging tot je voordeel!

Je lanceert een e-marketing campagne! En in de eerste uren die volgen op de start van je e-mails krijg je de conversie. En dan zakt langzaam maar zeker het succes van je bericht tot de grafiek van de geregistreerde doorklikken langzaam maar zeker naar de bodem evolueert. jun 18, 2013Ann Flipkens

Content, Personalisatie, Targeting, Tips, Trends

Relevantie uit je databases trekken

Heb je meer dan één product, dan heb je gegarandeerd ook meer dan één type klant. Volgens het relevantie principe kan je de grote verzameling van je klanten dan ook niet met dezelfde e-mail bedienen. Zeker als je gamma aan producten ver uit elkaar loopt. okt 30, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Topic van de maand: Marketing Automation

Marketing automation is de ideale manier om potentiële klanten het juiste bericht op het juiste moment te bezorgen. Veel bedrijven geloven dat marketing automation voor luie marketeers is en ongepersonaliseerd overkomt, maar die veronderstelling mag je snel aan de kant schuiven. Automation heeft constante zorg en aandacht nodig om de beste resultaten op te leveren. […]

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing, Tips

Optimaliseer je verzendfrequentie met deze tips

De e-mailmarketeer moet steeds rekening houden met de correlatie tussen het rendement en de verzendfrequentie.  We weten immers van consumentenstudies dat te veel e-mails versturen, de berichten naar de spamfilter kunnen verwijzen. Een optimale verzendfrequentie kan daarentegen het potentiële rendement gevoelig de hoogte injagen. Deze grafiek die we terugvonden op Email-marketing-reports.com geeft een eenvoudige weergave […]

Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,108

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,816

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail