Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er nu eentje aan de lijst toevoegen.De reputatie van de afzender wordt in de toekomst een nieuwe parameter om rekening mee te houden. Het is duidelijk dat een techniek van witte en zwarte lijsten vooral veel werk oplevert voor zowel de Internet Service Provider als voor de netwerkbeheerder. Het toekennen van het privilege om door de filters naar de inbox van bestemmeling te reizen, vereist nog steeds een persoonlijk ingrijpen.

Kost

Als iedere ontvanger van je nieuwsbrief het afzendadres op zo’n witte lijst moet zetten en de lokale systeembeheerder heeft daar telkens vijf minuten voor nodig, dan kan je de inherente economische kost van je nieuwsbrief aan 10.000 e-mail adressen gericht inschatten. En natuurlijk ben je niet de enige die digitale nieuwsbrieven verstuurt. Op lange termijn is deze techniek niet vol te houden.

Sleutelen

Er wordt in Amerika druk gesleuteld aan een nieuwe methodiek die eigenlijk een intelligente vorm van de witte lijst is. Net zoals een robot van een zoekmachine het internet afstruint zal een intelligent bot het email verkeer monitoren. Hoeveel en met welke regelmaat wordt er vanuit een bepaald ip-adres e-mail verstuurd? Wat is de reputatie van deze e-mail verzender op het vlak van terugkerende e-mail? Zijn de berichten van die aard dat ze in spamfilters blijven kleven? Of drukken lezers in hun e-mail programma ongehoord veel op de spam knop?

Wie?

Al deze informatie wordt gewogen in een algoritme en daaruit zal een goed of slecht rapportcijfer uit komen. En als de ISP’s hier op gaan sturen, dan hebben ze geen manuele arbeid meer. Anderzijds zijn dan ook de spelregels duidelijk voor iedereen. Alleen komt nu de vraag bovendrijven wie dit ter hand moet nemen. De commerciële sector, de DNS beheerders of de overheid?

Impact

Door deze techniek wordt de kwaliteit van de e-mail lijsten van het allergrootste belang. Veel terugkerende e-mail duidt op een slecht onderhouden marketinglijst. Bovendien zal het eindoordeel van de lezer en niet de wettelijke regels opeens zwaar gaan meewegen in de beoordeling. Zorg dragen voor een interessante en in frequentie gedoseerde digitale communicatie zal nog belangrijker worden.

Onderhoud

Maar ook het intern onderhoud van je e-marketing bronnen wordt een aandachtspunt. Verwijder de als niet afleverbare teruggekeerde e-mail zo snel mogelijk. Voorkom klachten door je lezerspubliek hun eigen profiel te laten beheren. Zorg er voor dat uitschrijvingen ook daadwerkelijk uitgeschreven worden. Want nog veel te veel lezers gebruiken de spamknop als een pseudo uitschrijfmethode als ze niet dadelijk het effect van hun uitschrijving zien. En dan zit je met de nieuwe techniek alsnog met de gebakken peren!

jul 24, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?Next storyNederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete
Home Let als e-marketeer op je reputatie!
13 jaar geleden Afleverbaarheid127
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content

De mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels

‘X, we hebben een aanbieding voor jou’. Hoe vaak tref jij een gelijkaardige onderwerpregel in je mailbox aan waar jouw naam wordt ingevuld op de plaats van de X? Misschien betrap je jezelf er op om de onderwerpregel van je e-mailcampagne op die manier op te stellen. Deze blogpost onthult het nut of het onnut […]

Cases, Tips

Flexmail lanceert nieuwe e-strategie met dynamic content

Met ‘dynamic content’ heeft het e-mail marketing platform Flexmail een nieuwe e-strategie geïntroduceerd. Die zet in op snelheid, gebruikersgemak en flexibiliteit voor de e-marketeer. nov 19, 2010Thomas Vangelooven

Cases, Testing

Oeps, te snel op de ‘verzendknop’ geklikt?

Het kan iedereen overkomen: in een gehaaste of verstrooide bui verstuur je je e-mail naar de verkeerde persoon of mailinglijst. Hoe reageer je dan het best?  mei 25, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zoeken naar het juiste tijdstip

We steken als e-marketeers heel wat tijd in het  segmenteren van de doelgroepen, het schrijven van de perfecte onderwerpregel en het zorgvuldig inbouwen van actie mogelijkheden. Maar als die boodschap de lezer niet het gepaste moment aankomt, dan is de kans groot dat het allemaal verspilde moeite was. mrt 3, 2010Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het […]

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail