Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er nu eentje aan de lijst toevoegen.De reputatie van de afzender wordt in de toekomst een nieuwe parameter om rekening mee te houden. Het is duidelijk dat een techniek van witte en zwarte lijsten vooral veel werk oplevert voor zowel de Internet Service Provider als voor de netwerkbeheerder. Het toekennen van het privilege om door de filters naar de inbox van bestemmeling te reizen, vereist nog steeds een persoonlijk ingrijpen.

Kost

Als iedere ontvanger van je nieuwsbrief het afzendadres op zo’n witte lijst moet zetten en de lokale systeembeheerder heeft daar telkens vijf minuten voor nodig, dan kan je de inherente economische kost van je nieuwsbrief aan 10.000 e-mail adressen gericht inschatten. En natuurlijk ben je niet de enige die digitale nieuwsbrieven verstuurt. Op lange termijn is deze techniek niet vol te houden.

Sleutelen

Er wordt in Amerika druk gesleuteld aan een nieuwe methodiek die eigenlijk een intelligente vorm van de witte lijst is. Net zoals een robot van een zoekmachine het internet afstruint zal een intelligent bot het email verkeer monitoren. Hoeveel en met welke regelmaat wordt er vanuit een bepaald ip-adres e-mail verstuurd? Wat is de reputatie van deze e-mail verzender op het vlak van terugkerende e-mail? Zijn de berichten van die aard dat ze in spamfilters blijven kleven? Of drukken lezers in hun e-mail programma ongehoord veel op de spam knop?

Wie?

Al deze informatie wordt gewogen in een algoritme en daaruit zal een goed of slecht rapportcijfer uit komen. En als de ISP’s hier op gaan sturen, dan hebben ze geen manuele arbeid meer. Anderzijds zijn dan ook de spelregels duidelijk voor iedereen. Alleen komt nu de vraag bovendrijven wie dit ter hand moet nemen. De commerciële sector, de DNS beheerders of de overheid?

Impact

Door deze techniek wordt de kwaliteit van de e-mail lijsten van het allergrootste belang. Veel terugkerende e-mail duidt op een slecht onderhouden marketinglijst. Bovendien zal het eindoordeel van de lezer en niet de wettelijke regels opeens zwaar gaan meewegen in de beoordeling. Zorg dragen voor een interessante en in frequentie gedoseerde digitale communicatie zal nog belangrijker worden.

Onderhoud

Maar ook het intern onderhoud van je e-marketing bronnen wordt een aandachtspunt. Verwijder de als niet afleverbare teruggekeerde e-mail zo snel mogelijk. Voorkom klachten door je lezerspubliek hun eigen profiel te laten beheren. Zorg er voor dat uitschrijvingen ook daadwerkelijk uitgeschreven worden. Want nog veel te veel lezers gebruiken de spamknop als een pseudo uitschrijfmethode als ze niet dadelijk het effect van hun uitschrijving zien. En dan zit je met de nieuwe techniek alsnog met de gebakken peren!

jul 24, 2009Ann Flipkens
Previous storyWaar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?Next storyNederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete
Home Let als e-marketeer op je reputatie!
11 jaar geleden Afleverbaarheid85
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één […]

Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint? sep 15, 2009Ann Flipkens

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing

Hoe verander je het consumentengedrag met een e-mailcampagne?

Het antwoord is kort en bondig: niet. Met één e-mailcampagne bereik je niet het gewenste effect. Je zal een reeks van relevante e-mails moeten versturen naar je database om het gedrag van de consument naar je hand te zetten. Ook andere marketinginstrumenten moeten dezelfde boodschap uitdragen.  apr 27, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing in 2020

De teller van de eeuwigheid heeft het jaar weer met één eenheid verhoogd. Het eerste decennium van de twintigste eeuw is afgesloten. En anders dan de collega’s blikken wij voor een keer niet terug, maar wel vooruit. Hoe zou e-mail marketing anno 2010 er uit zien? dec 31, 2009Thomas Vangelooven

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

Mobile, Trends

Mobiel internet in België: de cijfers

Mobiel is de toekomst van digitale marketing. Dat moeten we in gespecialiseerde bladen, seminaries en congressen aanhoren. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het mobiel internetverkeer in België? Hier vind je de cijfers zwart op wit. jan 27, 2012Ann Flipkens

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail