Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie

Levenscyclus klant stuurt je e-mailmarketing

Heb je er reeds aan gedacht om de levenscyclus van je klant als rode draad doorheen je e-mailmarketing inspanningen te laten lopen? In een vorige bijdrage op deze blog refereerden we reeds naar e-mailadressen die na verloop van tijd je e-mail ongelezen laten. Nochtans hebben ze ooit in een opt-in hun coördinaten achtergelaten. Net zo goed als een sales afdeling de levensloop van de klant nauwkeurig in het oog houdt, kan ook de inhoud van de e-mailmarketing haar voordeel halen uit die kennis. We zetten graag enkele tussenstappen in het licht. Het spreekt vanzelf dat je voor iedere categorie een aparte e-marketinglijst hanteert en dat je bij een nieuwe levensfase je lezer naar de gepaste lijst muteert.

Prospect

Ze hebben nog niets gekocht, maar zijn zich aan het oriënteren. Nieuwsbrieven moeten in dat stadium vooral vertrouwen scheppen. Vertel over de sterktes van je bedrijf en geeft zoveel mogelijk objectieve informatie over het product of de dienst waarvoor ze interesse getoond hebben. Maak veelvuldig gebruik van cases waarin je ‘echte’ klanten laat vertellen over hun ervaring met je bedrijf. Maar ook hier geldt de stelregel dat overdaad schaadt.

Klant

Het is zo ver. De lezer van je e-mailmarketing heeft een aankoop verricht. Je kan nu de stijl en de inhoud van je e-mailberichten veranderen. Ze moeten niet meer overtuigd worden dat ze bij jou moeten kopen. Heet hen welkom in de grote familie waar je merk voor staat. Geef aanvullende gebruikersinformatie over het gekochte product. Verwijs in je communicatie eventueel naar aanvullende diensten of uitbreidingen van het aangekochte product. Moedig hen aan, via een enquête formulier te vertellen over hun eigen ervaring met je product of dienst.

Copycat

Eens je klant een trouwe klant is geworden moet je je boodschap in je e-mailmarketing opnieuw wijzigen. Het is nu vooral belangrijk om je klant voor zijn trouw te belonen. Maak hen lid van een nieuwsbrief die exclusief voorbehouden is aan goede klanten. Maak gebruik van een combinatie tussen je verkoopsysteem en je e-mailplatform om je klant op geregelde basis te vertellen hoeveel getrouwheidspunten hij verworven heeft. Natuurlijk neem je tegelijkertijd even de nieuwste producten en aanbiedingen mee in je e-mailbericht.

Verlater

Ooit zullen alle inspanningen die je via het digitale kanaal inzet niet meer renderen. Je klant heeft je product of dienst niet meer nodig. Hij of zij leest je e-mailberichten niet meer. Je moet dan natuurlijk op zoek naar die ene specifieke hint die je lezer terug brengt naar één van de drie vorige stadia. Informeer opnieuw, in de vorm van een invulformulier, naar zijn interesse. Het is een soort van her-activering van het gebruikte e-mailadres. Als er een antwoord komt, dan kan je de cyclus van voor af aan opnieuw opstarten. In het andere geval laat je het best even rusten. Een e-mail adres dat geen reactie geeft, blijven bombarderen met e-mailberichten levert meer schade op dan winst.

aug 10, 2010Michelle Dassen
Previous storyIn de zomer kan je gerust even wat opruimenNext storyEven enkele definities opfrissen
Home Levenscyclus klant stuurt je e-mailmarketing
13 jaar geleden Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie170
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Targeting

Segmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie

We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie. feb 23, 2011Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie […]

Verras je lezer eens met een videofilmpje

Video of geen video meegeven met je commerciële boodschap? Het lijkt wel een frase uit een toneelstuk van Shakespeare. Eén beeld zegt immers vaak meer dan duizend woorden. De gemiddelde e-marketeer heeft er wel eens zin in, maar het meesturen van een link is eigenlijk afbreuk doen aan het effect. Een preview meegeven in je […]

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte […]

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Plaatjes in je e-mail bericht, doen?

In een groepsdiscussie werden we onlangs geconfronteerd met een vraagstuk over plaatjes in een e-mail bericht. Toevoegen of niet? Als het van de lezer afhangt, dan mag het gerust. Dat leren we uit een onderzoek dat Contactlab in Europa uitvoerde bij 4420 respondenten die op tenminste één nieuwsbrief geabonneerd waren. nov 24, 2009Ann Flipkens

Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail