Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Lezers scannen je bericht

Veel onderzoek vertelt keer op keer dat mensen niet dadelijk beginnen met lezen, maar eerst naar een tekst kijken en met de ogen scannen.

eyeBallMensen kijken eerst, dan gaan ze je bericht bekijken en tenslotte zal het lezen de volgende actie zijn. Uiteindelijk zal er eventueel op een ‘call to action’ gereageerd worden. Nu we deze menselijke tactiek kennen, is het ook goed om het menselijk oog te faciliteren. Want tijdens dat scannen zullen de gecapteerde gegevens ook door je contact gebruikt worden om te beslissen of ie de complete boodschap zal lezen. We zetten een paar tips op een rijtje:

Let op  de onderwerpregel. Schrijf deze kort en goed. Gebruik zo weinig mogelijk worden – vijf is de richtlijn – en zo weinig mogelijk tekens. Tussen de 35 en de 50 tekens heb je voldoende om de boodschap te brengen. Maar vooral, het is in één oogopslag te vatten.

Werk met paragrafen. Doorlopende tekst creëert een grijze muur die door het menselijk oog niet te scannen is. De info die daar in verwerkt zit, gaat compleet verloren. Niet dat je de illusie moet hebben dat bij het scannen de paragraaf compleet gevat wordt, maar de eerste regel wordt steeds meegenomen. Zet daar de kerngedachte in. Vier regels is het streefdoel voor een compacte paragraaf.

Tussentitels als kapstokken. Maak ze niet te cryptisch. Vertel gewoon waarover het gaat. Dan zal de scanner die uiteindelijk niet leest, wel de essentie van je boodschap meegenomen hebben. Dat is al de eerste verdienste. De gehaaste lezer zal dan misschien bij het lezen niet vooraf aan beginnen, maar inhaken in dat deel van het bericht dat hem intrigeerde. Hetzelfde effect bereik je door sleutelwoorden in het vet te zetten!

Werk met opsommingen. De bolletjes met de korte tekst verenigen al het voorgaande, als je tenminste in je opsommingen het tekstgedeelte per item beperkt tot een tweetal regels. Het is visueel gemakkelijk te scannen, het is compact en snel te lezen en het geeft het gevoel dat het tijdsverlies minimaal zal zijn. Iets wat bij drukke contacten ook een factor is die meespeelt. Zo zie je dat niet alleen het plaatje visueel in orde moet zijn, maar dat je met tekst ook het juiste plaatje moet maken!

apr 18, 2014Ann Flipkens
Previous storyGeef je automatisme een nieuwe dimensieNext storyHoe haal je het beste uit je inschrijfformulier?
Home Lezers scannen je bericht
8 jaar geleden Geen categorie157
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

Nog meer e-mailmarketing

Het einde van het jaar nadert. Het is dan niet alleen tijd voor jaaroverzichten, maar ook voor voorspellingen voor het komende jaar. Het Canadese Überflip zette enkele opmerkelijke cijfers naast elkaar. dec 6, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!

Flexmail wint ‘Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie’

We won! Gisteren wonnen we de prijs voor ‘Fastest-growing company in de sector Communicatie’ in de Fast 50 van Deloitte Belgium. We zijn bijzonder trots om deze award mee naar Genk te mogen nemen, maar zonder ons team en onze klanten was dat nooit gelukt. Dream team Een team waar het tof is om in […]

E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop

Het versturen van e-mails vinden we bijna even normaal als ademen. Net zoals we het gevoel hebben dat we voor de lucht die we inademen niet moeten betalen, hebben we allen het gratis gevoel als we e-mail in grote aantallen versturen. Daar zou in de toekomst wel eens verandering in kunnen komen. aug 12, 2009Ann […]

E-mailmarketing

Maximaliseer het conversatie ratio met de harde aanpak

In de vorige twee blogposten gaven we een stappenplan mee om je klanten aan te moedigen om de overstap te maken naar een update van je product. Nu de zware gebruikers en de twijfelaars de switch gemaakt hebben, is het tijd om de ultraconservatievelingen -of de koppigaards- mee aan boord te krijgen. mei 4, 2011Ann […]

Geen onderdeel van een categorie

Flexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool Award

Op 26 november 2015 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met zilver in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. nov 30, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Combineer exclusiviteit en aantrekkelijkheid!

Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer! nov 15, 2013Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie

Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie

Vakantiemaker Center Parcs is zeker geen onbekende. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze met vier parken de absolute marktleider op het vlak van de verkorte vakanties. Met e-mailmarketing willen ze niet dadelijk meer vakanties verkopen, wel meer omzet per vakantie boeken. mei 25, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail