Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken!

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een technologie die de beweging van de ogen kan detecteren. Deze beweging werd in dit onderzoek in verband gebracht met de e-mail die door de testpersoon geopend en gelezen werd.

Scannen

Lezen is misschien zelfs niet eens het goede woord. Van de deelnemers aan de test bleek slechts 19 procent het bericht helemaal door te lezen. Het overheersende leesgedrag beperkte zicht tot het scannen van de e-mail. En dan nog bleek 35 procent van de testpersonen niet eens de volledige tekst te scannen. Zij beperkten zich tot het overlopen van een gedeelte van het beeld van de e-mail op het scherm of wierpen slechts een vluchtige blik op de inhoud.

Rood

Hoe roder de vlek, hoe intenser er naar gekeken werd. De gele vlekken staan op de tweede plaats en blauw scoort het laagst. En wie goed kijkt, ziet zelfs stukken tekst die helemaal niet bekeken werden. De inleidende tekst, nochtans maar vier hele regels lang, blijkt voor velen het te schrappen gedeelte te zijn. De titel valt nog mee, de eerste woorden van de tekst ook, maar daarna is het armoe troef geblazen. Schrik niet, 67 procent van het testpanel bekeek de inleiding gewoon niet!

Tip

Wie goed toekijkt leert enkele lessen uit deze figuur. Lezers lezen van boven naar onder en dan pas van links naar rechts, als ze tenminste nog zin hebben. Hoe langer je bericht, des te meer mensen haken gewoon af. Maar de gouden tip ligt toch verscholen in de rode vlekken. De lezer springt van tussenkop naar tussenkop. En dat is de kapstok waar je zijn aandacht kan grijpen. Een relatief kort bericht, met uitgebalanceerde tussenkoppen waarin je boodschap in synthese verwerkt zit valt in ieder geval onder de aandacht van de geadresseerde.

Uitsmijter

Of je zou zo een uitzonderlijk zinsnede moeten dichten dat de klant er helemaal aan verslingerd raakt. En alleen nog op jouw uitsmijters zit te wachten. Vanuit concurrentiëel oogpunt een goede zaak. Want dan zal hij of zij geen tijd meer hebben om iemand anders e-mail te scannen!

okt 13, 2009Ann Flipkens
Previous storyNederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregelsNext storyEen landingspagina geeft hogere ROI!
Home Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!
11 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips188
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Targeting, Tips

Een e-mail met een driedubbele bodem

E-mailmarketing kan je in vele vormen bedrijven. Van een nieuwsbrief en een commerciële verkoopactie tot een transactionele of een service bericht. Elke vorm is goed om je klant of prospect te bereiken. Maar waarom niet eens wat vormen met elkaar mengen? mei 22, 2015Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, List Building

E-mail adressen zijn niet te koop!

Het is natuurlijk verleidelijk. Met geld kan je veel problemen oplossen. Ook de traag groeiende e-marketinglijsten kan je er mee te baas. Maar hoe verleidelijk ook, je laat het beter achterwege. We vertellen je nog eens waarom. mrt 1, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Maak eens een SWOT van je e-mailmarketing!

Moderne marketingtechnieken mag je gerust toetsen met doorgewinterde marketing methodes. Iedereen met wat bedrijfs- of economische achtergrond heeft immers – al dan niet door schade en schande -geleerd om de sterke en zwakke punten van een concept te bekijken. aug 31, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerken

Een goed e-mailmarketing bericht of blogartikel ontstaat niet door toeval. Wel door een goede planning met een gevarieerd aanbod aan content. Maar naast inhoud, is ook de vorm belangrijk. Content kan je op allerlei manieren presenteren. We zetten graag ter inspiratie van je e-marketing kalender van volgend jaar enkele minder voor de hand liggende vormen […]

Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail