De tijd dat je zeker was dat je e-mailbericht zittend voor een computerscherm wordt gelezen, is al even voorbij. Dat betekent ook dat je als verzender op een andere manier moet inbeelden hoe je contact je boodschap consumeert.
Zo wat de helft van de Belgische bevolking heeft een smartphone of een tablet onder de vingers. Naast de specifieke eigenschappen – denk onder meer aan het scherm – van deze apparaten die hun invloed hebben op het lezen van een e-mail, zijn er ook factoren gebonden door de leesomstandigheden die belangrijk zijn om mee rekening te houden.
Duimen
Contacten die je e-mailbericht mobiel lezen, die zitten niet netjes voor een bureau met een klassiek toetsenbord om de verwachte conversie te leveren. Neen, zij lopen rond, hangen scheef in een bus of liggen lui op het strand. Zij reageren dus met de vingertoppen. En de kans dat ze recht op die ene link klikken is klein. Dus vragen mobiel gelezen e-mails zeer vergevingsgezinde lay-outs. Grote knoppen om te voorkomen dat de vinger overal belandt, behalve op de voorziene link.
Bandbreedte
Daarnaast ben je nooit zeker over de bandbreedte waarover je contacten die op wandel zijn, kunnen beschikken. Hebben ze ergens op een hotspot wifi kunnen oppikken, dan kan je zorgeloos je landingspagina ongemoeid laten. Tenminste als deze pagina een responsive design heeft. Moet je contact de landingspagina via G3 bekijken, dan kan je best zuinig zijn met grafisch materiaal. De wachttijden lopen te hoog op. Of je kan een knop voorzien waarmee de lezer aangeeft later nog eens herinnerd te worden aan het bericht. Als hij bijvoorbeeld wel netjes voor de computer zit.
Tijdverdrijf
Je contacten uit je e-marketinglijst zullen ook steeds meer dode momenten gaan opvullen met het lezen van e-mailberichten. In de rij aan de kassa op zaterdag, op de bus tijdens de rit naar school of op een stilstaande trein op de Belgisch-Nederlandse grens. Dat betekent dat ze bewust tijd maken en geamuseerd willen worden door de e-mailclient. Het is een uitgelezen moment om lezers te bereiken. Maar dat betekent dat je nog steeds de oude principes van een goed e-mailbericht moet blijven hanteren. Want een andere plaats, betekent nog niet een andere leessmaak!