De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven.
Je krijgt dan de bevestiging dat je voortaan nieuwsbrief ‘xyz’ zal toegezonden krijgen. Eventuele vergissingen kan je zelf rechtzetten door niet te bevestigen, dan wel uit te schrijven. Tot daar het strikte minimum waar we het meestal mee moeten doen. Bij de dotcomgiftshop hebben ze het helemaal anders aangepakt. Eénmaal iemand ingeschreven is voor een nieuwsbrief, kan je hem ook onmiddellijk actieveren, denken ze daar. In vijf stappen maakten ze er een krachtig e-marketing instrument van.
1 Het start al bij de eerste regel van het e-mailbericht. Je weet ondertussen wel dat deze regel in webbased e-mailclients getoond wordt. Dus in een eerste oogopslag krijgt de inschrijver een ‘voel-je-goed-boodschap’ toegestuurd. Blij je aan boord te hebben. En waarom niet ineens beginnen met te shoppen? Conversie vanaf de eerste minuut, wie zou daar niet voor tekenen?
Verder heeft de header alle klassieke elementen die een e-mailbericht moet bevatten. Let ook even op het logo. De letters staan in vier verschillende kleuren. Kleuren die verderop in de tussentitels herhaald worden. Zo kweek je al dadelijk een visueel herkenningsbeeld.
2 Hier staat de eigenlijke welkom. Welkom in de club, staat er letterlijk. Diverse marketingstudies hebben ondertussen uitgewezen dat een clubgevoel – bij uitbreiding alles wat een lidmaatschap inhoudt – mensen tot meer conversie aanzet. Dus waarom niet ineens onze webshop en daarbij horend e-mailverkeer onder het motto van een club voeren? Een welkomstboodschap laten vergezellen met cadeautje is nooit verkeerd. Er zijn wel kleine lettertjes voorzien. Zolang je ingeschreven bent op deze nieuwsbrief, krijg je boven een bepaald bestelbedrag geen verzendingskosten aangerekend!
3 Nu we toch de aandacht hebben – wie pas is ingeschreven weet nog wel waarom – zetten we de nieuwe abonnee dadelijk aan het werk. We doen dat in een bepaalde volgorde. Eerst proberen we hem aan het shoppen te krijgen. Anders is het ook meer dan de moeite waard hem te laten aansluiten bij de eigen sociale media, elk extra kanaal is mooi meegenomen. Bovendien in de huidige evolutie van de nieuwe media, kruipen beiden steeds dichter naar elkaar toe. En tenslotte lanceren ze nog het verzoek om vriendjes te worden in het adresboekje. Gewoon om die betweterige filters van de ISP’s een stap voor te blijven.
4 Maar toch hebben we uiteindelijk liever dat de lezer aan het shoppen slaat. Dus herhalen we het kleine voordeeltje en gebruiken we deze transactionele e-mail ineens om een aantal producten te tonen. Iets wat meestal pas bij het eerstvolgend bericht gebeurt. Waarom wachten, als het al van de eerste keer kan?
5 Wie ondanks de vele keuzemogelijkheden nu nog niet tot conversie is overgegaan, zoekt iets anders. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel zoekt het nieuwe contact andere info, dus presenteren we dadelijk alle servicekanalen op een uitnodigende manier. Uiteindelijk is dit ook een vorm van conversie. Het gesprek wordt immers aangegaan. Ofwel heeft het contact zich niet echt (bedoeld) ingeschreven, wel de uitschrijflink staat klaar. Geen gezever, gewoon correcte afspraken van de eerste zin van het e-mailbericht tot de laatste. Die je overigens terugvoert naar die eerste zin!