Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven.

giftshopdotcomJe krijgt dan de bevestiging dat je voortaan nieuwsbrief ‘xyz’ zal toegezonden krijgen. Eventuele vergissingen kan je zelf rechtzetten door niet te bevestigen, dan wel uit te schrijven. Tot daar het strikte minimum waar we het meestal mee moeten doen. Bij de dotcomgiftshop hebben ze het helemaal anders aangepakt. Eénmaal iemand ingeschreven is voor een nieuwsbrief, kan je hem ook onmiddellijk actieveren, denken ze daar. In vijf stappen maakten ze er een krachtig e-marketing instrument van.

1 Het start al bij de eerste regel van het e-mailbericht. Je weet ondertussen wel dat deze regel in webbased e-mailclients getoond wordt. Dus in een eerste oogopslag krijgt de inschrijver een ‘voel-je-goed-boodschap’ toegestuurd. Blij je aan boord te hebben. En waarom niet ineens beginnen met te shoppen? Conversie vanaf de eerste minuut, wie zou daar niet voor tekenen?
Verder heeft de header alle klassieke elementen die een e-mailbericht moet bevatten. Let ook even op het logo. De letters staan in vier verschillende kleuren. Kleuren die verderop in de tussentitels herhaald worden. Zo kweek je al dadelijk een visueel herkenningsbeeld.

2 Hier staat de eigenlijke welkom. Welkom in de club, staat er letterlijk. Diverse marketingstudies hebben ondertussen uitgewezen dat een clubgevoel – bij uitbreiding alles wat een lidmaatschap inhoudt – mensen tot meer conversie aanzet. Dus waarom niet ineens onze webshop en daarbij horend e-mailverkeer onder het motto van een club voeren? Een welkomstboodschap laten vergezellen met cadeautje is nooit verkeerd. Er zijn wel kleine lettertjes voorzien. Zolang je ingeschreven bent op deze nieuwsbrief, krijg je boven een bepaald bestelbedrag geen verzendingskosten aangerekend!

3 Nu we toch de aandacht hebben – wie pas is ingeschreven weet nog wel waarom – zetten we de nieuwe abonnee dadelijk aan het werk. We doen dat in een bepaalde volgorde. Eerst proberen we hem aan het shoppen te krijgen. Anders is het ook meer dan de moeite waard hem te laten aansluiten bij de eigen sociale media, elk extra kanaal is mooi meegenomen. Bovendien in de huidige evolutie van de nieuwe media, kruipen beiden steeds dichter naar elkaar toe. En tenslotte lanceren ze nog het verzoek om vriendjes te worden in het adresboekje. Gewoon om die betweterige filters van de ISP’s een stap voor te blijven.

4 Maar toch hebben we uiteindelijk liever dat de lezer aan het shoppen slaat. Dus herhalen we het kleine voordeeltje en gebruiken we deze transactionele e-mail ineens om een aantal producten te tonen. Iets wat meestal pas bij het eerstvolgend bericht gebeurt. Waarom wachten, als het al van de eerste keer kan?

5 Wie ondanks de vele keuzemogelijkheden nu nog niet tot conversie is overgegaan, zoekt iets anders. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel zoekt het nieuwe contact andere info, dus presenteren we dadelijk alle servicekanalen op een uitnodigende manier. Uiteindelijk is dit ook een vorm van conversie. Het gesprek wordt immers aangegaan. Ofwel heeft het contact zich niet echt (bedoeld) ingeschreven, wel de uitschrijflink staat klaar. Geen gezever, gewoon correcte afspraken van de eerste zin van het e-mailbericht tot de laatste. Die je overigens terugvoert naar die eerste zin!

feb 18, 2016Ann Flipkens
Previous storyMeer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave ClubNext storyMaak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen
Home Maak van je opt-in een krachtig instrument
7 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends96
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?

Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe. jul 8, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Combineer exclusiviteit en aantrekkelijkheid!

Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer! nov 15, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Content, Personalisatie, Targeting, Tips, Trends

Relevantie uit je databases trekken

Heb je meer dan één product, dan heb je gegarandeerd ook meer dan één type klant. Volgens het relevantie principe kan je de grote verzameling van je klanten dan ook niet met dezelfde e-mail bedienen. Zeker als je gamma aan producten ver uit elkaar loopt. okt 30, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Tips

Zorg voor een omleiding!

De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op. nov 22, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Priority Inbox doet zijn werk

Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. dec 8, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail