Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven.

giftshopdotcomJe krijgt dan de bevestiging dat je voortaan nieuwsbrief ‘xyz’ zal toegezonden krijgen. Eventuele vergissingen kan je zelf rechtzetten door niet te bevestigen, dan wel uit te schrijven. Tot daar het strikte minimum waar we het meestal mee moeten doen. Bij de dotcomgiftshop hebben ze het helemaal anders aangepakt. Eénmaal iemand ingeschreven is voor een nieuwsbrief, kan je hem ook onmiddellijk actieveren, denken ze daar. In vijf stappen maakten ze er een krachtig e-marketing instrument van.

1 Het start al bij de eerste regel van het e-mailbericht. Je weet ondertussen wel dat deze regel in webbased e-mailclients getoond wordt. Dus in een eerste oogopslag krijgt de inschrijver een ‘voel-je-goed-boodschap’ toegestuurd. Blij je aan boord te hebben. En waarom niet ineens beginnen met te shoppen? Conversie vanaf de eerste minuut, wie zou daar niet voor tekenen?
Verder heeft de header alle klassieke elementen die een e-mailbericht moet bevatten. Let ook even op het logo. De letters staan in vier verschillende kleuren. Kleuren die verderop in de tussentitels herhaald worden. Zo kweek je al dadelijk een visueel herkenningsbeeld.

2 Hier staat de eigenlijke welkom. Welkom in de club, staat er letterlijk. Diverse marketingstudies hebben ondertussen uitgewezen dat een clubgevoel – bij uitbreiding alles wat een lidmaatschap inhoudt – mensen tot meer conversie aanzet. Dus waarom niet ineens onze webshop en daarbij horend e-mailverkeer onder het motto van een club voeren? Een welkomstboodschap laten vergezellen met cadeautje is nooit verkeerd. Er zijn wel kleine lettertjes voorzien. Zolang je ingeschreven bent op deze nieuwsbrief, krijg je boven een bepaald bestelbedrag geen verzendingskosten aangerekend!

3 Nu we toch de aandacht hebben – wie pas is ingeschreven weet nog wel waarom – zetten we de nieuwe abonnee dadelijk aan het werk. We doen dat in een bepaalde volgorde. Eerst proberen we hem aan het shoppen te krijgen. Anders is het ook meer dan de moeite waard hem te laten aansluiten bij de eigen sociale media, elk extra kanaal is mooi meegenomen. Bovendien in de huidige evolutie van de nieuwe media, kruipen beiden steeds dichter naar elkaar toe. En tenslotte lanceren ze nog het verzoek om vriendjes te worden in het adresboekje. Gewoon om die betweterige filters van de ISP’s een stap voor te blijven.

4 Maar toch hebben we uiteindelijk liever dat de lezer aan het shoppen slaat. Dus herhalen we het kleine voordeeltje en gebruiken we deze transactionele e-mail ineens om een aantal producten te tonen. Iets wat meestal pas bij het eerstvolgend bericht gebeurt. Waarom wachten, als het al van de eerste keer kan?

5 Wie ondanks de vele keuzemogelijkheden nu nog niet tot conversie is overgegaan, zoekt iets anders. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel zoekt het nieuwe contact andere info, dus presenteren we dadelijk alle servicekanalen op een uitnodigende manier. Uiteindelijk is dit ook een vorm van conversie. Het gesprek wordt immers aangegaan. Ofwel heeft het contact zich niet echt (bedoeld) ingeschreven, wel de uitschrijflink staat klaar. Geen gezever, gewoon correcte afspraken van de eerste zin van het e-mailbericht tot de laatste. Die je overigens terugvoert naar die eerste zin!

feb 18, 2016Ann Flipkens
Previous storyMeer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave ClubNext storyMaak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen
Home Maak van je opt-in een krachtig instrument
3 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends85
Ann Flipkens
Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  • De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing 23 mei 2018
  • De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox 2 mei 2018
  • De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken 24 april 2018
  Gerelateerd posts  
Reporting, Tips, Trends

Wat is jouw doorklikratio?

De doorklikratio is wel één van de belangrijkste parameters in e-mailmarketing. Dat betekent dat je bericht niet alleen gelezen is, maar dat je contact ook nog tot actie is overgegaan. apr 4, 2014Ann Flipkens

Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden. apr 25, 2013Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht […]

E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument. dec 13, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

List Building

Vier methodes om je contactenlijst te laten groeien

Je website is het digitale uithangbord voor je bedrijf en is daarmee een uitstekend platform om potentiële klanten voor je te winnen. Via een opt-in formulier, een enquête, een bestelformulier of een feedbackformulier kan je naar hun e-mailadres polsen. Ontdek hier nog enkele efficiënte manieren. mrt 16, 2011Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Plaatjes in je e-mail bericht, doen?

In een groepsdiscussie werden we onlangs geconfronteerd met een vraagstuk over plaatjes in een e-mail bericht. Toevoegen of niet? Als het van de lezer afhangt, dan mag het gerust. Dat leren we uit een onderzoek dat Contactlab in Europa uitvoerde bij 4420 respondenten die op tenminste één nieuwsbrief geabonneerd waren. nov 24, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,741

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,967

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,236

Een animated gif als een conversie aanjager

3,100

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,670

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,468

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,329

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

2,265

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2018 © Flexmail