Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven.

giftshopdotcomJe krijgt dan de bevestiging dat je voortaan nieuwsbrief ‘xyz’ zal toegezonden krijgen. Eventuele vergissingen kan je zelf rechtzetten door niet te bevestigen, dan wel uit te schrijven. Tot daar het strikte minimum waar we het meestal mee moeten doen. Bij de dotcomgiftshop hebben ze het helemaal anders aangepakt. Eénmaal iemand ingeschreven is voor een nieuwsbrief, kan je hem ook onmiddellijk actieveren, denken ze daar. In vijf stappen maakten ze er een krachtig e-marketing instrument van.

1 Het start al bij de eerste regel van het e-mailbericht. Je weet ondertussen wel dat deze regel in webbased e-mailclients getoond wordt. Dus in een eerste oogopslag krijgt de inschrijver een ‘voel-je-goed-boodschap’ toegestuurd. Blij je aan boord te hebben. En waarom niet ineens beginnen met te shoppen? Conversie vanaf de eerste minuut, wie zou daar niet voor tekenen?
Verder heeft de header alle klassieke elementen die een e-mailbericht moet bevatten. Let ook even op het logo. De letters staan in vier verschillende kleuren. Kleuren die verderop in de tussentitels herhaald worden. Zo kweek je al dadelijk een visueel herkenningsbeeld.

2 Hier staat de eigenlijke welkom. Welkom in de club, staat er letterlijk. Diverse marketingstudies hebben ondertussen uitgewezen dat een clubgevoel – bij uitbreiding alles wat een lidmaatschap inhoudt – mensen tot meer conversie aanzet. Dus waarom niet ineens onze webshop en daarbij horend e-mailverkeer onder het motto van een club voeren? Een welkomstboodschap laten vergezellen met cadeautje is nooit verkeerd. Er zijn wel kleine lettertjes voorzien. Zolang je ingeschreven bent op deze nieuwsbrief, krijg je boven een bepaald bestelbedrag geen verzendingskosten aangerekend!

3 Nu we toch de aandacht hebben – wie pas is ingeschreven weet nog wel waarom – zetten we de nieuwe abonnee dadelijk aan het werk. We doen dat in een bepaalde volgorde. Eerst proberen we hem aan het shoppen te krijgen. Anders is het ook meer dan de moeite waard hem te laten aansluiten bij de eigen sociale media, elk extra kanaal is mooi meegenomen. Bovendien in de huidige evolutie van de nieuwe media, kruipen beiden steeds dichter naar elkaar toe. En tenslotte lanceren ze nog het verzoek om vriendjes te worden in het adresboekje. Gewoon om die betweterige filters van de ISP’s een stap voor te blijven.

4 Maar toch hebben we uiteindelijk liever dat de lezer aan het shoppen slaat. Dus herhalen we het kleine voordeeltje en gebruiken we deze transactionele e-mail ineens om een aantal producten te tonen. Iets wat meestal pas bij het eerstvolgend bericht gebeurt. Waarom wachten, als het al van de eerste keer kan?

5 Wie ondanks de vele keuzemogelijkheden nu nog niet tot conversie is overgegaan, zoekt iets anders. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel zoekt het nieuwe contact andere info, dus presenteren we dadelijk alle servicekanalen op een uitnodigende manier. Uiteindelijk is dit ook een vorm van conversie. Het gesprek wordt immers aangegaan. Ofwel heeft het contact zich niet echt (bedoeld) ingeschreven, wel de uitschrijflink staat klaar. Geen gezever, gewoon correcte afspraken van de eerste zin van het e-mailbericht tot de laatste. Die je overigens terugvoert naar die eerste zin!

feb 18, 2016Ann Flipkens
Previous storyMeer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave ClubNext storyMaak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen
Home Maak van je opt-in een krachtig instrument
4 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends96
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

Cases, List Building

Volg de lijn

E-mailmarketing staat of valt met goede e-mailadressen. Hoe meer relevante adressen, hoe groter de kans om te communiceren. En als je dan ook nog eens je contact zelf voor het diversifiëren laat instaan, dan heb je de top bereikt. De Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ heeft deze eigenschappen in een campagne gecombineerd. mrt 23, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag […]

Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren. mrt 28, 2014Ann Flipkens

Het wordt vechten om aandacht!

Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is. feb 18, 2010Thomas Vangelooven

Events

Stilzitten is geen optie! MasterClass e-mailmarketing

Als stilzitten geen optie is, dan is misschien de MasterClass e-mailmarketing iets voor jou!Reflectie over e-mailmarketing, je kennis en vaardigheden verder uitbouwen en sectorgenoten ontmoeten zijn de troeven van de MasterClass e-mailmarketing die door Flexmail georganiseerd wordt. nov 3, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content

De mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels

‘X, we hebben een aanbieding voor jou’. Hoe vaak tref jij een gelijkaardige onderwerpregel in je mailbox aan waar jouw naam wordt ingevuld op de plaats van de X? Misschien betrap je jezelf er op om de onderwerpregel van je e-mailcampagne op die manier op te stellen. Deze blogpost onthult het nut of het onnut […]

context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing

Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing

Dat de strijd om het Witte Huis in de Verenigde staten in alle hevigheid is losgebarsten, daar laten de nieuwsberichten niet aan twijfelen. Maar speelt e-mailmarketing hierin een grote rol? We gingen even rondneuzen bij de campagnes en kwamen tot een onthutsende vaststelling: geen nieuwe Amerikaanse president zonder e-mailmarketing. mrt 21, 2016Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail