De deelnemers aan de MasterClass e-mailmarketing van maart kregen als eersten de nieuwe editie van de E-mailmarketing Trends in handen. Eén artikel trok de aandacht en was al dadelijk goed voor een boeiend gesprek. Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op.
Voor de éne deelnemer was deze visie wenkbrauwen fronsen. Voor de andere deelnemer aan het gesprek was het de evidentie zelve. Uit ervaring vertelden deelnemers hoe ze het zelf meemaakten dat – vooral in een B2C omgeving – mensen zichzelf inschreven om het gratis staal te ontvangen en zich enkele dagen later doodleuk weer uitschreven.
Gratis-jagers
Ook was één van de bezoekers van de MasterClass het opgevallen dat de ‘gratis-jagers’ registreerden onder verschillende e-mailadressen – met dank aan Hotmail, Gmail en andere dergelijke grossiers in e-mailadressen – maar dat het fysieke adres steeds weer gelijkaardig was. Hoofdgemeente maakte plaats voor het gehucht, huisnummer werd met één eenheid opgehoogd en nog dergelijke ingrepen werden ingezet voor dat ene extraatje te verkrijgen.
Uitzondering
Als je dus wedstrijden organiseert om e-mailadressen binnen te halen, dan moet je goed beseffen dat dit soort van stoorzenders ook afkomen op je actie. Er zijn op het internet meer dan genoeg webstekken te vinden die al het ‘gratis te krijgen’ rubriceren. Eén uitzondering op de regel moet er natuurlijk ook zijn. Met goede content – en dan kom je in de B2B sfeer – verpakt in een ‘whitepaper’ of praktische tips kan je wel een nieuwe prospect winnen en aan je binden.
E-mailmarketing
De twee uiteenzettingen die de deelnemers aan de MasterClass van maart gepresenteerd kregen waren weerom leerrijk, maar vooral praktisch. Jacqueline Mahieux gaf met behulp van Flexmail tientallen praktische tips om succesvol e-mailmarketing te bedrijven. Bart Van Zele van Via Futura demonstreerde de integratie van Flexmail in het evenementenplatform Halito! Het naadloos integreren van een e-mailwebplatform in eender welke webapplicatie is niet alleen een troef van Flexmail, maar het is ook een troef voor elke webapplicatie. Je kan je concentreren op je eigen specialiteit en toch gebruik maken van alle aspecten van e-mailmarketing.
De volgende Masterclass E-mailmarketing gaat door op 20 april. Wil je er dit keer – neen, niet voor de gratis-jagers – bij zijn? Dan kan je hier je gegevens achter laten. Wil je het laatste nummer van de krant E-mailmarketing Trends ontvangen, dan moet je hier zijn!