Conversie, daar doen we het voor. Elke e-mail die vertrekt heeft als uiteindelijk doel de ontvanger van de boodschap tot actie te bewegen. Om uiteindelijk tot een hogere omzet te komen. De inhoud van het bericht moet de lezer er toe aanzetten op de voorziene link te klikken.
Scannen
Lezers scannen je e-mailbericht. Dat kon je reeds eerder op deze blog lezen. Dus als je je doorlink ergens verstopt in je bericht is de kans dat ze daar overheen kijken levensgroot. Niet doen, of beter nog, je niet tot deze ene positie beperken. Een doorlink plaats je best bovenaan en onder aan je e-mailbericht. Daar vallen deze het meeste op. Wie eerst het volledige verhaal gelezen wil hebben voor ie beslist om door te klikken, die keert meestal niet terug op zijn of haar stappen.
Later
Wie later terugkeert zal er misschien niet aan denken om in het leesvenster van het bericht tot beneden te scrollen. Een link bovenaan is dan minstens even handig. Maar dit betekent niet dat je in de tekst – bijvoorbeeld op het einde van een paragraaf – geen link meer mag neerzetten. Integendeel, elke mogelijkheid tot actie geeft uiteindelijk een grotere kans op die zo gezochte actie. Als je even wat door de literatuur grasduint blijkt dit al herhaaldelijk getest te zijn. Waarom zou je het zelf niet eens proefondervindelijk uit proberen? Maar zorg er wel steeds voor dat het voor de lezer de moeite waard is om in actie te schieten!