Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk!
Maar dan moeten deze berichten natuurlijk ook wel heel erg efficiënt zijn. Vergeet niet dat jij niet de enige e-marketeer in de wereld bent die deze tool inzet. Goed nadenken over de opbouw van je bericht is en blijft een must. En als het even kan, moet je het ook nog testen op een deel van je doelpubliek alvorens je het e-mail bericht op de wijde wereld loslaat.
Waar moet je aandacht aan besteden? Wat moet je testen? En vooral, als je in tijdsnood zit, wat is het belangrijkste om in het oog te houden? Hiervoor hebben we een grafiek opgesnord van het Amerikaanse Marketingsherpa. Zij vroegen aan honderden collega’s naar de elementen die zij het vaakst op een routinematige wijze testen. E-marketeers helpen e-marketeers!
Routine
We kunnen uit deze statistiek drie opvallende besluiten trekken. De eerste ligt gewoon voor de hand De onderwerpregel blijft de grootste zorg. Als die goed zit heb je de strijd om de conversie al voor de helft gewonnen. Is deze niet pakkend genoeg, dan kan je al inpakken en wegwezen. Niet minder dan 86 procent van de bevraagden starten met de onderwerpregel in de test. En al even normaal is het optimaliseren van de Call-to-action. Als je in tijdsnood zit, dan moet je deze twee toch niet verwaarlozen!
Opletten
Minder voor de hand liggend is het feit dat segmenteren en personaliseren onderaan het lijstje bengelen. Weliswaar nog ruim 40 procent van de antwoorders nemen deze elementen mee in de testing, maar blijkbaar is het geen zekerheid. Nochtans is het schieten met hagel niet meer van deze tijd. Te veel e-mail berichten die niet relevant zijn gaan irriteren. Je doet zo jezelf en je collega’s tekort. Daarom willen we zo stout zijn om je te adviseren dit toch op dezelfde hoogte als de eerste twee mee te nemen in je strategie.
Toch omhoog
En helemaal niet voor de hand liggend is het feit dat mobiel lezen het laatste specifieke element is dat getest wordt. Misschien omdat de bevraging in december 2012 gebeurde? Nochtans werd toen al een behoorlijk aandeel van de e-mail berichten op een iDevice gelezen. Vandaag is dat nog meer. Hoeveel is een beetje afhankelijk van je doelgroep, maar reken ergens tussen een derde en de helft van je contacten. Dus ook hier weer het advies om dit element wat hoger in je aandacht te schuiven. E-mailmarketing is immers zoveel meer dan een onderwerpregel met een call to action!