Bewegend beeld in een e-mailbericht is altijd een beetje gevaarlijk. Het is al snel over de top en voegt weinig toe aan het verhaal. Dit voorbeeld uit onze inbox, willen we u zeker niet onthouden. Het is weer een toepassing van een animated gif zoals we ze graag zien: ze dragen iets bij aan de boodschap.
Mama Shelter is een eigenzinnige hotelketen die jaren geleden in Parijs startte met haar eerste hotel, vlakbij het beroemde kerkhof Père Lachaise. Het mikte van dag één op een jonger en hip publiek waarbij de loft-gedachte nooit ver weg is en de nieuwe media centraal staan. Zowel in de aangeboden kamers als in hun marketing. Dus met e-mailmarketing trachten ze hun publiek te verleiden naar de andere steden die ze ondertussen inpalmden. Ook buiten Frankrijk, zoals deze ene in Istanbul.
1 Een eenvoudig logo zonder enige toevoeging, tenzij een ‘lookalike’ van een menu van een website. Let op het subtiele detail. Istanbul staat in het vet, net zoals een menu item op een website dat is aangeklikt en actief is.
Experimenteer gerust met het toevoegen van dergelijke menu’s in je e-mailberichten. We noemen dit “functionele” links. Onderzoek wijst uit dat dit soort functionele links minder kliks genereren dan “emotionele” links (je call to actions), maar dat ze doorgaans wel hogere conversieratio’s opleveren. Via functionele links lok je je bezoeker naar je website wanneer je content toch niet perfect op je lezer is afgestemd, en moedigt contacten die geïnteresseerd zijn in een specifiek product (of in dit geval bestemming) nog meer aan om naar het juiste onderdeel op je website door te klikken.
2 We beginnen in dikke letters met een slogan. Het is ook het startpunt van de story-telling waarin twee elementen terugkomen: Mama als referentie naar het merk, Big als referentie naar het product. De grote kamers waar het loft gevoel nooit ver weg is.
3 Hier hangt een wasdraad met foto’s. De afbeeldingen zijn met zorg gekozen. Twee van de vier tonen het product, namelijk de kamer. De twee anderen tonen de randvoorwaarden. Nummer twee de happy people die ook gelukkig zullen zijn in de kamer, of jij als klant op de grote kamer. De vierde toont afbeeldingen van de stad waar het hotel is gelegen. Met een paar kiekjes wordt het snel duidelijk dat Istanbul de bestemming is.
Deze waslijn vertelt het complete verhaal, over de kamers, hun bewoners in de stad waar je naar toe gelokt wordt. De twee foto met de producten zijn statisch. Zo kan je ze goed bekijken. En zie je dadelijk ook de core business van Mama Shelter. Hier wordt de serieuze kaart getrokken. De knipoog zit in twee en drie. En daar wordt de animatie ingezet. En je voelt het zelf al een beetje. Twee knipperende foto’s is op het randje. Vier had over de top geweest.
4 Nog een plaats waar animatie ingezet wordt. De originele prijs staat eerst, met een dikke streep erdoor. De nieuwe prijs staat in hetzelfde kleurtje als de slogan bovenaan en de badge rechtsonder. En niet alleen groter, maar ook als te ontdekken. De animatie die afbeeldingen aanstuurt bepaalt het ritme van de onthulling van de prijs.
5 De Call to Action valt op door twee eenvoudige ingrepen. De eerste is eenvoudig, er wordt een andere kleur gebruikt dan het kleurengamma in de rest van het bericht. Daardoor springt de [BOOK NOW] op. De tweede reden is dat er net hier voor gekozen werd er geen beweging aan toe te voegen. Het is een rustpunt waar het oog bijna naar toe gezogen wordt. We kennen de bestemming, de prijs en kunnen nu ineens boeken.
Houdt bij het ontwerpen van je animated gif steeds rekening met de beperkingen van e-mail clients. Zo worden animated gifs bijvoorbeeld door bepaalde versies van Outlook niet ondersteund. In dat geval wordt steeds het eerste frame van je animated gif getoond. in dit geval kan je zien dat daardoor de prijs niet zichtbaar wordt, wat er als een foutje uitziet. Zorg dus dat je steeds de eerste frames van je animated gifs zorgvuldig uitkiest.
Het eindigt uiteraard op een footer met de klassieke onderdelen. Het adres is gelijk het adres van het hotel in Istanbul. Geheel in overeenstemming met het startpunt. Istanbul in het vet in de openingsmenu. Het adres in Parijs zou niet relevant zijn.