Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken…
Het Amerikaanse MarketingSherpa geeft ons hiertoe af en toe de kans. In hun Benmark onderzoek voor 2013 vroegen ze de collega’s welke taktiek het best rendeerde om nieuwe e-mailadressen toe te voegen aan hun e-marketinglijsten.
Lang leve de content
En wat blijkt? Content staat bovenaan. Toegang geven tot een white-paper of exclusieve content wordt blijkbaar graag betaald met een e-mail adres. Daarnaast is het nog eens een ideaal opstapje om tegelijkertijd te diversifieren. Je weet immers voor welke content er betaald werd. De tweede balk vertelt ons dat het organiseren van een webinar ook een ideale vorm is om e-mail adressen te oogsten. Een webinar is ook niets anders dan een gestructureerde en begeleide manier van content overdracht. Als je beide methodes optelt, dan kom je niet niet aan de 50 procent. Maar wie nog mocht twijfelen over het nut van content, mag nu wel overtuigd zijn.
Handje, contantje…
Voor wat, hoort wat! Ook dat blijft nog steeds werken. Exclusieve toegang tot een website of in het echte leven een ‘shop-in-the-shop’ blijkt ok de ideale verleider te zijn. Maar daarnaast blijven de klassieke vormen van contante betaling door het weggeven van prijzen, kortingen en cadeau`s ook nog werken. Alleen is het geweten dat deze methode soms alleen maar goudzoekers opleveren. Je krijgt wel hun e-mailadres, maar eigenlijk willen ze verder niets van doen hebben met je e-marketing. Wat ons toch weer terug brengt bij de eerste stelling: goede relevante content is nog steeds de beste basis. Opmerkelijk is dat 17 % van de bevraagden eigenlijk niet goed weten wat te antwoorden. Bevreemdend. Maar dat zal lezers van deze blog niet overkomen!