Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Tips

Met vijf actieknoppen naar conversie zoeken

Dit pareltje viel in onze inbox. Testaankoop is op zoek naar nieuwe leden. Daarvoor werd e-mail ingezet en werden enkele basiselementen uit de e-mailmarketing net dat tikkeltje anders ingezet.
test1
Het e-mailbericht opent als een klassieker. Links bovenaan het logo voor de herkenbaarheid, maar daar volgt onmiddellijk een deel van de boodschap op. “Uw welkomstgeschenk is nog in voorraad!,” zet meteen de toon van de aanbieding. Het nodigt mensen uit om verder te lezen, maar het geeft nog een bijkomende ondertoon. Een voorraad heeft altijd een eindigheid. De boodschap is dus eenvoudig, wees er snel bij. Dat wordt in de groene balk onder de foto nog eens extra in de verf gezet. De Call-to-Actions worden alvast voorbereid.

De body van het e-mailbericht is een aaneenschakeling van dergelijke CTA’s. Niet minder dan vijf stuks op een rij, zetten de dezelfde boodschap keer op keer in een ander daglicht.

1 In de eerste rode opvallende knop – een CTA moet er immers ook visueel uitspringen – krijgen de contacten de kans om de detail van de aanbieding te bekijken. Met kenmerken wordt er nog eens extra de aandacht gevestigd op het wachtende cadeautje. Want hardware en kenmerken, dat is een taalregister dat mooi aaneenschakelt.

2 De tweede CTA houdt er al een beetje rekening mee dat men niet echt voor het cadeautje zal smelten. Dus wordt dat achterwege gelaten. Men speelt het nu op de kern van de aanbieding. Deze knop is voor de nonsense contacten die juist willen weten wat ze aan informatie in de bus gaan krijgen. Die knop leidt overigens naar dezelfde landingspagina als de vorige, maar wel op de juiste rubriek.

3 De derde knop is nog een stap verder in de redenering. Ze is bedoeld voor zij die niet op papier, maar wel op scherm willen lezen. Dit alternatief wordt dan ook goed in de verf gezet. Maar de uitleg over de aanbieding wordt en stukje verder gekwalificeerd. We hebben het nu over ‘onbeperkte’ toegang.  Je krijgt als lezer het gevoel dat je meer krijgt dan zij die gewoon voor de papieren exemplaren gaan. De CTA wordt ook steeds actiever. Van ‘raadpleeg kenmerken’ over ‘vraag aan’ staat er nu ‘verkrijg uw toegangscodes’. In verkrijgen zit het woordje krijgen – gratis doet het nog steeds – en in toegangscodes zit het woordje toegang. Het suggereert dat je binnen de kortste keren aan het lezen bent.

4 Waar in de vorige commerciële boodschap ‘onbeperkt’ het toverwoord was, komt er hier een ander bij: ‘exclusief’. De voordelen zijn niet voor iedereen, alleen voor de abonnees. Met de CTA ‘activeer ze nu’ krijg je een nog dringender gevoel dan bij ‘verkrijg je toegangscodes’. Je ziet een duidelijke opbouw in de aansporingen in de verschillende tekstuele CTA’s. Heb je overigens ook de drie laatste figuren gezien? Het groene vinkje voor het afchecken van de voordelen is er ook voor dat tikkeltje extra ‘ok’ gevoel bij het contact.

5 De vijfde en laatste CTA is de samenvatting van de commerciële boodschap. De belachelijk lage prijs en het geschenk passeren nog eens de revue. Maar er is nog een extra element in de boodschap. Niet de hoogdringendheid, noch het snel kopen en snel krijgen worden opnieuw in de verf gezet. Dat is ook niet nodig. Wie daar voor gevoelig is, die heeft in de voorgaande vier CTA’s al doorgeklikt. Neen, het publiek dat nu nog overblijft is op zoek naar het addertje onder het gras. De slogan ‘zonder verdere verplichtingen’ moet net hen gerust stellen. En de CTA wordt tegelijkertijd een stukje rustiger. Met ‘schrijf u nu in’ wordt het tempo verlaagd naar deze van een bedachtzame mens.

Zo zie je maar dat ieder deelpubliek zijn eigen gevoeligheden heeft en dat je met een goede Call-to-Action daar op kan inspelen. Zelfs binnen één enkel e-mailbericht. Wie heeft zelf al ervaring met het differentiëren van CTA’s binnen één enkel bericht?

nov 22, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennenNext storyDrop eens wat sociale media in de inbox
Home Met vijf actieknoppen naar conversie zoeken
8 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Tips475
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint? sep 15, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso

Nespresso heeft duidelijk één klassieke uitspraak in onze digitale wereld onthouden. Online gaat niet zonder offline. Ze hebben vandaag de daad bij het woord gevoegd en een dubbele campagne opgezet. Eentje via e-mailmarketing en eentje via tante post. sep 4, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Tips, Trends

Vier woorden om te onthouden voor je onderwerpregel, maar ook vijf om te vergeten

Het juiste woord in de onderwerpregel, daar zou men graag goud geld voor geven. Want dat juiste woord, dat zorgt voor een hogere doorklik ratio, toch nog steeds het startpunt van elke vorm van conversie. okt 24, 2014Michelle Dassen

List Building, Strategie, Tips

Tip: Doe de dubbelsplash!

Splash pagina’s, hebben we ze echt nodig? Ja, soms hebben we ze nodig om de aandacht van de bezoeker te trekken. Maar daarbij vergeten we maar al te vaak de insteek van de e-mailmarketing. dec 12, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Strategie, Thema-mailings, Tips

Wek de interesse voor je productlancering op met nieuwsbrieven

Wek jij al interesse op voor een product of dienst dat je in de toekomst lanceert? Nieuwsbrieven zijn een dankbaar kanaal om de aandacht van je publiek te trekken. Hier geeft Flexmail vijf strategieën mee die je publiek nieuwsgierig en enthousiast maken voor de lancering.  apr 20, 2011Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail