Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Met welke term maak jij indruk?

In onze vorige blog refereerden we aan de reclamemakers van Ogilvy, die elke reclame-uiting die bij hen vertrekt kritisch bestuderen. We leerden reeds dat je de linkermarge ongeschonden moet laten. Maar in hetzelfde rapport leerden we nog iets belangrijks. Juiste terminologie kan een wereld van verschil maken.

De juiste boodschap naar de lezer brengen om zo tot conversie te komen, dat is het ultieme doel van e-mailmarketing. Daarvoor zal een e-marketeer zijn doos met alle tovertrucs tot op de bodem leegmaken. Tekstueel zal hij ook proberen op te vallen door met een reeks van termen te goochelen. En daarbij gebeurt het meer dan eens dat een onverwacht woord opduikt in de context van een bepaald product of dienst. Want ‘opvallen’ levert aandacht op en aandacht levert conversie op. Een logische redenering.

Toch anders…

‘Niet juist’, zeggen de marketeers van Ogilvy. Zij hebben met experimenteren en meten begrepen dat een lezer in een bepaalde context gevoelig is aan een bijhorende terminologie. Het gebruik van termen, woorden en uitdrukkingen die eigen zijn aan een bepaalde industrietak, productgroep of een merk verhogen de respons. Bedrijven in de B2B-sfeer die leidend in hun branche zijn, zullen met woorden als advies en duurzaamheid hogere respons ratio’s genereren.

Consumenten

Merken en dienstverleners in de B2C-omgeving scoren met die duurzame termen minder. Een iPod is niet duurzaam en ook niet je vertrouwde adviesorgaan. Neen, daar passen beter de termen ‘nieuw’, ‘design’, ‘hip’ en ‘slank’. Als je tenminste je contacten niet wil afschrikken. Daarom is het verstandig om vooraf, bij het uitzetten van je e-marketingstrategie, een lijst van bruikbare termen en  uitdrukkingen samen te stellen. Daar kunnen eventueel trendwatchers een handje toesteken. Zij weten immers als de beste welke ideeën, en dus ook woorden, bepaalde doelgroepen het meest charmeren.

jun 22, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyRespecteer de linkermarge!Next storyCreatief met de ‘preheader’ omgaan
Home Met welke term maak jij indruk?
11 jaar geleden Content, Design, E-mailmarketing, Tips139
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips

Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’

Bovenstaande titel is niet uit onze eigen pen gevloeid. Wel uit die van een e-marketeer, want dat was de onderwerpregel die we in onze inbox mochten lezen. De afdeling e-marketing had netjes een template klaargezet die de verzender van dienst blindelings de digitale jachtvelden instuurde. okt 29, 2010Michelle Dassen

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Strategie, Tips, Trends

Vijf tips voor e-mails die abonnees willen delen

Sociale media zijn een zegen voor de e-mailmarketeer. Zonder dat hij er veel moeite voor moet doen, wordt de content gedeeld met het netwerk van de abonnee. Dat betekent een enorme boost in het bereik én eventueel een aantal extra inschrijvingen. Maar hoe krijg je je abonnee zo ver om je content te delen?  sep […]

Afleverbaarheid

Verhoog je afleverpercentage met een SPF-record

SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Het is een methode om vervalsing van het afzenderadres van e-mailberichten tegen te gaan. Met andere woorden: de technologie voorkomt dat je afzenderadres wordt misbruikt voor spam.  mei 20, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Flexmail TV, Tips

Heb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?

Vraag jij je wel eens af of je de basis van e-mailmarketing goed aanpakt? In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV delen we de elementen die voor ons het belangrijkst zijn. Door deze basiselementen onder de knie te hebben, stuur je elke keer opnieuw een goed opgebouwd e-mailbericht dat de aandacht van je doelpubliek trekt. […]

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Test: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing

Promotionele marketing is geen sinecure. Dat bleek uit al de lijst van de meest voorkomende fouten in onze vorige blog. Het lijstje is nog niet helemaal af. Hoe zit het met jouw marketingskills? Test in het in deze blog. dec 23, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Tips

Vier vuistregels om je lezers en de spam panels te vriend te houden

Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij! dec […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail