Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten.

In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest van je contactenlijst sturen.

 


Voorbeeld

Onderwerpregel:
  • Doe mee aan onze zomeractie
  • Kortingen op al onze producten deze zomer

Je stuurt deze twee varianten naar 25 procent van de contactenlijst (1500 contacten)

Resultaat:
  • Onderwerpregel 1: Openingsratio is 12 procent
  • Onderwerpregel 2: Openingsratio is 27 procent

Je stuurt daarna de e-mail -automatisch- uit met onderwerpregel 2 naar de rest van je contactenlijst (4500 contacten).

Op die manier zal je een optimale variant uitsturen van je e-mail en je openingsratio vergroten.

Step by step

We raden wel aan stap voor stap te werken. Teveel aanpassingen is sowieso een ‘no go’ omdat je dan moet raden welke aanpassing het was dat zorgde voor het resultaat. Beperk je dus tot één test per e-mail.

Om te beginnen experimenteer je best eerst met je onderwerp. Dat is niet alleen vrij eenvoudig, het is nog steeds de belangrijkste factor om je e-mail te openen. Het bericht openen is namelijk het grootste doel. Daarna kan je nog tests doen op call to actions en content.

Kiezen is niet altijd verliezen

In een onderwerpregel kan je experimenteren met verschillende variaties.

Mogelijkheden tot variaties in onderwerpregels:
  • Lengte
  • Gebruik van emoticons
  • Bepaalde woorden
  • Actieve of passieve zin
  • Vraag of korte zin

Daarna kan je via de openingsratio snel en makkelijk detecteren welk onderwerp meer aantrekkelijk was voor de ontvanger.

Go the extra mile

Nadat je getest hebt op onderwerpen kan je verdergaan. Kijk welke tijdstippen of dagen beter werken. Volgens onze e-mail barometer zijn de beste tijdstippen nog steeds tussen 9u ’s morgens en 1u ’s middags.  Maar niets houdt je tegen om hiermee te experimenteren, want elk doelpubliek is anders.

Click through ratio

Een ander verhaal is het als je wil weten hoeveel mensen- die je nieuwsbrief lezen- ook effectief naar je website doorklikken. Je gaat dan je inhoud afwisselen in twee varianten.

Dat kan op verschillende manieren:
  • Puur de tekst
  • Afbeeldingen
  • Gif’s
  • Lengte
  • …

 

Geduld is een mooie zaak

Verwacht niet onmiddellijk resultaat. Laat de test even doorlopen voordat je conclusies maakt. Jouw doelpubliek kan namelijk jouw e-mails op verschillende momenten lezen door andere routines.

Wil je meer weten over AB Testing? Deze whitepaper gaat dieper in op de verschillende mogelijkheden binnen e-mail marketing.

 

 

 

aug 3, 2017Tom Vansant
Previous storyVerras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stapNext storyOntvang hem hier: E-mail barometer 2016 - 2017
Home Meten is weten: AB testing
4 jaar geleden Strategie, Tips, TrendsAB testen, e-mailmarketing, flexmail, marketing439
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Targeting

De juiste content voor het juiste publiek

In dit artikel ontdek je hoe je ervoor kan zorgen dat je publiek ook de content ontvangt die het wilt én dus relevant vindt. Stel je je eveneens de vraag waar de balans ligt tussen informatieve en commerciële mailings? Lees dan zeker verder. jul 2, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Respecteer de comfortzone van je e-contact!

In onze vorige blog haalden we een interessante grafiek boven van het Amerikaanse Blue Hornet. Zij onderzochten waarom consumenten hun e-mailadres achterlaten op een e-marketinglijst. Ze wilden eenvoudigweg extra korting in de inbox. Maar in diezelfde wetenschappelijke enquête peilden ze begin dit jaar ook bij die consumenten naar de hoeveelheid aan informatie die ze bereid […]

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,171

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail