Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten.

In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest van je contactenlijst sturen.

 


Voorbeeld

Onderwerpregel:
  • Doe mee aan onze zomeractie
  • Kortingen op al onze producten deze zomer

Je stuurt deze twee varianten naar 25 procent van de contactenlijst (1500 contacten)

Resultaat:
  • Onderwerpregel 1: Openingsratio is 12 procent
  • Onderwerpregel 2: Openingsratio is 27 procent

Je stuurt daarna de e-mail -automatisch- uit met onderwerpregel 2 naar de rest van je contactenlijst (4500 contacten).

Op die manier zal je een optimale variant uitsturen van je e-mail en je openingsratio vergroten.

Step by step

We raden wel aan stap voor stap te werken. Teveel aanpassingen is sowieso een ‘no go’ omdat je dan moet raden welke aanpassing het was dat zorgde voor het resultaat. Beperk je dus tot één test per e-mail.

Om te beginnen experimenteer je best eerst met je onderwerp. Dat is niet alleen vrij eenvoudig, het is nog steeds de belangrijkste factor om je e-mail te openen. Het bericht openen is namelijk het grootste doel. Daarna kan je nog tests doen op call to actions en content.

Kiezen is niet altijd verliezen

In een onderwerpregel kan je experimenteren met verschillende variaties.

Mogelijkheden tot variaties in onderwerpregels:
  • Lengte
  • Gebruik van emoticons
  • Bepaalde woorden
  • Actieve of passieve zin
  • Vraag of korte zin

Daarna kan je via de openingsratio snel en makkelijk detecteren welk onderwerp meer aantrekkelijk was voor de ontvanger.

Go the extra mile

Nadat je getest hebt op onderwerpen kan je verdergaan. Kijk welke tijdstippen of dagen beter werken. Volgens onze e-mail barometer zijn de beste tijdstippen nog steeds tussen 9u ’s morgens en 1u ’s middags.  Maar niets houdt je tegen om hiermee te experimenteren, want elk doelpubliek is anders.

Click through ratio

Een ander verhaal is het als je wil weten hoeveel mensen- die je nieuwsbrief lezen- ook effectief naar je website doorklikken. Je gaat dan je inhoud afwisselen in twee varianten.

Dat kan op verschillende manieren:
  • Puur de tekst
  • Afbeeldingen
  • Gif’s
  • Lengte
  • …

 

Geduld is een mooie zaak

Verwacht niet onmiddellijk resultaat. Laat de test even doorlopen voordat je conclusies maakt. Jouw doelpubliek kan namelijk jouw e-mails op verschillende momenten lezen door andere routines.

Wil je meer weten over AB Testing? Deze whitepaper gaat dieper in op de verschillende mogelijkheden binnen e-mail marketing.

 

 

 

aug 3, 2017Tom Vansant
Previous storyVerras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stapNext storyOntvang hem hier: E-mail barometer 2016 - 2017
Home Meten is weten: AB testing
3 jaar geleden Strategie, Tips, TrendsAB testen, e-mailmarketing, flexmail, marketing270
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,674

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail