Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten.

In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest van je contactenlijst sturen.

 


Voorbeeld

Onderwerpregel:
  • Doe mee aan onze zomeractie
  • Kortingen op al onze producten deze zomer

Je stuurt deze twee varianten naar 25 procent van de contactenlijst (1500 contacten)

Resultaat:
  • Onderwerpregel 1: Openingsratio is 12 procent
  • Onderwerpregel 2: Openingsratio is 27 procent

Je stuurt daarna de e-mail -automatisch- uit met onderwerpregel 2 naar de rest van je contactenlijst (4500 contacten).

Op die manier zal je een optimale variant uitsturen van je e-mail en je openingsratio vergroten.

Step by step

We raden wel aan stap voor stap te werken. Teveel aanpassingen is sowieso een ‘no go’ omdat je dan moet raden welke aanpassing het was dat zorgde voor het resultaat. Beperk je dus tot één test per e-mail.

Om te beginnen experimenteer je best eerst met je onderwerp. Dat is niet alleen vrij eenvoudig, het is nog steeds de belangrijkste factor om je e-mail te openen. Het bericht openen is namelijk het grootste doel. Daarna kan je nog tests doen op call to actions en content.

Kiezen is niet altijd verliezen

In een onderwerpregel kan je experimenteren met verschillende variaties.

Mogelijkheden tot variaties in onderwerpregels:
  • Lengte
  • Gebruik van emoticons
  • Bepaalde woorden
  • Actieve of passieve zin
  • Vraag of korte zin

Daarna kan je via de openingsratio snel en makkelijk detecteren welk onderwerp meer aantrekkelijk was voor de ontvanger.

Go the extra mile

Nadat je getest hebt op onderwerpen kan je verdergaan. Kijk welke tijdstippen of dagen beter werken. Volgens onze e-mail barometer zijn de beste tijdstippen nog steeds tussen 9u ’s morgens en 1u ’s middags.  Maar niets houdt je tegen om hiermee te experimenteren, want elk doelpubliek is anders.

Click through ratio

Een ander verhaal is het als je wil weten hoeveel mensen- die je nieuwsbrief lezen- ook effectief naar je website doorklikken. Je gaat dan je inhoud afwisselen in twee varianten.

Dat kan op verschillende manieren:
  • Puur de tekst
  • Afbeeldingen
  • Gif’s
  • Lengte
  • …

 

Geduld is een mooie zaak

Verwacht niet onmiddellijk resultaat. Laat de test even doorlopen voordat je conclusies maakt. Jouw doelpubliek kan namelijk jouw e-mails op verschillende momenten lezen door andere routines.

Wil je meer weten over AB Testing? Deze whitepaper gaat dieper in op de verschillende mogelijkheden binnen e-mail marketing.

 

 

 

aug 3, 2017Tom Vansant
Previous storyVerras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stapNext storyOntvang hem hier: E-mail barometer 2016 - 2017
Home Meten is weten: AB testing
5 jaar geleden Strategie, Tips, TrendsAB testen, e-mailmarketing, flexmail, marketing596
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail