Het moet niet eenvoudig zijn om tegenwoordig e-marketing voor een financiële instelling te bedrijven. U kent ze ook wel, de e-mails die u van uw huisbankier krijgt. Meestal raak je ze niet kwijt!
Waarschuwing
Dat het ver kan gaan bewees onlangs de ‘Bank of America’. Deze Amerikaanse bank gespecialiseerd in woonkrediet liet zich wel opmerken door een opmerkelijke opening van haar e-mail campagne. De eerste blik werd gereserveerd door een waarschuwing waarin gesteld werd dat de e-mail die je nu aan het lezen was echt van hen afkomstig was, dat er niet naar geld gevraagd werd en dat het dus geen spam was. Hoe ver moet je als sector weggezakt zijn om hier mee te moeten beginnen?
Overeenkomst
Een andere Amerikaanse ingezetene in het zonnige Californië kon zijn eigen ogen niet geloven toen hij aan zijn kredietkaart maatschappij vroeg om te stoppen met e-mails te sturen. Hij kreeg als antwoord dat ‘Zij deze aanbiedingen naar klanten sturen als onderdeel van de klanten overeenkomst en dat deze informatie te belangrijk is om hen te onthouden’. Heb je al een mooiere wijze om ‘nee’ te zeggen gehoord? Daar kan zelfs de Belgische politiek nog een puntje aan zuigen.
De aanbieding om je geld van de ene rekening naar een andere door te sluizen omdat je daar op dat ogenblik voordeel mee doet, is dus geen reclame maar waardevolle informatie. Zet het in de kleine lettertjes van je verkoopsovereenkomst en je kan je klant voor eeuwig en drie dagen met e-mails overladen. De kans dat het eerder contraproductief gaat werken is zeer groot. Maar u begrijpt nu wel waarom een klant niet zo happig is om zijn of haar e-mail adres af te geven.
En bij ons?
Ach, ik krijg geen e-mail van mijn bank zal u zeggen. Inderdaad, in je inbox zal je niet vaak worden lastig gevallen. Tenzij om je er op te wijzen dat je te veel oude berichten hebt. Niet in je inbox, wel in je internet bankier omgeving. Want daar staat een berichten module met die beruchte informatie die te belangrijk is om je te onthouden, vlak voor je neus. En probeer deze eens uit te schakelen? Gaat niet, want het is een onderdeel van het digitaal bankier platform en daar heb je een contract voor getekend. Of dit valt te rijmen met een correcte toepassing van opt-in ? opt-out valt te betwijfelen. Dit krijg gegarandeerd nog een vervolg!