De aangroei van de mailinglijst is altijd een belangrijke doelstelling van de e-marketeer. Campagnes en andere inspanningen worden ingezet om de potentiële abonnees naar de registratiepagina te leiden. Het belang van een heldere en aantrekkelijke registratiepagina wordt hiermee onderstreept.
Het aantal uitschrijvingen dikt bij elke e-mail die je verstuurt aan. Dat is niets om je zorgen te maken, want dat geldt voor iedereen. Het is dan de truc om ervoor te zorgen dat het aantal inschrijvingen ook in beweging blijft, zodat nieuwe abonnees het verlies van de oude opvangen.
Aantrekkelijk
Het moet voor consumenten allereerst aantrekkelijk zijn om zich in te schrijven. E-marketeers doen dat aan de hand van campagnes en andere incentives met als doel: de mailinglijst laten aangroeien. Het is dan wel belangrijk dat je registratieformulier geen afknapper is, want dan zijn al je inspanningen voor niets geweest.
Ook het bedrijf Kodak kampt met hetzelfde probleem als andere bedrijven die aan e-mailmarketing doen. Om de mailinglijst uit te breiden, hebben ze een aantal acties ondernomen die het bedrijf een lijstgroei van 33 procent opleverden. De eerste stap was de optimalisatie van de registratiepagina (zie foto).
Blanco
De voormalige registratiepagina was min of meer een wit canvas. Behalve de titel ‘Cinema en Television Email Registration’ kregen de potentiële abonnees niet meer informatie.
Waarde
De nieuwe pagina ziet er heel wat dynamischer uit. Het team bij Kodak heeft ‘waarde’ toegevoegd aan de titel, die nu ook krachtiger uit de hoek komt. De titel ‘Stay connected’ roept immers op tot actie, in tegenstelling tot de louter beschrijvende titel uit de eerdere versie. Daarnaast wordt de titel aangevuld met een kort maar krachtige beschrijving van wat de abonnee mag verwachten als hij zich inschrijft.
Duidelijkheid
Spreek duidelijk een frequentie van de e-mail af. Het is niet altijd eenvoudig om een belofte te maken als je niet met zekerheid kan zeggen of je hem kan waarmaken. Toch komt dit engagement de duidelijkheid en betrouwbaarheid van het bedrijf ten goede.
Daarnaast heeft Kodak ook een voorbeeld van de verschillende nieuwsbrieven toegevoegd. Daarmee kan het bedrijf de potentiële abonnee warm maken voor wat komen gaat en het engagement van de abonnee verhogen.
Call-to-action-knop
Het team heeft gekozen voor een duidelijke call-to-action-knop. De oproep ‘subscribe’ (schrijf je hier in) legt meer de nadruk op de voordelen die de abonnee verkrijgt zodra hij zich inschrijft dan een neutraal woord zoals ‘submit’ (indienen).
Efficiënt
Kodak heeft het inschrijvingsformulier aanzienlijk vereenvoudigd door niet meer te vragen naar de woonplaats van de abonnee. Die informatie wordt toch niet gebruikt in de e-mailcampagnes van het bedrijf. Zo heeft het het inschrijvingsproces versneld en schrikt die potentiële abonnees niet meer af met een verhoor.
Privacy
Een privacy-clausule is een absolute must voor elke registratiepagina. Internauten vandaag hechten veel waarde aan privacy en leggen hun vertrouwen in bedrijven waar ze toch hun gegevens aan verlenen. Het kan dus altijd helpen om te benadrukken dat je ernstig omgaat met de privacy van je abonnees door het erbij te vermelden.
Je vindt de volledige casestudy terug op deze website.