Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.
De meest succesvolle wedstrijden zijn kort en krachtig. Als het je doel is om je maillinglijst te laten aandikken, zorg er dan voor dat je onmiddellijke actie aanmoedigt. Dat kan door de wedstrijd over een kortere periode te laten lopen. Zo zet je meteen wat druk op de ketel.
Aantrekkelijk
Maak de deelname aantrekkelijk door er een prijs aan te koppelen. Een geldprijs zorgt misschien voor meer inschrijvingen, maar als je je product of dienst verloot, heb je wel meer kans om het juiste publiek aan te trekken.
Promotie
Gebruik je blog, sociale media, en je mobiele netwerk om je wedstrijd aan te kondigen. Ook een banner op je eigen website trekt de aandacht van de deelnemer.
Bevestiging
Om te voorkomen dat de kandidaten zich inschrijven met een vals e-mailadres, kan je een bevestigingsmail versturen met een link naar de wedstrijd.
Opvolgen
De lijstgroei kan indrukwekkende resultaten opleveren bij de wedstrijd, maar houd er rekening mee dat de interesse van de deelnemers kan afzwakken zodra de wedstrijd eindigt. Volg daarom je nieuwe abonnees op met een e-mailcampagne waarin je hun engagement op de proef stelt. Komt er geen antwoord? Durf dan ook de abonnees te verwijderen uit je lijst.