Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld.
Dus is het zeker belangrijk om bij het ontwerpen van dit bericht hier aandacht aan te besteden. Als je steunt op een gulle aanwezigheid van logo’s en andere afbeeldingen, dan zal je zelfs met ‘alternatieve omschrijving’ niet hoog scoren in je communicatie. En dan nemen we ook nog abstractie van het feit dat de aanwezigheid van afbeeldingen voor filters soms al voldoende reden is om je te weren uit de primaire in-box. Ook dit gebeurt blijkbaar meer en meer.
Tekst
Op diverse fora wordt steeds meer gesuggereerd om de eenvoudige tekst e-mail terug boven te halen. Want van dit type mag je zeker zijn dat die nog gemakkelijk door alle barrières heen stroomt. In de e-mail zou je dan moeten werken met linken naar de website van je onderneming, waar je natuurlijk volledige controle hebt over het uitzicht. Het heeft als groot voordeel dat je dan ook ineens de identiteit van de doorklikker kunt meenemen. Het tonen van een aangepaste pagina is daarmee perfect mogelijk.
Keuze
Vroeger kregen de inschrijvers op een e-maillijst standaard de keuze of ze een html-bericht dan wel een gewone tekstversie wensten. Dit werd ingegeven door het feit dat er ooit een tijd was dat niet elke e-mailclient een html-bericht correct kon verteren. Vandaag is dat geen probleem meer. Vandaar dat deze keuze niet meer standaard aangeboden wordt. Maar misschien moet je in het licht van de filterende ISP’s terug deze keuze mogelijkheid aanbieden?
Dubbel spoor
Je kunt natuurlijk ook opteren voor een tussenweg. Je vraagt niets aan je lezer. Maar je mixt beiden, tekstberichten en html-berichten door elkaar. Aan de leesdichtheid en de doorklikratio’s kan je dan perfect filteren welk type van berichten het meeste succes heeft bij je lezer. En dan kan je overwegen om eventueel je e-marketinglijst op deze parameter te diversifiëren. Want conversie is uiteindelijk het enige criterium dat telt!