E-marketing is een handig instrument. Je kan snel beslissen een extra campagne te lanceren. Tussen gedachte en daad kan het tijdsverloop minimaal zijn. Van enkele minuten tot een uurtje. Alleen, schuilt hier geen gevaar?
Want te vaak e-mailen is contraproductief. Alleen, wanneer is te vaak? Daar is helaas geen enkele wiskundige formule voor beschikbaar. We kunnen wel enkele tips meegeven om te voorkomen dat je in de openstaande val trapt…
De eenvoudigste: stel jezelf steeds de vraag: “Mocht ik de ontvangende k(l)ant zijn, zou ik dit bericht willen ontvangen?” Want er is reeds gisteren een bericht verzonden. Met andere woorden, wat is belangrijk genoeg om tussen de geplande mailings door te gooien? Stel hiervoor een scherpe definitie op en wijk hier niet van af! Communiceer dit naar iedereen in je organisatie die met e-mailmarketing bezig is.
Iets wiskundiger: hou je open en doorklik en uitschrijfratio’s in het oog. Stel een vergelijkende tabel op waarbij je deze parameters versleuteld in een tendensgrafiek. Ieder e-mail bericht dat je loslaat op je e-marketinglijst levert uitschrijving op. Maar als die tendens sneller stijgt dan de historiek, dan moet je opletten. Zeker indien de andere ratio’s in een dalende lijn zitten. Misschien is het dan goed om je lijst wat rust te gunnen. De andere lijsten in je organisatie kunnen als benchmark dienen.
Dan nog inhoudelijk: Verzadig je klanten niet met herhaalde identieke aanbiedingen. De eerste keer kunnen ze het misschien gemist hebben. Maar als het hun de tweede keer niet interesseert, dan zal een derde en een vierde keer alleen maar irritatie opleveren. Je glimlacht allicht als je dit leest. Maar wees gerust, het is wel degelijk het gevaar van de snelle herhalingsacties!